آخرین امیدها برای صعود

الهه نعمتی/کارشناس بازار سرمایه
چهارمین روز معاملاتی هفته، در حالی به پایان رسید که شاخص کل بورس تهران با اندکی افت در محدوده ۲میلیون و ۹۷هزار واحدی به کار خود پایان داد. افت یک‌هزار و ۲۰۰واحدی نماگر اصلی در حالی محقق شد که نماگر هموزن که شاخصی برای ارزیابی همه‌جانبه حال و روز نمادهای مختلف بازار سهام است، با رشد ۰.۰۹درصدی روبه‌رو شد و در پایان روز معاملاتی در سطح ۷۳۸هزار و ۷۶۹واحدی قرار گرفت. در این بین شاخص کل فرابورس نیز که معیار مناسبی برای بررسی وضعیت سهام مختلف فرابورسی است، حدود ۰.۱۸درصد سرخ‌پوش شد و در سطح ۲۵هزار و ۴۳۰واحدی کار خود را به اتمام رساند.
به‌علاوه ۸۲میلیارد تومان پول حقیقی از گردونه معاملات بازار خارج شد. در این میان سه نماد «فملی»، «کنور» و «تاپیکو» بیشترین تاثیر را بر شاخص کل بورس و نمادهای «بپاس»، «آریا» و «هرمز» بیشترین تاثیر را بر شاخص کل فرابورس داشتند. همچنین«داتام»، «فولاد» و «وآذر» سه نماد پرتراکنش روز سه‌شنبه بازار بودند. ارزش معاملات سهام در پایان روز گذشته مانند روزهای اخیر کم‌جان و کم‌رمق بود و رقم ۳هزار و ۷۰۰میلیارد تومانی را ثبت کرد. نکته بخصوص این روزهای منفی و کسل‌کننده بازار خروج نقدینگی و فروش حقیقی‌ها  و کوچ آنها از صندوق‌های درآمدثابت است. این اتفاق می‌تواند نوید‌بخش رونق دوباره بازار و افزایش موج تقاضا در سهام گوناگون برای هفته‌های آتی باشد. از ابتدای هفته شیب صعودی افزایش قیمت نرخ ارز کاهش پیدا کرد؛ به طوری که در هفته جاری شاهد کاهش ارتفاع قیمتی حدود ۴هزار تومانی اسکناس آمریکایی بودیم و در هفته جاری دلار در بازار آزاد حتی در محدوده‌های ۵۴هزار تومانی مورد معامله قرار گرفت.

در روزهای گذشته اخبار متفاوتی در فضای بازار پیچیده است. به نظر می‌رسد بازار سرمایه به اخبار مثبت و امیدوار‌کننده به کاهش عوارض صادراتی، بازنگری در ابلاغیه پالایش‌ها و پخش و پیشنهاد جدید خودروسازان برای فروش ۶۰هزار خودرو در حاشیه بازار واکنشی نشان نداده و همچنان کم‌رمق در مسیر اصلاح قرار گرفته است.  با توجه به حرکت این روزهای نرخ ارز می‌توان انتظار داشت شاخص کل با کمی تاخیر روند مطلوب خود را آغاز کند.  از این رو به لحاظ تحلیل تکنیکالی این روند می‌تواند پس از برخورد با حمایت استاتیکی ۲میلیون و پنجاه‌هزار واحدی به وقوع بپیوندد و روزهای پایانی یازدهمین ماه سال را با خوشی به پایان برساند.  از طرفی کارشناسان بازار پیرامون تاثیر انتشار اوراق گواهی سپرده ۳۰درصدی بر بازار سرمایه نظرات متفاوتی دارند. با این وجود باید منتظر ماند و دید انتشار چنین اوراقی که نوعی سیاست انقباضی محسوب می‌شود، چگونه در میان‌مدت و بلند‌مدت بازارهای مالی، به‌خصوص بازار سرمایه، را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید