سایه رونق بر اقتصاد چین

دنیای اقتصاد : شاخص مدیران خرید صنعتی چین (PMI) برای ماه ژانویه سال‌جاری ۵۰.۸ واحد اعلام شد که با توجه به فعالیت کارخانه‌‌‌‌‌‌‌های چین در این ماه و افزایش نسبی میزان سفارش‌های خارجی میزان اعتماد تجاری در این کشور به بالاترین سطح خود طی ۹ ماه گذشته رسید ‌و از این‌رو پیش‌بینی می‌شود شرایط رونق بعد از تعطیلات سال‌نوی چینی همچنان ادامه داشته‌باشد و شاخص مدیران خرید صنعتی در ماه آینده به ۵۱ واحد نیز برسد.

 ادامه تنش‌ها در منطقه خاورمیانه و اقدامات جدید چین در راستای تحریک و تقویت اقتصاد چین و حمایت از بخش مسکن در این کشور و همچنین خوش‌بینی نسبت به تصمیمات آینده فدرال‌رزرو موجب‌شده تا اقتصاد چین در ماه ژانویه از حالت انقباضی خارج شود و شاخص مدیران خرید صنعتی چین به بالای 50 برسد که وضعیت رونق را بازگو می‌کند. اداره ملی آمار چین روز چهار‌‌‌‌‌‌‌شنبه 31ژانویه شاخص مدیران خرید (PMI) را اعلام کرد که این شاخص به‌طور غیرمنتظره‌ای در ژانویه2024 به 50.8 رسید.

شاخص اعلام‌شده در ماه ژانویه مشابه رقم ماه دسامبر بوده، اما از پیش‌بینی‌های بازار که تحلیلگران 50.6 واحد را اعلام کرده‌بودند بیشتر است که نشان از رونق اقتصادی در چین دارد و برخلاف داده‌های رسمی که نشان‌دهنده ضعف گسترده فعالیت‌های تولیدی در آستانه جشن سال‌نوی چینی است، این سومین ماه متوالی رشد در فعالیت کارخانه‌‌‌‌‌‌‌های چینی به‌حساب می‌آید و به‌عبارت بهتر شاخص مدیران تولید چین از سه ماه گذشته روند روبه رشدی را درپیش گرفته‌است.


اتمام وضعیت انقباضی اقتصاد چین
بررسی اطلاعات منتشرشده توسط اداره ملی آمار چین نشان می‌دهد که رشد تولید چین ثابت بوده و همچنین برای نخستین‌بار طی هفت ماه گذشته رشد صادرات نیز باتوجه به سفارش‌های جدید ثابت بوده و کمترین رشد از ماه اکتبر گذشته به‌ثبت رسیده‌است. علاوه‌بر این، سطوح خرید در پنج ماه اخیر بیشترین افزایش را داشته‌است. در بحبوحه کاهش پیاپی حجم کاری در چین، شرکت‌ها و کارخانه‌‌‌‌‌‌‌ها دوباره تعداد نیروی کار خود را کاهش دادند و از این‌رو نرخ کاهش شغل به کمترین میزان در پنج ماه گذشته کاهش یافت و زنجیره تامین برای سومین‌بار در چهار ماه گذشته بهبود یافته‌است. در رابطه با میزان تورم در چین می‌توان گفت که هزینه‌های نهاده‌‌‌‌‌‌‌ها کمترین افزایش را در پنج ماه گذشته داشته‌اند، درحالی‌که قیمت فروش به دلیل تلاش‌ها برای جذب و ایمن‌‌‌‌‌‌‌سازی تجارت جدید اندکی کاهش یافته‌است. به‌طور کلی احساسات روند روبه رشد شاخص مدیران خرید تولید چین را می‌توان به پیش‌بینی تقاضای جهانی قوی‌‌‌‌‌‌‌تر، سرمایه‌گذاری برنامه‌‌‌‌‌‌‌ریزی شده و تلاش برای باز‌کردن بازارهای جدید مرتبط دانست.

در ماه ژانویه فعالیت کارخانه‌‌‌‌‌‌‌های چین باتوجه به رشد باثبات تولید، تدارکات سریع‌تر و اولین افزایش سفارش‌های صادراتی جدید از ماه ژوئن افزایش یافت و به افزایش اعتماد تجاری به بالاترین سطح 9 ماهه اخیر کمک کرد، با این‌وجود خروجی مثبت یک نظرسنجی رسمی نشان می‌داد که فعالیت‌های تولیدی در ماه گذشته به دلیل تقاضای ضعیف مداوم کاهش یافته‌بود که این شرایط در ماه ژانویه بهبود یافت. به‌طور کلی همچنان تحلیلگران اقتصادی به یک اقتصاد ضعیف اشاره می‌کنند که نیاز به حمایت بیشتر سیاسی دارد. شاخص مدیران خرید چین (PMI) در ژانویه در کانال 50.8 باقی‌ماند که بررسی‌‌‌‌‌‌‌ها نشان می‌دهد؛این شاخص نسبت به ماه دسامبر بدون تغییر بوده و فراتر از پیش‌بینی 50.6 تحلیلگران «راب هث‌بت»رسانده است.

علامت 50 امتیاز رشد را از انقباض جدا می‌کند و عدد 50.8 اتمام وضعیت انقباضی اقتصاد چین را بازگو می‌کند. در این راستا «وانگ ژ»، اقتصاددان ارشد در Caixin Insight Group گفت: تدارکات سریع‌تر، افزایش صادرات و افزایش موجودی‌‌‌‌‌‌‌ها منعکس‌‌‌‌‌‌‌کننده بهبود اعتماد تجاری در چین شده‌است، با این‌وجود اما اشتغال همچنان در حالت انقباض باقی‌مانده‌است و سطح قیمت‌ها کاهش‌یافته و فشارهای کاهش تورم ادامه دارد. در حال‌حاضر سیاستگذاران در چین با یک شرایط دلهره‌آور روبه‌رو هستند، چراکه تلاش می‌کنند اقتصاد را در مواجهه با رکود دارایی، خطرات بدهی دولت محلی، فشارهای کاهش تورم و تقاضای ضعیف خارج از کشور احیا کنند.

پیش‌بینی تداوم رشد اقتصاد چین
بخش املاک بحران‌زده چین هفته گذشته پس از اینکه دادگاه هنگ‌‌‌‌‌‌‌کنگ دستور انحلال شرکت توسعه‌دهنده بدهی China Evergrande Group را صادر کرد، ضربه تازه‌‌‌‌‌‌‌ای خورد، اما نظرسنجی Caixin امیدی را به‌وجود آورد که تقاضای خارجی ممکن است با افزایش سفارش‌های صادراتی جدید برای اولین‌بار از ماه ژوئن سال‌گذشته، هرچند اندک، شروع به بهبود کند. شاخص صادرات ممکن است تحت‌تاثیر سال‌نوی چینی قرارگرفته باشد که با آغاز تعطیلات از 10 فوریه سال‌جاری پیش‌بینی می‌شود که میزان سفارش‌ها کاهش یابد. در حال‌حاضر کارخانه‌‌‌‌‌‌‌ها و کارگران برای ارسال کالاهای قبل از تعطیلات آماده شده‌اند. همچنین پیش‌بینی می‌شود بعد از تعطیلات سال‌نوی چینی میزان سفارش‌های خارجی روند افزایشی داشته‌باشد و چینی‌‌‌‌‌‌‌ها به‌عنوان دومین اقتصاد بزرگ با رشد تقاضا برای فلزات اساسی و سایر کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌ها همراه شود.

پس از آنکه چین هفته گذشته در راستای حمایت از اقتصاد و افت بازار سهام، کاهش عمیق ذخایر بانکی را اعلام کرد، افزایش فشارهای کاهش تورم، شرط سرمایه‌گذاران را برای تسهیل بیشتر پولی افزایش داد. شاخص PMI تولیدی در چین در ژانویه بدون تغییر باقی‌ماند و بر اساس مدل‌های کلان جهانی و انتظارات تحلیلگران، انتظار می‌رود شاخص مدیران خرید در چین تا پایان سه ‌‌‌‌‌‌‌ماهه آینده به 51.00 واحد برسد. براساس مدل‌های اقتصادسنجی، در بلندمدت پیش‌بینی می‌شود که PMI تولیدی چین کایکسین در سال‌۲۰۲۵ حدود 51.80 واحد رشد را به‌ثبت برساند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید