بی‌رمقی ادامه‌دار بورسی

دنیای‌اقتصاد- عاطفه چوپان : نماگر اصلی بورس در اولین روز معاملاتی هفته موفق به‌ثبت رشد ۰.۱۸‌درصدی شد. این در حالی بود که شاخص‌کل هم‌وزن با مثبت ۰.۶۷‌درصد بازدهی بهتر سهام خرد و متوسط را نسبت به شاخص‌سازان نشان می‌داد. اتفاق مهم شنبه ۱۴بهمن ماه افت ارزش دلار در بازار آزاد بود.
 ارز آمریکایی که در هفته اخیر موفق به‌ثبت رشدهای چشمگیر شده‌بود، نهایتا در روز ابتدایی هفته  نزولی شد و حال باید دید که این توقف ادامه‌دار خواهد بود یا دلار مجددا مسیر روبه‌رشد خود را از سر خواهد گرفت. برخی از تحلیلگران پیش از این رشد در بازار سرمایه را به بعد از توقف رشد دلار در بازار آزاد موکول کرده و معتقد بودند با توقف رشد دلار و کاهش هیجانات در این بازار، تالار شیشه‌ای فاصله خود را با سایر بازارها جبران خواهد کرد. بازار سرمایه نیز اگرچه شنبه تقریبا مثبتی را پشت‌سر گذاشت و ۶۲‌درصد از نمادهای بازار سرمایه مثبت بودند اما نکته قابل‌توجه در مورد این بازار کاهش ۷.۹‌درصدی ارزش معاملات خرد سهام و صندوق‌های سهامی است. تحلیلگران معتقدند تا ارزش معاملات بهبود نیابد، نمی‌توان به رشد ادامه‌دار در این بازار امیدوار بود.

حسن حسین‌نیا، تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار سهام در روز ابتدایی هفته با رشد شاخص‌های قیمتی همراه بود، گفت: پس از چندین هفته خروج ادامه‌دار نقدینگی از سهام و صندوق‌های سهامی، ورود نقدینگی اشخاص حقیقی در اولین روز معاملاتی هفته ثبت شد و البته شاهد خروج سنگین نقدینگی حقیقی‌ها از صندوق‌های با درآمد ثابت بودیم. نکته قابل‌توجه همچنان ارزش پایین معاملات بازار سرمایه است. وی ادامه داد: در ساعت ابتدایی شروع هفته‌جاری شاهد تنش‌های نظامی در منطقه بودیم که محدود به دو کشور عراق و سوریه بود و این مساله باعث شد تا برخی از فعالان بورسی با این اثبات که دامنه درگیری‌ها به ایران گسترش پیدا نخواهد کرد، نسبت به خرید سهام اقدام کنند که با مقایسه سرانه خرید و فروش می‌توان دست برتر خریداران را در روز شنبه ملاحظه کرد. شایعاتی که در بازار شنیده شد به‌همراه اقدامات سیاستگذار منجر به افت ملموس قیمت دلار در بازار آزاد نیز شد که به افت قیمت سکه بورسی و صندوق‌های طلا انجامید. حسین‌نیا گفت: در حوزه صنعت خودرو رونمایی از نامه وزیر صمت به رئیس‌کل بانک‌مرکزی برای تخصیص اعتبار جهت تامین سرمایه‌درگردش خودروسازها منجر به اقبال سهامداران به این صنعت شد و البته این احتمال را تقویت کرد که در هفته‌های باقی‌مانده از سال ‌نباید منتظر رشد قیمت کارخانه‌ای بود و احتمال اجرایی‌شدن اخبار مرتبط با فروش خودروی مازاد با قیمت حاشیه بازار بسیار پایین خواهد بود. این تحلیلگر عنوان کرد: به‌نظر می‌رسد با وجود ریسک‌های سیستماتیک موجود در مقطع فعلی، فعالان بازار باید نسبت به مدیریت ریسک پرتفوی خود توجه داشته باشند و به دور از هیجان نسبت به بررسی وضعیت بازار اقدام کنند و خبرهای موثر بر بازار را با توجه به منبع انتشار بررسی کنند.

فاطمه حاجعلی، تحلیلگر دیگر بازار سرمایه گفت: دومین هفته بهمن۱۴۰۲ با تداوم رشد قیمت دلار به پایان رسید. قیمت دلار در هفته گذشته تحت‌تاثیر افزایش تنش‌ها در خاورمیانه و بی‌‌‌‌‌‌‌اعتمادی بسیاری از سرمایه‌گذاران نسبت به آینده، جهش خارق‌‌‌‌‌‌‌العاده‌‌‌‌‌‌‌ای داشت و توجه سرمایه‌گذاران را به سمت خود جلب کرد و سبب شد که پول حقیقی از بازار سرمایه خارج و به سمت دو بازار ارز و طلا روانه شود. در هفته گذشته مساله نرخ سود ۳۰‌درصدی نیز مطرح شد که اثر منفی خود را بر بازار گذاشت، اما با توجه به نرخ شکست ۱۲‌درصدی برای حقیقی‌‌‌‌‌‌‌ها این طرح جذابیت لازم را نداشت، اما برای صندوق‌های با درآمد ثابت این طرح قطعا جذاب است. اگر حدنصاب سپرده بانکی درآمد ثابت‌‌‌‌‌‌‌ها در سطح ۴۰‌درصد فعلی باقی‌بماند شاهد افزایش فروش در بازار خواهیم بود، زیرا مدیران صندوق‌ها به سمت خرید این سپرده‌‌‌‌‌‌‌گذاری خاص سوق پیدا خواهند کرد و برای به‌دست آوردن نقدینگی دست به‌فروش خواهند زد، بنابراین انتظار می‌رود که سازمان بورس هرچه زودتر به این موضوع واکنش نشان‌داده و‌درصد حدنصاب را تغییر دهد. وی ادامه داد: از طرفی با توجه به‌دستور معاون اول رئیس‌جمهور در هفته گذشته مبنی‌بر لزوم بازبینی در ابلاغیه نرخ خوراک و فرآورده‌های پالایشی، جرقه‌‌‌‌‌‌‌ای از عوض‌شدن سیکل معاملاتی را در تالارشیشه‌ای روشن کرد که می‌تواند نقطه آغاز مطابقت شاخص‌های سهامی با رشد‌‌‌‌‌‌‌های اخیر بازار ارز باشد. همچنین طی چند ماه گذشته تنش‌های سیاسی صورت‌گرفته در منطقه، سبب واگرایی بازار ارز و بازار سرمایه شد که اکنون با کاهش تنش‌ها بسیاری از اهالی بازار سرمایه امیدوار هستند که شاخص‌های بورسی وارد مسیر رشد و توسعه شود. حاجعلی ‌افزود: اکثر کارشناسان بر این باور هستند که هرچه حجم معاملات در محدوده‌های فعلی شاخص‌کل، در سطح بالاتری قرار گیرد، چشم‌‌‌‌‌‌‌انداز روشن‌‌‌‌‌‌‌تری از ورود نقدینگی سهامداران به بازار صورت گیرد و مسیر تداوم صعود بورس هموارتر خواهد بود، بنابراین رشد ارزش و حجم معاملات طی روزهای اخیر، نشانگر سطح اقبال سرمایه‌گذاران به آغاز جریان صعود بورس است و در صورتی‌که شاهد قرارگیری ارزش معاملات در کانال هفت‌هزار‌میلیارد‌تومانی باشیم، می‌توان انتظار رشد بازار در کوتاه‌‌‌‌‌‌‌مدت و میان‌مدت را داشته باشیم. این تحلیلگر بورسی اظهار کرد: بازار سرمایه در سومین هفته بهمن همزمان با ورود به ایام دهه‌فجر، کاهش تنش‌ها در خاورمیانه و افزایش قیمت دلار با رشد همراه بود که در صورت تداوم این روندها و تثبیت قیمت دلار به سطح تعادلی، در مسیر رشد قرار گیرد، از این‌رو انتظار می‌رود، با فروکش‌کردن اتفاق‌‌‌‌‌‌‌های منطقه و تعیین‌تکلیف‌شدن بحث بودجه، افزایش نرخ دلار، قرارگرفتن در ایام دهه‌فجر و همراهی لازم دولت با سهامداران شرایط بازار سرمایه بهبود یابد و مسیر صعود اندک متعادلی را در پیش گیرد.

ایمان رئیسی، تحلیلگر بازار سرمایه نیز با اشاره به اینکه قرار است 280همت اوراق با نرخ 30‌درصدی طی یک هفته پیش‌رو عرضه شود، گفت: این عرضه دارای چند نکته مهم است. نرخ بازخرید اوراق قبل از سررسید ‌تنها 12‌درصد است، یعنی اگر شما قبل از یک سال ‌به پولتان نیاز پیدا کنید، حدودا دو سوم سود دریافتی از شما پس‌گرفته و مابقی را به شما پس می‌دهند، بنابراین نرخ 30‌درصد صرفا برای حبس پول تعیین‌شده‌است. از این 280 همت طی یک سال، 84 همت نقدینگی جدید خلق می‌شود. این تحلیلگر ادامه داد: به‌نظر من با این نرخ‌های بهره که عجیب و غریب است، طی سال‌های آینده وارد فاز‌های جدیدی در زمینه تضعیف ‌ریال خواهیم شد. نامه وزیر صمت برای چاپ پول به قیمت زیان انباشته بیشتر برای صنعت خودرو و نامه معاون اول رئیس‌جمهور برای تجدیدنظر در وضعیت پالایشی‌ها از خبرهای مهم این روزها بوده است، با وضعیت فعلی روند خنثی ادامه‌دار است، مگر اینکه فاصله نرخ نیما و آزاد کمتر شود. رئیسی اظهار کرد: نرخ دلار توافقی در معاملات روزهای اخیر 51‌هزار و 200‌تومان معامله شده‌است، این افزایش قیمت اگر در مورد دلار نیما هم اتفاق بیفتد مهم‌ترین عامل برای حرکت بازار خواهد شد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید