اژدهای زرد ترمز کامودیتی‏‏‌ها را کشید

دنیای اقتصاد : انحلال یکی از بزرگ‌‌‌ترین بازیگران بخش مسکن در چین موجب شده است تا نگرانی‌‌‌ها در خصوص تقاضا برای فلزات آهنی تشدید شود. علاوه بر این، اخبار ناشی از برقراری آرامش در منطقه خاورمیانه و همچنین کاهش تقاضا پیش از آغار تعطیلات سال نو میلادی چین موجب شده است تا تب و تاب بازار کامودیتی‌‌‌ها فروکش کند و قیمت‌‌‌ فلزاتی همچون مس، طلا و میلگرد به پایین‌‌‌ترین حد خود طی یک‌ماه اخیر برسد.
اژدهای زرد ترمز کامودیتی‏‏‌ها را کشید 
شاخص برنت مسیر کاهشی خود را که از روز جمعه آغاز شده حفظ کرد و در روز چهارم فوریه بهای معاملات آتی نفت وارد کانال ۷۷دلار به ازای هر بشکه شد. بنابراین این شاخص طی این هفته حدود ۵درصد کاهش قیمت را به ثبت رسانده است. نشانه‌‌‌هایی از تنش‌‌‌زدایی در منطقه خاورمیانه موجب شده که نگرانی‌‌‌ها در خصوص میزان عرضه نفت کاهش یابد و از طرفی ابهامات توافق برای آتش‌‌‌بس در نوار غزه موجب شده که حوزه نفت به ثبات نسبی برسد. در همین راستا، حاکم شدن آرامش در منطقه و همچنین وضعیت فعلی اقتصاد چین موجب شده تا سایر کامودیتی‌‌‌ها نیز در شرایط آرامی به سر برند و در آستانه تعطیلات سال نو چینی قیمت بیشتر فلزات آهنی و غیرآهنی در کانال نزولی قرار گرفته‌‌‌ است. از این رو با توجه به موضوع کاهش زودهنگام نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو در پی داده‌‌‌های قوی مشاغل ایالات‌متحده، نرخ طلا روز جمعه به حدود ۲۰۳۰دلار در هر اونس کاهش یافت و به مسیر کاهشی ادامه داد.

قیمت مس به عنوان دیگر کامودیتی مهم به حدود ۳.۸دلار در هر پوند کاهش یافت و به دلیل نگرانی‌‌‌ها نسبت به تقاضای چین و کاهش نرخ‌‌‌های بهره آمریکا، افت هفتگی را نشان داد. بخش تولید چین در ماه ژانویه برای چهارمین ماه متوالی منقبض شد. همچنین انتشار گزارش قوی مشاغل ایالات‌متحده، انتظارات از کاهش نرخ بهره فدرال‌رزرو در ماه مارس را کاهش داده و در نتیجه، کاهش سرعت در فعالیت‌‌‌های صنعتی در سه‌ماهه اول پیش‌‌‌بینی می‌‌‌شود که احتمالا بر میزان تقاضا تاثیر می‌‌‌گذارد. قیمت محموله‌‌‌های سنگ‌آهن با عیار ۶۳.۵درصد برای تحویل در بندر تیانجین نزدیک به ۱۳۰دلار به ازای هر تن رسید که پایین‌‌‌ترین قیمت یک‌هفته اخیر به حساب می‌‌‌آید.

نگرانی‌‌‌ها در مورد مشکلات بخش املاک در چین به‌عنوان مصرف‌‌‌کننده بزرگ پس از اینکه دادگاه هنگ‌‌‌کنگ دستور انحلال را صادر کرد تشدید شد. این در حالی است که طی چهارمین ماه متوالی انقباض در فعالیت کارخانه‌‌‌های این کشور در ژانویه رقم خورد و سریع‌‌‌ترین کاهش قیمت خانه‌‌‌های جدید چین از سال ۲۰۱۵ تاکنون رخ داده است. همچنین با محدود کردن حرکت نزولی، موجودی‌‌‌های ورق گرم و فولاد ضدزنگ در انبارهای اصلی چین در هفته سوم ماه کاهش یافت و بانک خلق چین اقدامات حمایتی بیشتری از جمله کاهش نسبت ذخایر مورد نیاز خود برای بانک‌‌‌ها به میزان ۰.۵درصد را ارائه کرد.میلگرد نیز در بازار جهانی شرایطی مشابه با سایر کامودیتی‌‌‌ها را تجربه می‌‌‌کند و با توجه به نگرانی از تضعیف تقاضا در بازار مسکن چین، از اوج قیمت چهار هفته‌‌‌ اخیر به ۳۹۰۰یوآن به ازای هر تن کاهش یافت. دستور انحلال اخیر گروه China Evergrande، یکی از بازیگران اصلی بخش املاک و مستغلات، توجه‌ها را به عمیق‌‌‌تر شدن بحران در صنعت املاک چین جلب کرده است. 


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید