کاهش سودآوری شرکت‌ها با سیاستگذاری نادرست

سهیلا نقی‌پور /کارشناس بازار سرمایه
ابتدای هفته جاری دستور‌العمل جدیدی از سوی وزارت نفت منتشر شد که طبق آن با توجه به شرایط ویژه تحریم، نوسان شدید قیمت‌ها و روش‌های غیرمتعارف حاکم بر فرآیند فروش صادراتی نفت و فرآورده‌های نفتی و با رعایت انصاف در دو طرف معامله، یعنی دولت و شرکت‌های تابع وزارت نفت به عنوان فروشنده خوراک و خریدار فرآورده‌های نفتی، و شرکت‌های پالایش نفت و مجتمع‌های پتروشیمی به عنوان خریدار خوراک و فروشنده فرآورده‌های نفتی، روش محاسبه قیمت خوراک تحویلی و فرآورده‌های نفتی دریافتی در تعاملات فیزیکی و مالی مابین شرکت‌های تابع وزارت نفت با شرکت‌های پالایش نفت داخلی و مجتمع‌های پتروشیمی دستخوش تغییراتی شده است.
با بررسی دستورالعمل جدید مشاهده می‌کنیم روش محاسبه قیمت هر بشکه نفت خام و میعانات گازی به عنوان قیمت خوراک تحویلی شرکت‌های پالایش نفت داخلی و مجتمع پتروشیمی تغییری نکرده و همان فرمول گذشته است و تخفیف‌های ۵دلاری برای نفت سبک و ۶دلار برای نفت سنگین همچنان برقرار خواهد بود. اتفاقی که رخ داده، دو تغییر در نرخ خرید محصولات پالایشگاه مخصوصا روی بنزین به وجود آمده است که باعث می‌شود صورت‌های مالی پالایشگاه‌ها را متاثر کند. طبق دستورالعمل جدید اعلام شده در فرمول‌های محاسباتی قیمت انواع فرآورده‌ بنزین مشخصاتی همچون درجه اکتان، میزان آروماتیک‌ها، بنزن، گوگرد و الفین مجاز لحاظ شده و میانگین قیمت بنزین با درجه اکتان۹۵ در منطقه خلیج فارس مبنای قیمت‌گذاری انواع فرآورده‌های بنزین دریافتی است. در واقع محدوده مجاز بنزین‌های دریافتی از پالایشگاه باید حداقل ۹۵ باشد؛ همچنین ارزش هر درجه اکتان از کسر میانگین قیمت‌های بنزین فوب سنگاپور با درجه اکتان ۹۵ و ۹۲ و تقسیم آن بر ۳ محاسبه می‌شود.

طبق این موارد به ازای انحراف هر یک از شاخص‌های کیفی آروماتیک بنزن گوگرد و الفین فرآورده بنزین دریافتی نسبت به محدوده مجاز تعریف‌شده برای فرآورده بنزین مورد استفاده با درجه اکتان ۹۵ در منطقه خلیج فارس معادل ارزش یک درجه اکتان از قیمت مرجع کسب می‌شود. در اینجا طبق این دستورالعمل جدید پالایشگاه‌هایی که بنزین با عدد اکتان ۸۷ تولید می‌کنند و با توجه به استاندارد و حد مجاز درجه اکتان ۹۵، باید بنزین تولیدی خود را با قیمت کمتری به فروش برسانند؛ در صورتی که در سال ۱۴۰۱ شرکت‌های پالایش و پخش قیمت بنزین با درجه اکتان ۸۷ را مشابه بنزین با درجه اکتان ۹۱ محاسبه می‌کردند و به فروش می‌رساندند. این مساله می‌تواند تاثیر منفی بر میزان سودآوری شرکت‌ها بگذارد و همچنین کرک اسپرد بنزین را با کاهش مواجه کند. در اینجا مدیران شرکت‌ها باید میزان اثرگذاری منفی هریک از موارد گفته‌شده روی شرکت‌ها را  شفاف‌سازی و اعلام کنند.

در مورد قیمت انواع فرآورده‌های نفت و گاز هم طبق گفته یکی از مدیران پالایشگاهی در گذشته از سه نرخ فرآورده برنت، دبی و سنگاپور میانگین گرفته می‌شد، اما اکنون طبق دستورالعمل جدید نرخ‌های منطقه خلیج فارس ملاک عمل قرار می‌گیرد که از نظر قیمتی کمی پایین‌تر است.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید