کارنامه اشتغال آمریکا در ۲۰۲۳

به گفته اداره آمار کار آمریکا، فرصت‌های شغلی ایجاد‌ شده در ماه دسامبر پیش‌بینی‌ها را مبنی بر ایجاد ۱۷۰ هزار شغل جدید نادیده گرفت و به ۲۱۶ هزار شغل جدید رسید. اما در مقابل نرخ بیکاری به دلیل ورود افراد جدید به بازار کار از پیش‌بینی‌ها مبنی بر ۳.۸ درصد کاهشی‌تر شد. بر این اساس نرخ بیکاری مشابه ماه گذشته (نوامبر) در سطح ۳.۷ درصدی باقی ماند.

مشاغل ایجاد‌ شده در 2023 به 2.7 میلیون نفر رسید
گزارش مشاغل آمریکا در ماه دسامبر ساعت 17 روز جمعه منتشر شد. داده‌های این گزارش نشان می‌دهد که فرصت‌های شغلی جدید این کشور نسبت به ماه گذشته با رشد مواجه شد و به 216‌هزار شغل جدید رسید، این در حالی است که تحلیلگران با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی آمریکا پیش‌بینی می‌کردند که تعداد مشاغل به 170 هزار نفر در ماه دسامبر برسد. از سوی دیگر آنها بر این باور بودند که نرخ بیکاری در ماه مذکور رقمی معادل 3.8 درصد را به ثبت خواهد رساند. روند اشتغال در دولت، مراقبت‌های بهداشتی، کمک‌های اجتماعی و ساخت‌و‌ساز ادامه یافت، در حالی که حمل و نقل و انبارداری مشاغل را از دست دادند.

گفتنی است که تعداد مشاغل ایجاد شده در آمریکا از آغاز سال 2023 به ترتیب 472 (ژانویه)، 248 (فوریه)، 217 (مارس)، 217 (آوریل)، 281 (مه)، 105 (ژوئن)، 236 (ژوئیه)، 165 (اوت)، 262 (سپتامبر)، 150 (اکتبر)، 173 (نوامبر) و 216 هزار نفر در ماه دسامبر بوده که مجموع آن به حدود 2.7 میلیون نفر می‌رسد. از سوی دیگر نرخ بیکاری در سال 2023 نیز به ترتیب 3.4 (ژانویه)، 3.6 (فوریه)، 3.5 (مارس)، 3.4 (آوریل)، 3.7 (مه)، 3.6 (ژوئن)، 3.5 (ژوئیه)، 3.8 (اوت)، 3.8 (سپتامبر)، 3.9، (اکتبر) 3.7 (نوامبر) و در آخرین ماه نیز با 3.7 درصد پرونده اشتغال آمریکا بسته شد. تجزیه‌وتحلیل‌ها نشان می‌دهد که مجموع افزایش فرصت‌های شغلی سالانه آمریکا در پایین‌ترین سطح 2019 قرار گرفت. این درحالی است که در سال گذشته فرصت‌های شغلی جدید به 4.7 میلیون نفر رسید.

واکنش بازارهای جهانی
با انتشار گزارش شغلی مبنی بر روند صعودی مشاغل جدید، بازارهای‌‌ جهانی نیز واکنش نشان دادند. دلار جهانی در دقایق اولیه بار دیگر به کانال 103 واحدی صعود کرد و برای لحظاتی سبب شد تا فلز زرد شیب کاهشی به خود بگیرد. اما در ساعت 18 به وقت تهران، طلا به روند سابق خود بازگشت و شاخص دلار نیز حمایت کانال 103 واحدی را از دست داد و به میانه 102 واحدی رسید و پس از آن دارایی محبوب سرمایه‌گذاران به روند سابق خود بازگشت.

سیگنال کاهش نرخ بهره قوی‌تر شد
با روند معاملاتی بازارها پس از انتشار داده‌های اقتصادی آمریکا تحلیلگران تاکید کردند: «به نظر می‌رسد سیاستگذاران فدرال رزرو به چرخه ضد تورمی خود پایان دادند و باید در انتظار تغییر جهت سیاست‌های بانک مرکزی در ماه مارس باشیم.»

در تایید سخنان مذکور برخی از اقتصاددانان افزودند که همه می‌دانند کمیته باز فدرال رزرو به سیاست‌های انقباضی خود پایان داده و به دنبال فرصتی مناسب جهت اتخاذ سیاست‌های انبساطی است. البته برای تایید این موضوع باید تا انتشار داده‌های تورمی دسامبر در روزهای آتی منتظر بود. البته در خصوص وقوع رکود در 2024 باید به‌گزارش‌های اخیر  دنیای اقتصاد نگاهی انداخت.

گفته‌شد با وقوع برخی از ورشکستگی‌های بانک‌های تجاری مهم ایالات‌متحده از جمله سیلیکون ولی، سیگنچر، سیلورگیت و چندین بانک مهم دیگر در مارس ۲۰۲۳، مقامات و برخی از اقتصاددانان اعلام کردند که به دلیل عدم تطابق نرخ بهره بانکی با نرخ بهره اتخاذ شده از سوی کمیته فدرال رزرو و همچنین سردی بازار کار این کشور، ریزش بازارهای جهانی بر اثر صعود شاخص دلار و... این کشور وارد رکود شده است. اما واقعیت امر چنین نیست.

شواهد گویای آن است که با وجود چالش‌های به وجود آمده در حوزه بانکداری آمریکا، سیاستگذاران بانک مرکزی به اقدامات ضد تورمی خود جهت کاهش تورم ادامه دادند. افزایش نرخ بهره به سطح 5.25تا 5 درصد سبب شد تورم سالانه این کشور به روند نزولی خود ادامه دهد.  از سوی دیگر بازار کار نیز ظرفیت پذیرش نرخ‌های بالا را داشت و نسبت به سیاست‌های انقباضی اعمال شده ارقام مطلوبی را به ثبت رساند. در پیرامون این بحث باید گفت رشد تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۳ نیز از انتظارات فراتر رفت و مطالب فوق این پیام را به اقتصاددانان می‌دهد که اقتصاد آمریکا گرچه در بازه‌هایی از سال با بحران‌های مالی رو‌به‌رو بوده، اما رکودی که تحلیلگران از آن سخن می‌گفتند با داده‌های اقتصادی این کشور در تضاد است و نمی‌توان با چالش‌های کوتاه‌مدت آن نتیجه گرفت که آمریکا وارد رکود شده است. این موضوع با اندکی تفاوت در خصوص سال ۲۰۲۴ نیز صدق می‌کند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید