هراس، رینگ مالی را سبزپوش کرد

دنیای اقتصاد-راضیه احقاقی : افزایش انتظارات تورمی زمینه رکوردشکنی قیمتی در بازار مالی بورس‌کالای ایران را فراهم کرد، به‌نحوی که رکوردهای جدید قیمتی برای گواهی زعفران و شمش طلا در این بازار به ثبت رسید. در شرایطی که سیگنال‏‏‌های داخلی، حامی جریان افزایش قیمت است، طلای جهانی نیز با واهمه از افزایش تنش در خاورمیانه، گران شد و این رشد نرخ محرک بهای دارایی‏‏‌‎های طلایی در بازار داخل شد.
 
 
 
 بازار مالی بورس‌کالای ایران ظرف هفته‌‌‌های اخیر در مسیر رشد قیمتی نوسان داشت، به‌طوری که رکوردهای تاریخی گواهی طلای سرخ در هفته دوم بهمن‌ماه جابه‌جا شد، گواهی سکه طلا در صف خرید قفل شد و حباب صندوق‌های طلای بزرگ و رکوردهای جدید قیمتی برای گواهی سپرده شمش طلا در این بازار به ثبت رسید. بازگشت انتظارات تورمی به مسیر رشد، عامل جریان افزایش قیمت است. واهمه از افزایش بروز تنش در خاورمیانه نیز زمینه‌‌‌ساز افزایش بهای دارایی‌‌‌های مبتنی بر طلا در رینگ داخل شد.
 
طلای سرخ در سقف قیمتی
افزایش انتظارات تورمی و کاهش تولید زعفران در کشور زمینه‌‌‌ اوج‌‌‌گیری بهای طلای سرخ در بازار داخل را فراهم کرد. به این ترتیب بهای هر گواهی طلای سرخ ظرف روزهای اخیر به سقف 79‌هزار تومان نیز رسید. خشکسالی به کاهش برداشت زعفران در کشور انجامیده و در عین حال امسال نیز کشور بارش مناسبی نداشته است که این موضوع برداشت زعفران در سال زراعی پیش‌‌‌رو را به شکل منفی تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و از رشد بهای این کالا حمایت می‌کند.  در شرایط کنونی گواهی طلای سرخ موجود در انبارهای بورسی که سال گذشته به این بازار وارد شده بود در حال خروج از بازار است. البته این محصول به دلیل قدیمی شدن بهایی ارزان‌‌‌تر از محصول تازه‌وارد شده به بازار دارد. در عین حال انبارهای بورسی در حال پذیرش محصول جدید زعفران هستند. پیش‌بینی رشد بهای طلای سرخ ظرف ماه‌‌‌های پیش‌‌‌رو باعث شده است تا بهای گواهی طلای سرخ رکوردهای قیمتی پی‌‌‌درپی را به ثبت برساند.
 
 
 
چرا سکه بورسی جاماند؟
به شکل بنیادی نرخ فروش هر گواهی سکه برابر یک‌صدم ارزش فروش سکه در بازار فیزیکی است؛ اما عرضه و تقاضا در رینگ مالی بورس‌کالا باعث می‌شود سکه بورسی در قیمتی بالاتر یا پایین‌‌‌تر از ارزش بنیادی قرار گیرد. ظرف روزهای اخیر سکه بورسی از روند نوسان بهای سکه در بازار فیزیکی جا مانده است؛ اما این عقب‌‌‌ماندن لزوما متاثر از برآورد قیمتی فعالان بازار نبوده و تغییر محدوده نوسان قیمت در نمادهای گواهی سپرده کالایی تمام‌سکه طرح جدید از سوی بورس‌کالای ایران ظرف یک‌هفته اخیر عامل آن بوده است.
 
بورس‌کالای ایران در اطلاعیه‌‌‌ای که سوم بهمن‌ماه امسال منتشر شد، اعلام کرد از این روز تا اطلاع ثانوی، محدوده نوسان قیمت مجاز در تمامی نمادهای گواهی سپرده کالایی سکه طلا، مثبت یک‌درصد تا منفی یک‌درصد، میانگین موزون قیمت معامله کلیه نمادهای گواهی سپرده کالایی تمام‌سکه طرح جدید در روز کاری قبل خواهد بود. این تصمیم باعث شد سکه بورسی از روند صعود بهای سکه در بازار فیزیکی جا بماند. به این ترتیب ظرف روز نهم بهمن‌ماه در شرایطی که سکه بورسی با میانگین قیمت 33میلیون و 227‌هزار تومان معامله شد سکه در بازار فیزیکی 1.79‌درصد گران‌تر و با نرخ 33میلیون و 886‌هزار تومان به فروش رفت.
 
به این ترتیب در شرایطی که سکه بورسی ظرف روز سه‌‌‌شنبه دهم بهمن‌ماه با ثبت سقف رشد مجاز یعنی افزایش یک‌درصدی در کانال قیمتی 33میلیون و 600‌هزار تومان دادوستد شد، سکه در بازار فیزیکی ظرف ساعات ابتدایی بازگشایی بازار به کانال قیمتی 34میلیون تومان وارد شد. البته ظرف روز گذشته سکه در بازار فیزیکی با نوسان قیمتی متعددی مواجه شد؛ این دارایی تا سقف قیمت 34میلیون و 250‌هزار تومان پیشروی کرد، اما در این سطح قیمتی تثبیت نشد و در میانه روز به کانال قیمتی 33میلیون تومان بازگشت.
 
رالی رکوردشکنی قیمتی شمش طلا
هر واحد گواهی کالایی شمش طلا ظرف اواسط ساعات کاری روز سه‌‌‌شنبه دهم بهمن‌ماه با ثبت رشد نرخ روزانه 1.37درصدی با قیمت 387‌هزار و 599تومان معامله شد. ظرف روزهای اخیر افزایش انتظارات تورمی باعث رکوردشکنی‌‌‌های پی‌‌‌درپی در بهای گواهی شمش طلا در بازار مالی بورس‌کالای ایران شده است و به نظر می‌رسد تا پایان این راند رشد قیمت این روند ادامه‌‌‌دار شود. بررسی داده‌‌‌های هفتگی معاملات گواهی شمش طلا از فروش یک‌میلیون و 721‌هزار گواهی شمش طلا به ارزش 6223‌هزار میلیارد ریال از این بازار در هفته منتهی به‌ روز جمعه ششم بهمن‌ماه حکایت دارد. البته حجم فروش این دارایی نسبت به هفته قبل (منتهی به‌ روز جمعه 29دی‌ماه) کاهش 26.7درصدی و ارزش این بازار افت 26درصدی داشت. با این حال با توجه به جریان صعودی ایجادشده در بازار، بعید است که این روند رشد قیمتی در میان‌مدت ادامه‌‌‌دار شود.
 
هر واحد گواهی شمش طلا معادل یک‌هزارم یک‌کیلوگرم شمش طلای کامل است. در اواسط ساعات کاری معاملاتی روز گذشته هر واحد گواهی شمش طلا با نرخ 387‌هزار تومان در بازار مالی بورس‌کالا معامله شد که این رقم معادل شمش طلای یک‌کیلوگرمی با نرخ 38میلیون و 700‌هزار تومان بود. این در حالی است که در شرایط کنونی هر کیلوگرم شمش طلا با نرخ 38میلیون و 819‌هزار تومان در بازار فیزیکی معامله شد. به این ترتیب گواهی شمش طلا 0.3‌درصد ارزان‌‌‌تر از شمش طلای بورسی شد.
 
حباب صندوق طلا 4.3‌درصد شد
ظرف اواسط ساعات کاری روز گذشته هر واحد صندوق طلا با نرخ 23‌هزار تومان معامله شد؛ این در حالی بود که این دارایی نرخ ابطالی برابر 22‌هزار تومان داشت. به این ترتیب هر واحد صندوق طلا در این زمان با حباب 4.3درصدی به فروش رفت. ایجاد حباب 4.3درصدی بر روی هر واحد صندوق طلا نشان از ذهنیت افزایشی معامله‌‌‌گران این بازار دارد.
 
سیگنال جهانی افزایشی شد
افزایش تنش در خاورمیانه زمینه صعود بهای طلا در بازار جهانی را فراهم کرد. تشدید مناقشه در خاورمیانه باعث افزایش تقاضا برای طلا به‌‌‌عنوان دارایی امن در زمان بحران شد و به این ترتیب هر اونس طلا تا اواسط ساعات کاری معاملاتی روز گذشته با نرخ 2‌هزار و 35دلار به ازای هر اونس به فروش رفت. بازگشت بهای طلا به مسیر رشد نرخ، حامی قیمت دارایی‌‌‌های طلایی در رینگ داخل است.  البته سرمایه‌گذاران ظرف هفته جاری در آستانه نشست فدرال‌‌‌رزرو محتاط بودند. انتظار می‌رود که فدرال‌رزرو در این نشست، تغییری در نرخ بهره ایجاد نکند، اما چشم‌‌‌انتظاری برای این نشست باعث شد تا معاملات طلا با احتیاط بیشتری انجام شود.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید