تقاضای طلایی روز مادر

دنیای اقتصاد : روند قیمتی طلا در بازار افزایشی شد. هر قطعه سکه طلای طرح جدید در عصر روز گذشته با ۵۰۰هزار تومان رشد در رقم ۳۰میلیون و ۱۰۰هزار تومان معامله شد. فعالان بازار «تقاضای طلا برای روز مادر» را عامل این رشد قیمت می‌دانند.

نرخ قطعات مختلف فلز طلا در بازار روز گذشته دچار نوسانات افزایشی شد. در حالی که در هفته‌های اخیر قیمت هر قطعه سکه طلا طرح جدید در کانال قیمتی 29 میلیون تومانی معامله می‌شد در بازار روز گذشته نرخ این ارز به کانال 30 میلیون تومانی رسید.

بررسی روند عوامل تشکیل‌دهنده قیمت سکه سیگنال مهمی ندارد. قیمت دلار همچنان در نیمه نخست کانال 50 هزار تومانی نوسان کرده و بهای جهانی اونس طلا نیز پس از تعطیلات سال نوی میلادی رشد قیمت چشمگیری نداشته است. بررسی‌های به‌عمل آمده از شرایط بازار طلا گویای آن است که حجم تقاضا افزایش یافته است. فعالان کف بازار این موضوع را به روز مادر ارتباط داده و معتقدند که تقاضا به این دلیل رشد داشته است. البته برخی از فعالان بازار نیز بر این باورند که تمایل معامله‌گران نسبت به فروش دارایی‌های خود کاهش یافته به همین دلیل ارقام ارائه شده توسط این افراد بالاتر از نرخ درست بازار است. در نهایت هر قطعه سکه طلا طرح جدید در بازار عصر روز گذشته با حدود 500 هزار تومان رشد نسبت به نرخ پیشین در رقم 30 میلیون و 100 هزار تومان معامله شد.

یکه‌تازی سکه طلا در بازار

فرمول محاسبه نرخ سکه طلا در بازار تهران برابر است با حاصل‌ضرب قیمت دلار آزاد در بهای جهانی اونس طلا و همچنین ضریب تبدیل اونس به گرم سکه که نوسانات دو عامل نخست سبب نوسان قیمت سکه می‌شود. قیمت هر اونس طلای جهانی در ابتدای معاملات سال جدید میلادی نوسان افزایشی حدودا 20 دلاری را تجربه کرد، اما این رشد قیمت به سرعت جبران شد و قیمت اونس به نرخ پیشین خود بازگشت. علاوه بر آن در بازار روز‌های اخیر از شدت نوسانات قیمت دلار آزاد نیز به شکل چشمگیری کاسته شده و دیگر عامل جریان‌ساز نرخ سکه تغییر چندانی نداشته است. اما مشاهدات حاکی از آن است که قیمت سکه طلا توجهی به موارد مذکور نداشته و دچار رشد قیمت شده است. بررسی‌های به عمل آمده از بازار طلا گویای رشد سطح تقاضا در این معاملات است. هر قطعه سکه طلا طرح جدید در بازار روز سه‌شنبه نسبت به نرخ پیشین خود حدود 500 هزار تومان رشد کرد و در رقم 30 میلیون و 100هزار تومان به فروش رسید. نیم‌سکه با رشد قیمتی 450 هزار تومانی از کانال قیمتی 15 میلیون تومانی خارج شد و به رقم 16 میلیون و 240 هزار تومان رسید. ربع‌سکه نیز با 310هزار تومان افزایش در رقم 10 میلیون و 850 هزار تومان معامله شد. به نظر می‌رسد تقاضای بازار طلا به دلیل نزدیک شدن به روز مادر افزایش یافته است. حال باید دید روند افزایشی بازار در روز‌های پیش‌رو نیز ادامه خواهد داشت یا خیر.

ایست دلار تهران

دیروز سه‌شنبه 12 دی ماه نرخ دلار غیررسمی نوسان چشمگیری را تجربه نکرد. در حالی که این اسکناس خارجی در بازار روز دوشنبه در حوالی رقم 50 هزار و 300 تومان معامله می‌شد. در بازار دیروز نیز بدون تغییر در همین رقم به فروش رسید. به عقیده برخی از تحلیلگران ارزی بازارساز تمایلی به رشد نرخ ارز ندارد و در نتیجه با تقویت سمت عرضه مانع از شکل‌گیری نوسانات افزایشی در بازار می‌شود.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید