شکست محرک‌های بورسی

بازار سرمایه- عاطفه چوپان: نماگر اصلی تالار شیشه‌ای از دوشنبه هفته گذشته ۲۵ دی ماه رنگ رشد به خود ندیده و مجموعا ۲.۳۰‌درصد منفی بوده‌ و در این مدت مجموعا ۲هزار و ۶۰۰‌میلیارد ‌تومان نقدینگی از بورس خارج شده‌است. شاخص‌کل بورس تهران در پایان معاملات دوشنبه ۲بهمن ماه با افت ۶‌هزار و ۶۶۴‌واحدی به ۲‌میلیون و ۱۴۶‌هزار و ۵۴۸ واحد رسید. شاخص‌کل هم‌وزن نیز با ۴‌هزار و ۵۳۰ واحد کاهش در محدوده ۷۳۹‌هزار و ۷۷۲ واحد قرارگرفت.
 بازار سرمایه در حالی مجددا به روند نزولی بازگشته که پیش از آن شرایط اندکی بهبود یافته‌بود و اگرچه ارزش و حجم معاملات هنوز رشد آنچنانی نداشته اما دست‌کم روند نزولی متوقف ‌شده‌بود و شاهد رشدهای هرچند کوچکی در بازار سرمایه بودیم. رشدهایی که به مدد اخبار افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی و هلدینگ‌ها از محل تجدیدارزیابی دارایی‌ها آغاز شده‌ و به کمک رشدهای اندک قیمت دلار نیمایی و رشد بازارهای موازی ادامه ‌یافته‌بود. تحلیلگران انتظار داشتند این رشد با انتشار گزارش‌های فصلی و ۹ماهه شرکت‌ها که در برخی از سهام که خوب پیش‌بینی می‌شدند، ادامه یافته و جان بگیرد. با رشد قیمت دلار در بازار آزاد این امیدها جدی‌تر شد تا اینکه بازهم ابلاغیه جدید دولتی این‌بار از سمت وزارت نفت منتشر شد و پالایشگاهی‌ها را هدف گرفت.

محمد خبری‌زاد، تحلیلگر بازار سرمایه گفت: وضعیت بورس در حال بهبود بود و معاملات داشت جان می‌گرفت که در همین حال باز شاهد ابلاغیه جدیدی بودیم که اتفاقا بازهم از سمت وزارتخانه دولتی که این‌بار وزارتخانه نفت بود، ابلاغ شد. این ابلاغیه جدید که مربوط به پالایشگاهی‌ها بود آب سردی بر پیکره بازار ریخت و نشان‌داد عدم‌اعتماد سرمایه‌گذار به بازار سرمایه کاملا توجیه‌پذیر است و سرمایه‌گذار حق دارد به این بازار اعتماد نکند؛ چراکه اصلا سیاست‌های دولت در قبال بازار سرمایه ثبات ندارد و دولت حتی به سمت شعاری که مبنی‌بر پیش‌بینی‌پذیر‌شدن اقتصاد و بازار سرمایه سر می‌دهد، حرکت هم نمی‌کند و نشانی از پیش‌بینی‌پذیری وجود ندارد.

وی ادامه داد: این باعث‌شده روند بازار سرمایه از ابتدای هفته‌جاری منفی شود و همچنان هم این منفی‌بودن ادامه دارد، اگرچه در کنار ریسک سیاستگذار ریسک جنگ هم هست که از نظر برخی محافل در کشور ما و برخی کشورهای همسایه جدی پیش‌می‌رود که آن‌هم می‌تواند یکی از دلایل ریزش باشد اما همچنان مهم‌ترین دلیل ابلاغیه و دستورالعمل‌هایی است که ماهانه داده می‌شود و هر‌بار هم سراغ یک صنعت می‌روند و این‌بار دامن پالایشگاهی‌ها را گرفته و روند بازار را مجددا منفی کرده است. خبری‌زاد گفت: به‌نظر می‌رسد با اتفاق‌هایی که رخ‌داده و می‌دهد، به‌رغم اینکه گزارش‌های عملکرد 9ماهه در بسیاری از صنایع گزارش‌های خوبی بوده و در کنار آن افزایش نرخ دلار می‌توانست در کنار گزارش‌های به رشد بازار کمک کند، همه این محرک‌ها نابود شده‌است. حال باید جلو برویم و امیدوار باشیم که ابلاغیه جدیدی نیاید و در کنار آن با خوابیدن تب نزول بازار به سمتی برود که از گزارش‌های تاثیر بگیرد و ‌درصدد جبران عقب‌ماندگی خود نسبت به بازارهای موازی برآید. از سمت بازار مهم‌ترین اتفاقی که می‌تواند بیفتد این است که روند منفی متوقف شود که در چند روز آینده چنانچه اتفاق جدیدی نیفتد این امکان وجود دارد.

فاطمه حاجعلی؛ تحلیلگر بازار سرمایه نیز درخصوص وضعیت بازار گفت: بازار سهام در شرایطی در حال سپری‌کردن دومین ماه زمستان است که شرایط کلی بازار و همچنین پیش‌بینی بورس تحت‌تاثیر ریسک‌های سیاسی در منطقه است. از نظر تکنیکال شاخص‌کل بورس تهران واکنش‌های مثبتی را در محدوده‌های حمایتی از خود نشان‌داده بود و می‌توانست با توجه به انتشار خوب گزارش‌های 9ماهه شرکت‌ها طی هفته‌جاری و وضعیت سودآوری شرکت‌های موجود در بازار روند خوبی را درپیش بگیرد، اما بازار طی روزهای اخیر تحت‌تاثیر چند عامل از جمله نحوه قیمت‌گذاری نرخ خوراک و فرآورده‌های نفتی و گازی، تنش‌های منطقه‌ای، عرضه زیاد در گروه‌های خودرویی، با افت مواجه شد. وی ادامه داد: تغییر مرجع قیمت‌گذاری بنزین از فوب سنگاپور به فوب خلیج‌فارس یکی ازعوامل واکنش منفی بورس تهران بود، زیرا نرخ خلیج‌فارس به‌طور میانگین حدود سه یا چهار دلار کمتر از نرخ سنگاپور است که این تصمیم به ریزش گروه‌های پالایشی در کوتاه‌‌‌‌‌مدت منجر شد. از آنجا که بازار سرمایه به تحولات سیاسی داخلی و بین‌المللی واکنش منفی بیشتری از خود نشان‌‌‌‌‌ می‌دهد، در تنش‌های منطقه‌ای که طی این مدت در خاورمیانه اتفاق افتاد، واکنش خوبی نشان نداد و با افزایش عرضه از سوی سهامداران مواجه شد. همچنین شایعه ممانعت از عرضه ۱۲۰‌هزار خودرو به قیمت حاشیه بازار نیز از دیگر عوامل کاهش قیمت نمادهای گروه خودرویی به‌عنوان شاخص‌‌‌‌‌سازان اصلی بود که به ریزش بیشتر بازار سرمایه کمک کرد.

این تحلیلگر بورسی عنوان کرد: به‌نظر می‌رسد بازار سرمایه در کوتاه‌‌‌‌‌مدت و میان‌مدت، تحت‌تاثیر وضعیت جدید قیمت دلار باشد.

دلاری که در بهترین حالت تا پایان سال‌فکر نکنم بتواند کانال کمتر از ۵۲‌هزار‌تومانی را به خود ببیند. اکثریت کارشناسان معتقدند که روند کنونی بازار سرمایه جزو ذات بورس است و در نهایت نیز بازدهی بازار سرمایه بیشتر از تورم خواهد بود.

وی ادامه داد: البته اعلام خبر حمایت ویژه دولت و مجلس از بازار سرمایه در لایحه بودجه‌۱۴۰۳ از محرک‌های مثبت بورس است که می‌تواند به بازگشت اعتماد سهامداران و افزایش جذابیت این بازار و در نهایت به رشد بازار سرمایه کمک کند. البته سازمان بورس نیز برنامه‌های خوبی در راستای رضایت‌‌‌‌‌مندی سهامداران از جمله عملیاتی‌کردن ناشر پذیره‌‌‌‌‌نویسی الکترونیکی حق‌تقدم برای صاحبان سهام خود از طریق درگاه یکپارچه ذی‌نفعان بازار سرمایه انجام داده‌است، اما هرچه در بازار سرمایه ابزارهای مالی متنوع‌‌‌‌‌تر و متناسب با سلیقه مخاطب از لحاظ ریسک‌پذیری یا ریسک‌‌‌‌‌گریزی و توقع آنها از سودآوری باشد، به‌طور حتم به بازارسرمایه و درنهایت به اقتصاد کشور کمک بیشتری خواهد کرد.

حاجعلی ادامه داد: مورد دیگری که مدیران بازار باید به آن توجه کنند، این است که زمانی‌که درخصوص گروه یا نمادی اطلاعیه‌‌‌‌‌ای قرار است منتشر شود، آن نماد در ابتدا بسته شود و سهامدار پس از دریافت خبر یا مصوبه جدید تاثیر آنها را روی عملکرد شرکت‌ها مشاهد کند و سپس نماد مربوطه برای ادامه روند معاملاتی بازگشایی شود.

 در مجموع به‌نظر می‌رسد با توجه به اتفاقات رخ‌داده، رشد بازار سرمایه تا پایان سال‌چندان بالا نباشد و بازار روندی متعادل و در نهایت رشد متوسط 10‌درصدی را در پیش بگیرد، اما پیش‌بینی می‌شود که با شروع سال‌جدید و افزایش نرخ دلار، بازار تحت‌تاثیر قیمت دلار رشد خوبی داشته‌باشد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید