تلاطم‌‌‌های ادامه‌‌‌دار

سپیده منصوری /کارشناس بازار سرمایه
روز گذشته روز قرمزی برای بازار سرمایه بود. پررنگ شدن سایه ریسک‌‌‌های ژئوپلیتیک سبب دلواپسی سهامداران شده و سبب شد ۲۹۴ میلیارد تومان خروج پول حقیقی ثبت شود.
به این ترتیب شاخص کل بورس با افت۷‌‌‌هزار و ۷۴۰ واحدی به سطح ۲ میلیون و ۱۲۰‌‌‌هزار واحد رسید و شاخص کل هم‌‌‌وزن نیز با افت‌‌‌هزار و ۷۹۷ واحدی در ارتفاع ۷۳۸‌‌‌هزار و ۶۴۰ واحدی قرار گرفت.  ارزش معاملات خرد نیز به ۴‌‌‌هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان رسید که نسبت به یکشنبه افزایش داشته است.  در خصوص شرایط کلی این روزهای بازار سرمایه در حالی که بازارهای موازی در سایه ریسک‌‌‌های سیستماتیک و سیاسی در روزهای گذشته رشد قیمتی قابل‌‌‌توجهی را به ثبت رساندند، با این حال بازار سهام روند خنثی و حتی معکوسی را در این مدت به خود گرفته است که رضایت چندانی برای سرمایه‌گذاران ندارد. با مقایسه نمودار شاخص کل بورس و دلار به واگرایی پی می‌‌‌بریم که مشابه آن در پاییز سال گذشته اتفاق افتاده بود. می‌توان مجدد از واگرایی به وجود آمده در شاخص کل و نرخ ارز این نتیجه را گرفت که اصلاح‌‌‌های این روزهای بازار برای سهامداران نیز چندان مطلوب نبوده، اما می‌توان آن را فرش قرمزی برای جبران رشد بازار سهام حداقل به اندازه رشد دلار دانست. اما مساله دیگری که بازار سهام بیش از هر موضوع دیگری از آن آسیب می‌‌‌بیند تصمیمات غیر‌‌‌عقلایی و خلق‌الساعه سیاستگذاران است. تجربه ریزش بازار در اردیبهشت سال‌جاری و نامه نرخ خوراک پالایشی‌‌‌ها در هفته گذشته درس عبرتی برای سیاستگذاری‌‌‌های نادرست نبوده و نشان‌‌‌‌دهنده این است که عدم‌‌‌تدبیر به چه میزانی بر پیکره بازار سهام آسیب وارد کرده و البته سکوت سازمان بورس زمانی که باید حامی و مدافع حقوق سهامداران باشد نیز قابل‌‌‌توجه است.

بازار سهام از نگاه p/e و ارزش دلاری
در حال حاضر p/e بازار در محدوده ۷.۵ قرار دارد. هر گاه p/e بازار ارقامی بالاتر از ۱۱ را ثبت کند ارزندگی آن بازار کاهش می‌‌‌یابد و زمانی که به کمتر از ۷ برسد ارزندگی آن در موقعیت مطلوبی است و از لحاظ ارزش دلاری نیز با وجود افزایش نرخ ارز ارزش دلاری بازار سهام تنها ۱۵۲ میلیارد دلار است و این نکته نیز بازار سهام را ارزنده کرده است.

شاخص کل از نگاه تکنیکال
بعد از شکست سطح حمایتی ۲ میلیون و ۱۵۰‌‌‌هزار واحدی که سطح حمایتی مهمی برای شاخص بود و چند بار از آن محدوده برگشت قیمتی صورت گرفته بود بازار تا حوالی ۲ میلیون و ۱۱۸‌‌‌هزار واحدی وارد اصلاح شد که هم‌‌‌‌تراز با سطح ۳۸ صدم فیبوناچی است. در حال حاضر از دید تکنیکال محدوده ۲میلیون و ۵۰‌‌‌هزار واحدی حمایت استاتیکی مطلوبی برای بازگشت قیمت می‌تواند باشد. در این شرایط نیز اندیکاتور rsi در محدوده اشباع فروش قرار خواهد گرفت و با در نظر گرفتن شرایط بنیادی این محدوده ارزنده تلقی می‌شود.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید