اثر گزارش‌های بورسی خنثی شد

دنیای اقتصاد-عاطفه چوپان : چند روزی هست که کدال میزبان گزارش‌های عملکرد فصلی پاییز و ۹‌ماهه شرکت‌های بورسی است. گزارش‌هایی که پیش از شروع تنش‌های سیاسی و افزایش ریسک سیاستگذار انتظار می‌رفت در ادامه اثر مثبت تجدیدارزیابی‌ها بتواند بر روند مثبت موجود در بازار شدت ببخشد، اگرچه رشد موردانتظار در مورد گزارش‌ها محقق شد و بر ارزندگی صنایع نیز صحه گذاشت، اما بازهم ریسک‌های سیستماتیک بر عوامل بنیادی پیروز شد و بورس نتوانست آنطور که باید از این محل رشدی را ثبت کند.

از طرفی برخی از تحلیلگران معتقدند گزارش‌های خوب تنها زمینه‌ای برای رشد بازار هستند اما تحرکات اصلی باید به بهانه‌های مختلف از جمله حمایت دولت یا دست‌کم کاهش ریسک‌های تحمیلی از این محل و رشد در بازارهای موازی محقق شود. ارزیابی گزارش‌های 9ماهه شرکت‌ها و مقایسه آن با 9ماهه 1401 نشان می‌دهد که مجموع شرکت‌های بورسی و فرابورسی طی 9ماهه امسال حدود 820همت سود ساختند که نسبت به 9ماهه سال‌قبل با رشد 67‌درصدی همراه بودند، ضمن اینکه مجموع درآمدهای شرکت‌های بورسی و فرابورسی با رشد 25‌درصدی نسبت به مدت مشابه سال‌قبل به بیش از 3100 همت رسیده‌ و حاشیه سود خالص مجموعه بازار هم از 20‌درصد در 9ماهه 1401 به 26‌درصد رسیده‌است.

از طرفی در فصل پاییز شرکت‌های بورسی و فرابورسی حدود 200 همت سود ساختند که نسبت به پاییز سال‌قبل با رشد حدود 50‌درصدی همراه بوده‌است. بررسی نسبت P/E گذشته‌نگر بازار نشان می‌دهد که در شرایط فعلی در محدوده 6.9 واحد قرار دارد که نسبت به میانگین بلندمدت خود پایین‌تر بوده و این نشان از ارزندگی بازار در مقطع فعلی است. برای مثال صنعت الفین نوع اتیلن در 9‌ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال‌قبل سود خالص، رشد 25‌درصدی داشته و درآمد این صنعت نیز رشد 11‌درصدی داشته‌است. حاشیه سود خالص آنها نیز حدود 2‌درصد رشد کرده است؛ این در حالی است که در صنعت اوره‌سازان شاهد کاهش درآمد بودیم و دلیل عمده آن هم افت در قیمت‌های جهانی بوده که باعث‌شده سود خالص اوره‌سازان کاهش پیدا کرده و حاشیه سود خالص آنها نیز 14‌درصد افت داشته‌باشد. در آهن و فولادی‌ها بالطبع به دلیل رشد تولید و فروش این صنایع شاهد افزایش فروش و سودآوری آنها بودیم؛ به‌طوری‌که حاشیه سود آنها 6‌درصد رشد داشته و سود خالص صنعت فولادی نیز حدود 90‌درصد رشد کرده‌است. سایر صنایع هم عموما سود ساختند، با این‌وجود اما حتی در صنایعی که سودسازی قابل‌توجهی داشتند هم شاهد تحرکات خاصی نبودیم.

کامل ابراهیمیان، تحلیلگر بازار سرمایه درخصوص اینکه چرا بازار به گزارش‌های خوب 9ماهه و فصل پاییز شرکت‌ها واکنش نشان نمی‌دهد، گفت: علت اصلی آن ریسک‌های سیستماتیکی است که پیرامون بازار و شرکت‌های بورسی و سهامداران اعمال می‌شود. برای مثال ابلاغیه مربوط به شرکت پالایش و پخش که هفته گذشته صادر شد بیش از 60هزار ‌میلیارد‌تومان از فروش و سود شرکت‌های پالایشی را کم کرد و منافع سهامداران به سمت دولت سرازیر شد. اتفاقی که متاسفانه اوایل امسال و در اردیبهشت از بابت ابلاغ نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها و گاز صنایع نیز با آن مواجه بودیم. وی ادامه داد: به‌عبارت دیگر ریسک‌های قوانین و مقررات و دست‌درازی دولت‌ها به منافع شرکت‌ها و ‌میلیون‌ها سهامدار بورسی و فرابورسی به حدی رسیده که این عدم‌اطمینان منجر به گریز سهامداران از بازار شفاف بورس شده‌است و سهامداران در این برهه زمانی با سوال بزرگی مواجهند تحت‌این عنوان که؛ دولت‌ها، مجلس و مجموعه قوانین تا چه اندازه پیشروی خواهند کرد که سرمایه و دارایی آنها را در شرکت‌های بورسی و فرابورسی تحت‌تاثیر قرار دهد؟

این تحلیلگر بازار سرمایه عنوان کرد: اینکه یک‌شبه ابلاغیه‌ای بیش از 60 همت از منافع سهامداران را از بین ببرد، ریسکی است که باعث گریز سهامداران می‌شود و بالطبع ما شاهد افت ارزش معاملات در بازار سرمایه و افت شاخص‌کل و افت ارزش شرکت‌ها نیز هستیم. با همین ابلاغیه ارزش کل بازار هم حدود 300‌هزار‌میلیارد ‌تومان افت کرد.

ابراهیمیان ادامه داد: تا زمانی‌که دولت و مجلس قوانین و مقرررات را به‌ضرر سهامداران و نفع درآمدهای کوتاه‌مدت خود تغییر دهند و این ریسک در بازار سرمایه وجود داشته‌باشد، ما شاهد یک بازار بی‌رمق و بدون جذابیت برای سرمایه‌گذاران خواهیم بود و سرمایه‌گذاران به سمت بازارهای موازی که از شفافیت کافی هم برخوردار نیستند از جمله ارز، سکه، مسکن و خودرو هجوم خواهند برد. همان‌طور که در هفته‌های اخیر هم شاهد این اتفاق بودیم و به‌رغم کاهش و افت ارزش بازار سرمایه سایر بازارها با سفته‌بازی بیش از 20‌درصدی رشد داشتند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید