بیت‌کوین در سقف ۲۱ ماهه

دنیای اقتصاد : در دومین روز از آغاز سال ۲۰۲۴ و شروع روند معاملاتی بازارهای جهانی، بیت‌کوین مطابق با برآوردها روند صعودی به خود گرفت و با گذر از کانال ۴۵هزار دلاری به بالاترین سطح خود در ۲۱ ماه اخیر رسید.

شواهد گویای آن است که این دارایی در آغاز روز گذشته به سقف کانال 45 هزار دلاری نیز رسید، اما نتوانست از کانال 46 هزار دلاری عبور کند و پس از گذشت چند ساعت با قیمت 45 هزار و 660 دلار در حال معامله بود. با روند صعودی بیت‌کوین در روزهای اولیه سال جدید، تحلیلگران انتظار داشتند که اتریوم نیز روندی مشابه بزرگ‌ترین دارایی رمزارزها داشته باشد، اما داده‌ها بیان می‌کند که سایر رمزارزهای مهم این بازار از جمله اتریوم، با سرعت کمتری رشد کردند. اتریوم که دومین دارایی مهم بازار کریپتو به شمار می‌رود در ساعت 16 به وقت تهران همچنان در حال نوسان در کانال 2300 دلاری است. به گفته کارشناسان یکه‌تازی بیت‌کوین در بازارها بار دیگر ناشی از انتظارات برای تایید صندوق بورسی بیت‌کوین است.

فاصله 34 درصدی با رکورد تاریخی
انتظارات در خصوص تایید صندوق بورسی بیت‌کوین از سوی کمیسیون اوراق بهادار آمریکا بار دیگر سبب شد تا بیت‌کوین در مسیر صعودی قرار گیرد و در روزهای اولیه سال 2024 با رشد 10 درصدی خود نسبت به روز‌های پیشین به سقف یک ماهه خود برسد. برآورد تحلیلگران از قیمت بیت‌کوین در روزهای آتی از ورود این دارایی به کانال 47 هزار دلاری حکایت دارد. با وقوع احتمالی این رویداد، تحلیلگران به سناریوی دیگر بازار رمزارزها در سال جدید اشاره کردند که این موضوع در گزارش‌های اخیر «دنیای اقتصاد» مورد بررسی قرار گرفت. گفته شد که به‌طور میانگین، هر چهار سال یکبار (پس از گذشت ۲۱۰هزار بلاک در بلاک‌چین بیت‌کوین)، میزان تولید بیت‌کوین‌های جدید به شکل ناگهانی نصف می‌شود یا به‌طور دقیق‌تر، پاداش اهدایی به ماینرها برای اضافه کردن یک بلاک به بلاک‌چین ۵۰ درصد کاهش می‌یابد. هاوینگ با هدف کنترل تورم بیت‌کوین، در این شبکه قرار داده شده است. از آنجا‌ که رویداد هاوینگ در واقع نرخ عرضه بیت‌کوین‌های جدید یا همان عرضه را نصف می‌کند، به عقیده کارشناسان این رویداد تاثیر قابل‌توجهی بر قیمت بیت‌کوین می‌گذارد و می‌تواند ارزش بیت‌کوین را در طول زمان افزایش دهد. از سوی دیگر تحلیلگران سی‌ان‌بی‌سی تاکید کردند که پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین در بازه 60‌ تا ‌500 هزار دلار است که علاوه بر عوامل مربوط به بازارها، سیاست‌های کلان اقتصاد آمریکا نیز در این موضوع دخیل خواهد بود.گفتنی است که مسیر سیاست‌های پولی ایالات‌متحده در سال جدی تحت گزارش‌های اقتصادی این کشور از جمله گزارش مشاغل، نرخ بیکاری، تورم، تولید ناخالص داخلی، شاخص مدیران خرید و... مشخص خواهد شد و تا زمانی که داده‌های اقتصادی جدید این کشور منتشر نشده است نمی‌توان در خصوص سیاست بعدی فدرال رزرو تصمیم‌گیری کرد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید