ریزش قیمت‏‏‌ها در آمریکا

دنیای اقتصاد : شاخص قیمت‏‏‌های مصرف‏‏‌کننده در آمریکا برای نخستین‌بار از سال ۲۰۲۰ منفی شد. وزارت بازرگانی ایالات‌متحده روز جمعه اعلام کرد معیار تورم ترجیحی فدرال رزرو، یعنی شاخص قیمت‏‏‌های مصرفی شخصی، در نوامبر نسبت به ماه قبل ۰.۱ درصد کاهش یافت. این کاهش نخستین کاهش قیمت‏‏‌ها از آوریل ۲۰۲۰ بود. شاخص قیمت‏‏‌های سالانه نیز ۲.۶ درصد افزایش یافت که فاصله چندانی با هدف ۲ درصدی فدرال رزرو نداشت.

تورم هسته نیز که هزینه‌های بی‌‌‌ثبات غذا و انرژی را حذف می‌‌‌کنند، تنها 1.9 درصد به صورت سالانه افزایش یافت که نشان می‌دهد فدرال رزرو در مسیر خوبی برای رسیدن به هدف قرار دارد. شاخص قیمت‌‌‌های مصرفی شخصی یا  PCE که معیار ترجیحی تورم فدرال رزرو محسوب می‌شود شاخصی است که تغییر در قیمت کالاها و خدمات مصرف‌‌‌شده توسط همه خانوارها و موسسات غیرانتفاعی خدمت‌‌‌رسان به خانوارها را اندازه‌‌‌گیری می‌‌‌کند. تفاوت PCE با CPI‌ یا شاخص قیمت‌‌‌های مصرف‌‌‌کننده این است که در CPI فقط تغییرات در قیمت‌‌‌های مصرفی خانوارهای شهری اندازه‌‌‌گیری می‌شوند.

در جست‌وجوی فرود نرم
اسکات اندرسون، اقتصاددان ارشد ایالات‌متحده در  BMO گفت که فکر می‌کند مقامات فدرال رزرو در سال 2024 از ماه ژوئیه چهار بار نرخ بهره را کاهش خواهند داد، این اقتصاددان همچنین گفت: «من فکر می‌کنم شگفتی واقعی این بود که چگونه تورم PCE پایین آمد.» ما واقعا تا اواسط سال آینده در این مسیر حرکتی برای فدرال رزرو هستیم.» او گفت پیش‌‌‌بینی‌‌‌ها مبنی بر اینکه در سال 2023 وارد رکود می‌‌‌شویم عمدتا به این دلیل بود که تورم بسیار کاهش یافت در حالی که مصرف‌‌‌کنندگان با وجود سیاست سخت‌‌‌گیرانه فدرال رزرو که نرخ‌‌‌های بهره را به بالاترین سطح در 22 سال گذشته رساند، به روند هزینه‌های خود ادامه دادند. آخرین آمارهای تورم که پیش‌تر توسط مقامات فدرال رزرو در جلسه هفته گذشته ارائه شده بود، نشان می‌دهد که چرا جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، انعطاف بیشتری را در رابطه با چشم‌‌‌انداز چرخش از افزایش نرخ‌‌‌ها به کاهش نرخ‌‌‌ها نشان داد. گفته می‌شود مقامات در سه ماهه سال آینده نرخ بهره را کاهش خواهند داد، اما جدول زمانی تعیین نکرده‌‌‌اند. اکنون بسیاری از اقتصاددانان می‌گویند که اقتصاد احتمالا به سمت فرود نرمی پیش می‌رود که در آن تورم بدون رکود به هدف فدرال رزرو برمی‌گردد.

تورم رو به کاهش
پاول به تازگی در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست دسامبر بانک مرکزی گفت: «تورم همچنان پایین خواهد آمد، بازار کار به تعادل بازمی‌‌‌گردد و وضعیت تا کنون بسیار خوب بوده است.» آمارهای تورم روز جمعه متفاوت با شاخص قیمت مصرف‌کننده وزارت کار محاسبه می‌شود. این آمارها نشان دادند قیمت‌‌‌ها در ماه گذشته به میزان اندکی افزایش یافته‌اند. در همین حال، مخارج مصرف‌‌‌کننده در ماه نوامبر 0.2 درصد نسبت به ماه نوامبر افزایش یافت، بالاتر از 0.1 درصد در اکتبر که به نظر می‌‌‌رسد نشانه‌‌‌ای از اعتماد خانواده‌های آمریکایی به اقتصاد است. درآمد شخصی کلی نیز 0.4 درصد افزایش داشت، این رقم بیشتر از 0.3 درصد در ماه اکتبر بود.

جوآن هسو، مدیر این نظرسنجی گفت: به نظر می‌‌‌رسد مردم به این باور رسیده‌‌‌اند که می‌توان تورم را به‌طور پایدار کاهش داد. او گفت: «مصرف‌‌‌کنندگان متوجه شده‌‌‌اند که تورم در تمام سال کاهش یافته است، اما درباره اینکه آیا این کاهش رشد ادامه خواهد داشت یا خیر، قضاوت می‌‌‌کردند.» او افزود: «اگر نظرسنجی ژانویه خوش‌‌‌بینی مشابهی را نشان دهد، نشان می‌دهد که مصرف‌‌‌کنندگان فکر می‌‌‌کنند ما واقعا رو به پیشرفت برگشته‌‌‌ایم.»‌ بازارهای مالی نیز در این ماه بهبود یافته‌اند و این موضوع باعث شده است صاحبان سهام احساس ثروتمندی کنند، همین موضوع باعث افزایش مصرف مصرف‌‌‌کنندگان شده است.

انتخابات 2024 و اقتصاد
احساسات در مورد اقتصاد می‌تواند پیامدهایی برای انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 داشته باشد. بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد با وجود وضعیت خوب اقتصاد دیدگاه آمریکایی‌‌‌ها در رابطه با سیاست‌های بایدن منفی است. نگرانی آمریکایی‌‌‌ها در مورد اقتصاد بر محبوبیت بایدن تاثیر گذاشته است؛ نظرسنجی‌‌‌ها نشان می‌دهد که رای‌‌‌دهندگان احساس می‌‌‌کنند سیاست‌های او به جای کمک به آنها آسیب دیده است. دولت اغلب با تبلیغ سیاست‌های اقتصادی بایدن و دستاوردهای او، به دنبال افزایش محبوبیت او بوده است با این حال به نظر می‌‌‌رسد فعالیت‌‌‌های او چندان موفقیت‌آمیز نبوده است. وضعیت بازار کار نیز در این مدت مثبت ارزیابی می‌شود. در سال جاری تعداد شغل‌‌‌ها افزایش یافته‌‌‌اند، هرچند با سرعت کمتری نسبت به سال 2022. رشد دستمزدها کاهش یافته است، اما تورم سریع‌‌‌تر کاهش یافته و بسیاری از کارگران را در وضعیت بهتری قرار داده است.

به گفته وزارت بازرگانی، درآمد شخصی تعدیل شده بر اساس تورم پس از کسر مالیات در نوامبر نسبت به ماه قبل 0.4 درصد افزایش یافته است که از 0.3 درصد در اکتبر بیشتر است. دستمزد بالاتر و استخدام قوی افراد بیشتری را تشویق کرد تا وارد بازار کار شوند. نرخ مشارکت نیروی کار برای کارگران بین 25 تا 54 سال در نوامبر به 83.3درصد رسید که نزدیک به بالاترین نرخ در بیش از دو دهه اخیر است. این وضعیت پیدا کردن کارگران را برای کارفرمایان آسان‌‌‌تر می‌‌‌کند و باید از افزایش سریع دستمزدها جلوگیری کند که باعث فشار صعودی بر تورم شود. مایکل گپن، رئیس بخش اقتصاد ایالات‌متحده در بانک آمریکا گفت: «بخش تعجب‌‌‌آور اقتصاد ما در سمت بازار کار داخلی است: نیروی کار به‌شدت افزایش درآمد داشته است.

در شرایطی که افراد بیشتری را به صفوف شاغلان اضافه کنید، درآمد کل در اقتصاد افزایش یافته است و کل هزینه‌ها نیز رو به رشد است.» پس از رشد بالا در سال جاری، اقتصاددانان انتظار دارند که اقتصاد در سال 2024 رشد کمتری را تجربه کند. این امر باعث می‌شود تورم بیشتر کاهش یابد. اقتصاددانان BMO Capital Markets  منتظر کاهش رشد به یک درصد در سه ماهه چهارم سال 2024 از 2.6 درصد در مدت مشابه سال 2023 هستند. اندرسون از BMO انتظار دارد کاهش جزئی رشد در نیمه اول سال رخ دهد و یک افزایش رشد در نیمه دوم تجربه شود. او گفت: «این کاهش داستان بی‌‌‌عیب و نقص تورم است. زمانی که فدرال رزرو در سال 2022 افزایش نرخ‌ها را آغاز کرد، این بهترین چیزی است که می‌توانستیم به آن امیدوار باشیم.»


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید