ریزش یا عقبگرد؟

دنیای اقتصاد -عاطفه چوپان : «مثل بوکسوری که گوشه رینگ افتاده و تا می‏‏‌خواهد به خود بیاید ضربه بعدی را می‌خورد، بورس در حال خوردن ضربه‏‏‌های متوالی است.» این تشبیه یکی از تحلیلگران از وضعیت فعلی بازار سرمایه به‌عنوان شفاف‌ترین و مولدترین بازار موجود در کشور است. بازار سرمایه در سالی که ۱۰ماه و نیم از آن گذشته، بیش از هر چیز دیگری از سیاستگذار ضربه خورده است. تصمیمات دولتی که با وعده در اولویت قرار دادن بازار سرمایه بر سر کار آمده، تا به اینجای کار عموما به ضرر این بازار تمام شده است. در هفته‏‏‌ منتهی به ۱۸بهمن‌ماه شاخص کل بورس کانال حمایتی مهم ۲.۱میلیون واحدی را نیز از دست داد. روز گذشته ۱۷بهمن‌ماه ارزش معاملات خرد سهام و حق‌تقدم بورس و فرابورس با قرار گرفتن در کانال ۳هزار و ۴۱۶واحدی کمترین مقدار را از ۲۷آبان‌ماه تاکنون ثبت کرد. تحلیلگران البته معتقدند با توجه به کاهش ریسک‌های سیستماتیک چنانچه ضربه دیگری از سوی دولت متوجه بازار سرمایه نباشد این بازار در ادامه و تا پایان سال وضعیت رو به رشدی خواهد داشت.

برزو حق‌شناس، تحلیلگر بازار سرمایه، وضعیت این روزهای بازار را به بوکسوری تشبیه کرد که گوشه رینگ افتاده و از حریف که دولت است ضربات متوالی می‌خورد و تا می‌خواهد به خود بیاید و به مسابقه برگردد ضربه دیگری می‌خورد. وی گفت: جدا از ریسک‌های سیستماتیک که طی هفته‌های گذشته بازار را تحت‌تاثیر قرار داده بود و بحث صنعت پالایشگاهی و تغییر فوب از سنگاپور به خلیج‌فارس و دست‌اندازی دولت به سود پالایشگاهی‌ها به‌یکباره دیدیم که بحث اوراق 30درصدی نیز یک‌شبه از طرف بانک مرکزی اعلام شد و همه این اتفاقات بازار را تحت‌تاثیر قرار داد و طبیعتا بازار نیز به این موضوعات واکنش نشان داد.

حق‌‌‌شناس ادامه داد:  به‌نظر می‌رسدعلت وضعیت این روزهای بورس بیشتر این‌گونه است که دولت به‌طور مداوم در حال دخالت در بازار است و بازار هم به صورت طبیعی به ریسک‌های سیستماتیک از یک طرف و حرکات مخرب دولت از طرف دیگر واکنش نشان می‌دهد. این کارشناس بورسی چشم‌‌‌انداز بورس تا پایان سال را مثبت ارزیابی کرد و گفت: اگر چشم‌انداز یکی دو ماه آینده را در نظر داشته باشیم باید بگوییم با توجه به اینکه ریسک‌های سیستماتیک مقداری کاهش یافته است، اگر اتفاق جدیدی نیفتد  رشد 30 تا 40درصدی طی ما‌ه‌های آینده برای بازار سهام متصور است.  وی محرک اصلی بازار سرمایه تا انتهای سال را موضوع دلار دانست و اظهار کرد: در هفته آینده بازار سرمایه به نقطه تعادلی خواهد رسید؛ به این معنی که افت آنچنانی نخواهیم داشت و این می‌‌‌تواند کفی برای حرکت بعدی باشد. اما به صورت کلی برای ماه‌‌‌های آینده رشد حداقل 30 تا 40درصدی را برای بازار سرمایه متصورم.

نیما میرزایی، تحلیلگر بازار سرمایه، نیز با اشاره به اینکه واقعیت این است که تصمیماتی که در وزارتخانه‌های متعدد و همچنین بانک مرکزی برای حوزه‌های مختلف گرفته شد فشار عرضه سنگین را به بازار تحمیل کرد، گفت: اولین موضوعی که با آن روبه‌رو بودیم بحث تغییر قیمت فروش پالایشی‌ها بود که طبق برآوردهای مختلف چند ده همت سود را به صورت مستقیم از دل بازار سرمایه بیرون می‌کشید. طبیعتا عدد تاثیرگذار و زیادی بود و بعد از آن خبر شوکه‌کننده برای سهامداران در خصوص عرضه گواهی 30درصدی به میزان 280همت منتشر شد. وی ادامه داد: طبیعتا این خبرها اخبار منفی تاثیرگذار و بزرگی بودند که ظرف مدت کوتاهی در هفته گذشته به بازار مخابره شدند. اما نکته مهم و دلگرم‌کننده این بود که بازار به این اخبار واکنش شدیدی نشان نداد و اصلاح قیمتی و افت بسیار محدودی را تجربه کرد. مشخصا صندوق‌های اهرمی که تا حد زیادی به ذهنیت سهامداران جهت می‌دهند و می‌توانند آینده بازار را نشان دهند افت معناداری نکردند و در همان سطوح قیمتی خود با افزایش حباب نسبت به NAV روبه‌رو شدند که نشان می‌دهد به‌رغم مواردی که مرور کردیم ذهنیت عموم سهامداران نسبت به بازار سرمایه و چشم‌انداز آن مثبت است.

این تحلیلگر بازار سرمایه معتقد است از منظر تکنیکال شاید عدد دقیق 2.1میلیون واحد برای شاخص کل از دست رفته باشد، اما معمولا حمایت‌ها و مقاومت‌ها محدوده‌ای هستند. او در توضیح بیشتر این موضوع گفت: برای مثال در سال 99 شاخص موفق به شکست عدد رند 2میلیون واحد شد، اما اندکی که بالاتر رفت با فشار عرضه‌های سنگین مواجه شد و ریزش تاریخی رقم خورد.

وی ادامه داد: بنابراین نمی‌توان گفت قطعا حمایت از دست رفته، بلکه به زعم من محدوده دقیق حمایتی از منظر تکنیکال میانگین متحرک 20هفته‌ای است که الان روی عدد 2میلیون و 96هزار واحدی است. شاخص نشان داده که علاقه‌ای به شکست این عدد ندارد و احتمال برگشت از محدوده‌های فعلی زیاد است و بازار سرمایه منتظر یک محرک است تا از وضعیت فعلی فاصله بگیرد و به وضعیت صعودی و باثبات برگردد. این تحلیلگر بازار سرمایه معتقد است اصلی‌ترین گره بازار و چالشی که با آن روبه‌روست نرخ دلار نیمایی است. میرزایی در این خصوص گفت: این عدد همچنان زیر محدوده 40‌هزار تومان نگه داشته شده و به آن اجازه رشد نمی‌دهد. این در حالی است که دلار بازار آزاد نوسانات شدید داشته و روز گذشته حوالی 55هزار تومان معامله شده است که این نرخ اختلاف معناداری با دلار نیمایی پیدا کرده و این اختلاف مستقیما از سود شرکت‌های بورسی برداشت می‌شود. وی ادامه داد: بنابراین تعدیل نرخ دلار نیمایی ضمن اینکه بازار ارز را از التهاب خارج می‌کند تاثیر بسزایی بر بازار سرمایه خواهد داشت و قطعا اگر این اتفاق بیفتد بازار را از خواب زمستانی که در آن قرار دارد بیدار می‌کند. میرزایی در بخش دیگری از مصاحبه ضمن انتقاد از عملکرد تصمیم‌گیران و سیاستگذران در خصوص بازار سرمایه گفت: به نظر می‌رسد بازار سرمایه به‌رغم همه شعارهای انتخاباتی که داده می‌شد و جمعیت 50میلیونی سهامداران خود جایگاه مناسبی در تصمیمات اقتصاد کلان کشور ندارد؛ به نوعی که این بازار اولین گزینه‌ای است که از دل آن کسری بودجه را تامین می‌کنند.

وی ادامه داد: به نظرم لازم است از طریق قانون‌گذاری بازار سرمایه به جایگاه اصلی خود ارتقا یابد. هم در تصمیمات کلان و مرتبط با بازار منافع سهامداران و تولیدکنندگان لحاظ شود و هم در خصوص بانک مرکزی و در سطح کلان‌‌‌تر شورای عالی پول و اعتبار تصمیمات به نوعی نباشد که جذابیت بازار سرمایه را به حداقل برساند و سرمایه‌ها در بازارهای موازی و مخصوصا بازارهای سفته‌بازی سرگردان شود.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید