معامله ارزهای مختلف در مرکز مبادله

معاون اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه در مرکز مبادله ارز و طلا، تنوعی از معاملات ارزهای مختلف وجود دارد، تاکید کرد: در دهم بهمن‌ماه، برای ارز پرتقاضای درهم، حجم عرضه‌ای که انجام شده، معادل ۲۵۲میلیون درهم و حجم معامله معادل ۱۲۳میلیون درهم بوده است. این امر به این معناست که ما با تنگنای تامین ارز در مرکز مبادله ارز و طلا مواجه نیستیم و نیازهای عمده ارزی کشور که در واقع نیازهای واردکنندگان است، در تالار حواله به نحو مطلوب تامین می‌شود و امیدواریم همچنان تامین مناسب نیازهای ارزی تجار و واردکنندگان تا پایان سال تداوم یابد.
 معامله ارزهای مختلف در مرکز مبادله
 محمد شیریجیان گفت: برای اولین‌بار پس از گذشت ۵۵ماه، نرخ رشد نقدینگی در محدوده ۲۵درصد قرار گرفت همچنین رشد پایه پولی نیز با کاهش ۱۳.۳واحد درصدی از ۴۵درصد در ابتدای سال جاری به ۳۱.۷درصد در آذرماه رسید که این امر بیانگر بهبود روند متغیرهای کلان اقتصادی و کل‌های پولی است.  شیریجیان با اشاره به کاهش نرخ تورم مصرف‌کننده عنوان کرد: این شاخص نیز ۱۷واحد درصد و نرخ تورم تولیدکننده نیز معادل ۹.۵درصد کاهش یافته است. البته در این میان، ضریب فزاینده نیز حدود ۰.۸درصد نسبت به ابتدای سال کاهش یافته است. او یادآور شد: نکته مهم آن است که در کنار کاهش رشد نقدینگی، شاهد افزایش خالص دارایی‌های بانک مرکزی نیز بودیم. به این معنا که در دی‌ماه امسال نسبت به ماه قبل (آذرماه) رشد خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی، معادل ۵.۲درصد بوده است. امیدواریم این روند تا پایان سال نیز ادامه یابد.

شیریجیان ادامه داد: این امر نشان‌دهنده آن است که در همان حال که ذخایر ارزی بانک مرکزی توامان با ذخایر ارزی کشور بهبود پیدا کرده است، در مرکز مبادله ارز و طلا نیز درخصوص تامین نیازهای ارزی عمده تجاری کشور نیز با شرایط مناسبی مواجه هستیم. به‌گونه‌ای‌که در دهم بهمن‌ماه، عرضه ارز در مرکز مبادله معادل ۳۶۱میلیون دلار و میزان معامله، ۹۲میلیون دلار بوده است. این موضوع نشان‌دهنده آن است که وضعیت تامین نیازهای ارزی مورد نیاز تجارت کشور در شرایط مناسبی قرار دارد. معاون اقتصادی بانک مرکزی درباره نوسانات اخیر نرخ ارز خاطرنشان کرد: نوسانات اخیر ارزی منبعث از بنیان‌های اقتصادی نیست و بیشتر متاثر از انتظارات روانی و شرایط سیاسی است. لذا امیدواریم با مجموعه اقدامات صورت‌گرفته در کنار بهبود متغیرهای کلان اقتصادی، شاهد ثبات مناسب در بازار ارز نیز باشیم.

او با بیان اینکه در مرکز مبادله ارز و طلا، تنوعی از معاملات ارزهای مختلف وجود دارد، تاکید کرد: این مهم در راستای همان تطبیق نقشه تجاری و نقشه ارزی کشور است. برای مثال در تاریخ مذکور، برای ارز پرتقاضای درهم، حجم عرضه‌ای که انجام شده، معادل ۲۵۲میلیون درهم و حجم معامله معادل ۱۲۳میلیون درهم بوده است. این امر به این معناست که ما با تنگنای تامین ارز در مرکز مبادله ارز و طلا مواجه نیستیم و نیازهای عمده ارزی کشور که در واقع نیازهای واردکنندگان است، در تالار حواله به نحو مطلوب تامین می‌شود و امیدواریم همچنان تامین مناسب نیازهای ارزی تجار و واردکنندگان تا پایان سال تداوم یابد. شیریجیان یادآور شد: این عوامل که شامل مجموعه‌ای از متغیرهای پولی اعم از نقدینگی، پایه پولی و تورم   است، متغیرهای بخش واقعی مشتمل بر رشد بخش‌های مختلف اقتصادی و وضعیت منابع و درآمدهای ارزی کشور، همگی در وضعیت به مراتب بهتری نسبت به سال گذشته قرار دارند.


لذا بر این اساس انتظار داریم همزمان با رفع تنش‌های سیاسی و امنیتی، در آینده‌ای نزدیک شاهد ثبات و در ادامه بهبود روند نرخ ارز در بازار غیررسمی باشیم. او نوسانات اخیر نرخ ارز را متاثر از فضای انتظارات منفی دانست و تصریح کرد: این نوسانات عمدتا از طریق پمپاژ خبری منفی صورت می‌گیرد که امیدواریم با ثبات شرایط سیاسی و امنیتی در منطقه، شاهد بهبود فضای انتظارات منفی باشیم و اثر این مهم را در بازار ارز نیز ببینیم. معاون اقتصادی بانک مرکزی در پایان تاکید کرد: البته مقام سیاستگذار پولی از ابزارهای سیاستی خود نیز استفاده می‌کند تا هم بتوانیم تامین مالی بخش واقعی اقتصاد را به درستی انجام دهیم و هم هدایت نقدینگی به‌طور صحیح رخ دهد و البته تمام این موارد به ارزش افزوده اقتصادی بیشتر و ارزآوری کشور کمک می‌کند. برای مثال سیاست استفاده از ابزار اوراق گواهی سپرده خاص مشخصا برای تامین مالی بنگاه‌های تولیدی نمونه از این موارد است که در زمینه سرمایه در گردش و نیز طرح‌های توسعه‌ای و ایجادی استفاده می‌شود.  /بانک مرکزی


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید