سبقت نمادهای کوچک از شاخص‌‌‌‌‌‌سازان

دنیای‌اقتصاد- عاطفه چوپان : بازار سرمایه روز گذشته نیز برای سومین روز معاملاتی متوالی روند مثبت اما کم‌رمقی داشت. ارزش معاملات ۲۴.۶‌درصد رشد کرد و بعد از ۱۱روز خروج مداوم نقدینگی سرانجام ۴۴‌میلیارد‌تومان پول به بازار سرمایه وارد شد.
 نکته قابل‌توجه درخصوص بازار سرمایه در روز گذشته رشد قابل‌توجه در سهام کوچک و متوسط بود که این موضوع باعث شد شاخص‌کل هم‌وزن رشد حدود یک‌درصدی را ثبت کند؛ این در حالی است که شاخص‌کل تنها ۰.۰۶‌درصد رشد داشت. کارشناسان معتقدند باثبات در بازار دلار و کاهش ریسک‌های سیستماتیک و تصمیمات دولتی، بازار سرمایه با وجود ارزندگی فعلی روند روبه‌رشدی خواهد داشت. از طرفی تا شاخص‌کل به محدوده حمایتی دو‌میلیون و ۱۰۰‌هزار واحد واکنش نشان می‌دهد، جای نگرانی برای نوسانات شدید و ریزش قابل‌توجه وجود نخواهد داشت.

ابراهیم سماوی، تحلیلگر بازار سرمایه گفت: هرچند در هفته گذشته پس از مدت‌ها شاهد خروج حجم قابل‌توجهی از نقدینگی حقیقی‌ها و حقوقی‌ها بودیم که این اتفاق پس از مدت‌ها افتاد، اما خوشبختانه شاخص‌کل حمایت قیمتی در محدوده دو‌میلیون و 100هزار واحد را حفظ کرد. به‌رغم اخبار منفی که هفته گذشته در مورد صنعت پالایشی در بازار پیچید و به عدم‌اطمینان بازار دامن زد، اما حجم نقدینگی در روزهای اخیر به‌سمت انبوه‌سازی چرخید. از طرفی حجم اعظمی از سهام و همچنین صندوق‌های سهامی‌که در هفته‌های گذشته به‌فروش رفت و منجر به خروج نقدینگی شد اما در بخش صندوق‌های کالایی ورود نقدینگی داشتیم و در روز گذشته نیز همین اتفاق افتاد. وی ادامه داد: در مجموع بازار سرمایه منتظر ثبات در بازارهای موازی، مخصوصا دلار است. و معمولا به این‌صورت است که با شروع رشد قیمتی در دلار در گام اول شاهد خروج حجم نقدینگی از صندوق‌های درآمد ثابت هستیم که همین روند در روزهای اخیر ادامه پیدا کرد. روز گذشته بیشترین خروج از صندوق‌های درآمد ثابت را به میزان 260‌میلیارد‌تومان داشتیم که معمولا این پول‌ها به سمت بازارهای موازی گسیل می‌‌شوند. این اتفاق یا به‌وسیله صندوق‌های کالایی و عمدتا صندوق‌های طلا می‌افتد یا از بازار به‌صورت فیزیکی به سمت بازار دلار و طلا خارج می‌شود.

این تحلیلگر افزود: پس از اینکه دلار بتواند در محدوده جدیدی کف‌سازی کند، در آن زمان شاهد رشد بازار سرمایه هستیم. بورس همواره متاثر از دلار و با وقفه‌ای زمانی رشد خواهد کرد. ارزش معاملات خرد سهام و صندوق‌ها همچنان در محدوده 8همت ذخیره‌شده اما خبر خوبی که در روزهای اخیر داشتیم این بود که سرانه خرید حقیقی و فروش تقریبا باهم ‌برابر شدند، در صورتی‌که در هفته گذشته سرانه فروش درشت‌تر بود. در مجموع می‌توان گفت بازار سرمایه در هفته‌جاری نوسانات شدید قیمتی نخواهد داشت و تا زمانی‌که محدوده دو‌میلیون و 100‌هزار واحد را از دست ندهد، جای نگرانی خاصی وجود ندارد.

حسن حسین‌نیا، دیگر تحلیلگر بازار سرمایه نیز با اشاره به اینکه بازار سرمایه را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد، گفت: قسمت‌هایی که سهام کوچک و متوسط بودند، با اقبال سهامداران مواجه شدند و شاخص‌کل هم‌وزن رشد حدود یک‌درصدی را ثبت کرد و شاخص‌کل در ‌برابر رشد یک‌درصدی شاخص‌کل هم‌وزن رشد 0.06‌درصدی داشت. البته بخشی از این موضوع را هم مرهون دقایق پایانی و رنج مثبتی بود که حقوقی‌های بازار در سهم‌های شاخص‌ساز و پرتراکنش کشیدند.

وی ادامه داد: چنانچه بخواهیم مساله را ریشه‌یابی کنیم، علت آن به بی‌اعتمادی سهامداران برمی‌گردد. نقدینگی در بازار کم است و این مساله باعث می‌شود قدرت پول خود را در سهام کوچک و متوسط بازار موثر بداند و به سمت سهام بزرگ نمی‌آید، کما اینکه حجم نمادهای بزرگ و پرتراکنش پایین است. از طرف دیگر جو بی‌اعتمادی در جمله‌ای تحت‌عنوان دستکاری و دستبرد به جیب شرکت‌ها از سوی دولت و نهادهای تصمیم‌گیر گسترش یافته‌است. این مساله باعث می‌شود سهامداران و سرمایه‌گذاران فکر کنند هر لحظه ممکن است قانون یا دستورالعمل جدیدی که بتواند سود شرکت‌ها و صنایع را مورد تهدید قرار دهد، صادر شود.

این تحلیلگر بورسی افزود: در این شرایط سهامداران سعی می‌کنند به سمت سهام کوچک و متوسط که دولت و نهادهای تصمیم‌گیر نمی‌توانند در سود آنها دست ببرند و قدرت کنترل آنها بیشتر در اختیار نقدینگی است، روی بیاورند. این مساله در چند وقت اخیر کاملا مشهود بود. در عین‌حال ارزشمندی بازار کاملا مشهود است. در این‌خصوص باید به تراکنش‌ها و معاملات صندوق‌های اهرمی در روزها و هفته‌های اخیر اشاره کرد. صنندوق‌های اهرمی با وجود ریسک‌هایی که دارند، نه‌تنها افت قیمتی خاصی نداشتند بلکه در برخی از موارد رشد قیمتی داشتند و حتی حباب قیمتی مثبتی را نیز برای خود ثبت کردند.

حسین‌نیا ادامه داد: این مساله نشان می‌دهد تفکرات مبنی‌بر احتمال رشد در بازار وجود دارد، یعنی به‌زعم تحلیلگران بازار امکان رشد هست اما این امکان از طرف دولت تا این لحظه تحدید شده‌است، یعنی قوانینی که بازار انتظارش را نداشت به بازار ابلاغ شده و سود شرکت‌ها محدودتر شده و از این بابت رشد انتظاری هنوز صورت نگرفته‌است.

وی افزود: اگر شرایط ثابت بماند و تنش‌های منطقه‌ای نیز کاهش یابد احتمال دارد که شاهد رشد در بازار سرمایه باشیم اما به شرط اینکه دولت هم دخالت خود را در بازار سرمایه کم کند و قوانینی که تا امروز دخالت‌های مخربی بوده را نداشته‌باشد. در کنار بازار سرمایه باید به وضعیت بازارهای موازی نیز اشاره کرد. بازارهای موازی از جمله دلار و طلا در چند وقت اخیر بسیار بهبود یافته و  این در حالی است که در هفته‌های اخیر شاهد خروج سنگین نقدینگی از صندوق‌های درآمد ثابت که بدون‌ریسک هستند، بودیم و این یعنی سرمایه‌گذاران به سود بدون‌ریسک صندوق‌های درآمد ثابت هم راضی نبودند و ترجیح دادند که پول خود را به دارایی‌های تورمی مانند طلا دلار و ارز بسپارند.

حسین‌نیا اظهار کرد: در یک جمع‌بندی باید تاکید کرد بازار سرمایه در شرایط ارزنده‌ای قرار دارد اما از چند مورد ترس دارد. یکی دخالت‌های دولت و دیگری هم تنش‌های نظامی، اما روند قیمتی صندوق‌های اهرمی در چند روز اخیر نشان‌دهنده این است که احتمالا رشد قیمتی را در کلیت بازار نیز خواهیم‌داشت، چراکه برخی از نمادها همسان با شاخص‌کل حرکت می‌کنند. در عین‌حال بازار منتظر اخباری درخصوص تجدیدارزیابی دارایی‌ها و کاهش دوره تجدید هم هست. این تحلیلگر گفت: شاهد شرایط لیدرمحور بودن بازار در نمادهای بزرگ هستیم و چنانچه برای نماد خودرویی اخبار تکمیلی درخصوص تجدیدارزیابی دارایی‌ها و فروش مازاد تولید و برنامه‌های قیمت‌گذاری بیاید، بر کلیت بازار موثر است. از طرفی انتهای هفته‌جاری با سررسید ‌دو آپشن برای نمادهای خودرو و شستا همزمان است که معمولا با نزدیک‌شدن به سررسید‌ آپشن‌ها نوعی حرکات قیمتی عجیب در بازار شکل می‌گیرد که از رشد قیمتی جلوگیری می‌کند تا بسیاری از سررسید ‌آپشن‌ها کور شوند. اگر این حالت را درنظر بگیریم در برخی از نمادها باید با احتیاط عمل کنیم.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید