عدم‌ قطعیت در بورس

بهنام علیخانی/ کارشناس بازارسرمایه
روند قیمت‌‌‌ها در معاملات روز دوشنبه بورس مانند روزهای گذشته بوده است. دیروز هم بازار سهام نتوانست عملکرد قابل قبولی را به نمایش بگذارد. معاملات روز دوشنبه با نوسانات محسوس شاخص آغاز شد و سپس در پی فشار فروش سهامداران حقیقی، مجددا عقب‌نشینی را به ثبت رساند و سهام اغلب شرکت‌‌‌ها کار خود را در محدوده‌‌‌های منفی قیمت پی گرفتند.
این روند هم در سهام بنگاه‌‌‌های بزرگ کالایی شکل گرفت و رفته‌‌‌رفته به کل بازار و شرکت‌های کوچک‌تر تسری یافت. روند بازار سهام از دو منظر قابل بررسی است. در وهله نخست به نظر می‌رسد بورس تحت‌تاثیر تعدد ریسک‌‌‌های سیستماتیک قرار گرفته است. به همین دلیل معاملات این بازار با فروکش تقاضا و همچنین عدم‌بهبود روند قیمت‌‌‌ها مواجه بوده است. در نتیجه این مهم شاخص کل کار خود را در کانال ۲میلیون و۱۴۶ هزار واحد تمام کرد. پس از ریزش حدود ۱.۸۱ درصدی نماگر اصلی بورس از ابتدای هفته‌، این دماسنج به سطوح میانی کانال  ۲.۱میلیون واحد تنزل کرد و سرانجام با تقویت عرضه‌، نمایش ضعیفی را به رخ اهالی بازار کشیده است. اما این روند نمی‌تواند سرنوشتی محتوم برای بورس باشد.

بررسی عملکرد ۹ ماهه شرکت‌های بورسی از یک نکته مهم پرده برمی‌‌‌دارد و آن این است که سودسازی برخی شرکت‌‌‌ها از جمله نمادهای سیمانی‌، قطعاتی‌، فلزات و پتروشیمی‌ها در قیاس با سال گذشته با تغییرات مثبتی همراه شده است. موضوع فوق از این حیث قابل تامل است که می‌تواند موجب افزایش تقاضا دراین گروه‌‌‌ها شود. البته واکنش مثبت سهامداران به تغییر مسیر سودسازی نمادهای مذکور منوط به وضعیت متغیرهای اثرگذار است. به همین دلیل اخبار مثبت شرکت‌‌‌ها به تنهایی توان بالا بردن تقاضا را ندارد. به عنوان مثال در روزگذشته اخبار غیر‌اقتصادی و حواشی پیرامون آن شرایطی را در جریان داد و ستدهای سهامی به وجود آورد که طی آن خریداران و فروشندگان را وادار به عقب‌‌‌نشینی و رفتار هیجانی مجدد کرد.

هیجان سهامداران کوتاه‌مدت طی ماه‌‌‌های قبل و با فراز و فرود اخبار غیراقتصادی تکرار شده و فضای ملتهبی را در بازار ایجاد کرده است. با این حال به نظر می‌‌‌رسد این وضعیت گذرا باشد و به مرور تمرکز سرمایه‌‌‌گذاران به عملکرد شرکت‌‌‌ها معطوف شود. بررسی‌‌‌ها حاکی از این است که مجموع رشد خالص شرکت‌ها از ابتدای سال با افزایش چشمگیری روبه‌رو شده است. از یک سو نوسانات مثبت محدود در بازار ارز و از سوی دیگر رشد شرکت‌‌‌ها و عملکرد مطلوب ۹ ماهه حاوی یک سیگنال مهم است. این وضعیت بیانگر این است که بازار طی هفته‌‌‌های آینده با تحرکات جدی‌‌‌تری روبه‌رو خواهد شد. اما ریسک‌‌‌های کنونی بر این مهم اثرات چشمگیری خواهد داشت. کمااینکه اخبار مرتبط با تغییر فرمول قیمت‌گذاری بنزین پالایشگاه‌ها صرفا بر جو روانی حاکم بر معاملات اثرگذار خواهد بود. هرچه به پایان سال نزدیک‌‌‌تر شویم‌؛ بازار بهبود روند داد‌و‌ستدها را تجربه خواهد کرد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی بنگاه‌‌‌ها گروه‌‌‌های قطعات و خودروسازی رفته‌رفته در شش ماه آینده تقاضا را مشاهده خواهند کرد. در حال حاضر برخی از سهام سفته‌بازی در حدود ۱۰درصد از بازار گران‌تر هستند. دسته‌‌‌ای دیگر در حد متعادل هستند. یعنی نه گران هستند و نه ارزان. اما اکنون در بازار، سهامی نیز وجود دارد که قیمت آن زیر ارزش ذاتی است که با دید شش ماهه از پتانسیل بالایی برای رشد برخوردار هستند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید