بورس خود را به دیگر بازارها می‌رساند؟

دنیای‌اقتصاد : رشد در بازارهای موازی در حالی همچنان ادامه‌دار است که بازار سرمایه متاثر از تنش‌های منطقه‌ای و بی‌اعتمادی که به سبب دخالت‌های بی‌پایان دولت شکل‌گرفته، هنوز رشد خاصی را ثبت نکرده‌است. درحالی‌که انتظار می‌رفت رشد بازار سرمایه که از اخبار تجدیدارزیابی دارایی شرکت‌های بورسی و هلدینگ‌ها آغاز شده‌بود، ادامه یافته و به مدد گزارش‌های عملکرد مطلوب ۹‌ماهه و فصلی و همچنین رشد در بازارهای موازی قوت بگیرد، همچنان خبری از روشن‌شدن موتور بورس نیست. برخی از تحلیلگران معتقدند بازار سرمایه به سبب بی‌اعتمادی که دولت به آن دامن‌زده تاکنون از رشد سایر بازارها عقب‌مانده و احتمالا تا انتهای سال ‌بخشی از این عقب‌ماندگی را جبران خواهد کرد، بنابراین درحالی‌که برخی از تحلیلگران با بدبینی انتظار رشد خاصی را در ادامه سال ‌از بازار ندارند، اما عده‌ای دیگر امیدوارند که با یک تاخیر زمانی بورس خود را به دلار برساند.

مهدی ساسانی، تحلیلگر بازار سرمایه گفت: با توجه به اینکه انتظار می‌رفت با قرارگیری گزارش‌های فصلی و 9ماهه بر روی سامانه کدال، بازار سرمایه و تابلوی معاملات جان تازه‌ای بگیرند و این اتفاق هم در حال رخ‌دادن بود اما ‌بار دیگر مصوبه دولت درخصوص سود پالایشگاه‌ها شوک جدیدی را به بازار سرمایه وارد کرد. از طرفی اتفاقات منطقه‌ای و برون‌مرزی باعث‌شده برخی از سرمایه‌گذاران ریسک بازار سرمایه را کمی بالاتر نسبت به بازارهای دیگر بدانند و در خریدهای خود بیشتر احتیاط کنند. وی ادامه داد: این دو موضوع در کنار هم باعث شد هفته‌ای کم‌رمق را در بازار سرمایه شروع کنیم اما هرچه جلوتر رفتیم، شرایط کمی بهتر شد. ارزش معاملات در دوشنبه و سومین روز هفته به 5‌هزار و 800‌میلیارد‌تومان رسید ‌که این رقم در روز ماقبل 5‌هزار و 200 و در روز شنبه در کانال چهار‌هزار‌ میلیارد‌تومان قرار داشت و این نشان می‌دهد با فروکش‌کردن تنش‌های سیاسی و نظامی و بازگشت آرامش به تابلوی معاملات می‌توان انتظار داشت بازار سرمایه‌ بار دیگر شرایط بهتری را تجربه کند.

این تحلیلگر بورسی عنوان کرد: از طرف دیگر دلار در بازار آزاد در هفته‌ای که گذشت با رشد همراه بود و این موضوع می‌تواند بر روی رشد نرخ دلار توافقی و دلار نیمایی در آینده تاثیرگذار باشد. از آنجا‌که شرکت‌های بورسی دلار حاصل از صادرات خود را اکثرا با نرخ دلار توافقی و دلار نیمایی تسعیر می‌کنند، می‌تواند روی افزایش سودآوری این شرکت‌ها تاثیر مثبتی داشته‌باشد و متعاقبا این موضوع باعث شود رونق به بازار سرمایه ‌برگردد، بنابراین انتظار می‌رود رفته‌رفته با فروکش‌کردن تنش‌ها در منطقه خاورمیانه و همچنین با اعتماد بیشتری که سرمایه‌گذاران می‌توانند نسبت به تابلوی معاملات پیدا کنند، شرایط بازار به‌تدریج رو به بهبود بگذارد.

 چشم‌انداز مثبت نیست
مریم محبی copy

مریم محبی، دیگر تحلیلگر بازار سرمایه اما نظر متفاوتی در این‌خصوص دارد. او با بیان اینکه بازار سرمایه ایران از 20مرداد 1399 تا امروز درگیر یک روند فرسایشی نزولی بوده‌است، گفت: در این مسیر بعضا شاهد ریزموج‌های اصلاحی به سمت بالا یا با روند افزایشی بودیم، اما دلیل ادامه‌دار بودن ریزش دقیقا عدم‌اعتماد سرمایه‌گذاران به وعده‌های مسوولان است که به دلیل خلف‌وعده‌های متعدد رخ‌داده‌است.وی ادامه داد: سرمایه‌گذاران بازار سرمایه افق روشنی را مقابل خود نمی‌بینند، شرایط اقتصادی را ناپایدار می‌بینند و به همین دلیل به‌دنبال مسیری هستند که بتوانند ارزش سرمایه‌های آنها را حفظ کنند، به‌ همین‌دلیل کوچک‌ترین اتفاقی که در بازارها می‌افتد اگر منفی باشد، می‌تواند تاثیر منفی روی بازار بگذارد و اتفاقات مثبت نمی‌تواند اثر مداومی بر بازار داشته‌باشد.

این تحلیلگر بورسی معتقد است؛ تا رویکرد دولت و تصمیم‌گیری مدیران به سمت اصلاح بازار سرمایه با این نگاه که این بازار یک بازار مولد اقتصادی است، نباشد، اتفاق مثبت ادامه‌داری را در این بازار شاهد نخواهیم بود. بازار سرمایه تورم‌زا نیست، ضد ‌اقتصاد کشور نیست و نمی‌تواند باعث ایجاد اخلال در سایر بازارها شود و تا این رویکرد را از جانب دولت حس نکنیم انتظار ادامه‌دار بودن شرایط مطلوب در بازار سرمایه را نمی‌توان داشت.

 محبی گفت: بازار سرمایه در حال‌حاضر شرایطی را می‌گذراند که از نظر ارزش دلاری به قیمت‌های قبل از سال‌1398 رسیده‌  و این به‌معنای آب‌شدن ارزش دارایی‌های افراد در بازار سرمایه است. به‌نظر می‌رسد تا در شرایط مطلوب اقتصادی قرار نگیریم، نتوانیم روابط تجاری بین‌الملل خوبی با سایر کشورهای منطقه داشته‌باشیم و مدیران ما نیز بازار سرمایه را دستمایه تصمیمات هیجانی خود نکنند و به‌نظر نمی‌رسد بازار بتواند از مسیر ادامه‌داری که از سه سال‌پیش شروع شده، خارج شود. وی افزود: به‌نظر می‌رسد که با ادامه‌دار بودن شرایط تنش‌های سیاسی نظامی و اقتصادی که ما در ایران و خاورمیانه و در جهان مشاهده می‌کنیم و تاثیرپذیری بازار سرمایه ایران از این وضعیت و عدم‌تغییر رویکرد مسوولان، حتی در هفته آینده نیز با بازاری کم‌عمق، کم‌رمق و تاثیرپذیر از عوامل منفی و شرایط پرتنش خاورمیانه مواجه باشیم.

محمد خبری‌زاد، تحلیلگر بازار سرمایه ضمن موافقت با این فرضیه که بازار سرمایه در نهایت به‌دنبال رشد دلار، رشد خواهد کرد، گفت: بعد از اتفاق‌هایی که هفته گذشته در صنعت پالایش رخ‌داد و دولت ابلاغیه جدیدی در رابطه با نحوه محاسبه نرخ خرید و فروش فرآورده‌های نفتی به پالایشگاه‌ها داد، بازار با اینکه در آن زمان کاملا پتانسیل رشد را داشت دچار نزول شد و سرمایه‌گذاران بیش از پیش از سیاستگذار و رفتار او ترسیدند و از بازار گریزان شدند؛ به همین دلیل چند روز منفی را در هفته گذشته داشتیم و اواخر هفته این‌ درصد کمتر شد. در سه روز اخیر هم تقریبا بازار متعادل بود اما نکته این است که واقعا اعتمادی در بازار نیست. وی ادامه داد: اما به‌نظر می‌رسد اگر دلار در بازار آزاد در همین نرخ‌ها تثبیت شود، بازار محکوم به رشد خواهد بود، حتی اگر این رشد بعد از رشد سایر بازارها باشد. در حال‌حاضر شاهدیم که نرخ‌ها در بازارهای موازی رشد را به ثبت رسانده‌اند و احتمالا نرخ مسکن هم شاهد رشد خواهد بود. برای روزهای آتی و بعد از رشد بازارهای موازی شاید این رشد در بازار سرمایه هم اتفاق بیفتد.

خبری‌زاد با تاکید بر اینکه دلیل اصلی عدم‌رشد و بی‌رمقی بازار عدم‌اعتماد است، گفت: این موضوع باعث‌شده به‌رغم اینکه دلار در بازار آزاد رشد کرده، بازهم حجم معاملات در بازار سهام زیاد بالا نباشد و پول جدیدی وارد بازار نشده‌است اما فکر می‌کنم در صورت ثبات این قضیه بازار محکوم به رشد است تا حداقل بخشی از بازدهی دلاری را نصیب سرمایه‌گذار کند.این تحلیلگر گفت: هرچند که واقعا سرمایه‌گذار از سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه می‌ترسد و حق هم دارد چون بورس تنها بازاری است که رشد آن کنترل می‌شود و متاسفانه به این نتیجه رسیده که این بازار قابل دخالت‌ترین بازار است و فعلا می‌ترسد به این سمت بیاید، اما به‌نظر من رشد بالاخره آغاز می‌شود و دلیل اینکه تا الان رخ نداده، همین عدم‌اطمینان است.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید