سرمشق بورسی از وال‌استریت

دنیای اقتصاد : بازده شاخص S&P ۵۰۰ در آخرین ماه۲۰۲۳، به ۲۴درصد رسید. با وجود اینکه سال جاری، رکودی پیش‌بینی شده بود، اما در پایان سال ورود پول به صندوق‌های سهامی بیشترین سود را نصیب سرمایه‌گذاران کرده است.

 محمدامین مکرمی : هیچکدام از روش‌های محــبوب ماننــد گلچین‌کردن سهام، استراتژی‌های اختیار معامله و خرید سهم‌‌‌‌‌هایی که سود نقدی پرداخت می‌کنند، درسال‌جاری نتوانسته‌اند به‌خوبی استراتژی ساده خرید صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر شاخص S&P 500 برای سرمایه‌گذاران وال‌‌‌‌‌استریت بازدهی داشته باشند. این درسی است که سرمایه‌گذاران بازارسهام آمریکا با نزدیک‌شدن به پایان سال‌2023 باردیگر تجربه می‌کنند.  درشرایطی که با روند چهار‌درصدی شاخص S&P 500 درماه جاری، بازده این شاخص معیار از ابتدای سال‌ به 24‌درصد رسیده‌است، سرمایه‌گذاران به خرید واحدهای صندوق‌های سهامی روی‌آورده‌‌‌‌‌اند. داده‌‌‌‌‌های بلومبرگ نشان می‌دهد که تا این مقطع از ماه دسامبر، صندوق‌های قابل‌‌‌‌‌معامله سهامی حدود 69‌میلیارد دلار جذب سرمایه داشته‌اند که این رقم بالاترین ورود پول ماهانه به این صندوق‌ها در دو سال گذشته بوده‌است. بزرگ‌ترین صندوق سهامی مبتنی برشاخص S&P 500 بورس آمریکا تاکنون دراین ماه شاهد بیش از 42‌میلیارد دلار ورود پول بوده‌است و احتمالا بتواند تا پایان ماه بالاترین رکورد خود ازاین نظر را ثبت کند.  عملکرد موفق این شاخص گواهی است بر اصلی که درستی آن بارها ثابت شده‌است: خرید دارایی مبتنی بر نماگر معیار بورس آمریکا و نگهداری آن در بلندمدت. شاخص S&P 500 اکنون درحوالی اوج تاریخی خود قرار دارد و توانسته است بازدهی بهتر از اتخاذ استراتژی‌های مختلف سرمایه‌گذاری در بازارسهام آمریکا را به‌ثبت برساند.  یک استراتژیست ارشد بازار معتقد است که داشتن یک پورتفو متنوع بهترین روش برای حضور در فضای سرمایه‌گذاری است و خرید شاخص S&P 500 بهترین راه برای انجام این کار است. به گفته او کسانی که درابتدای سال‌معتقد به‌وقوع رکود اقتصادی در سال‌2023 بودند و موضع دفاعی دربازار سهام اتخاذ کردند، با ضرر مواجه شده‌اند.  با شروع سال‌2023، بسیاری از استراتژیست‌‌‌‌‌ها بعد از تجربه زیان‌های سال‌گذشته، انتظار داشتند که بازار سهام بی‌‌‌‌‌رمق باقی‌بماند، اما همزمان با تداوم رشد اقتصادی مناسب و کاهش تورم، قیمت سهام طی سال‌جاری به‌طور پیوسته صعودی بوده‌است. بازار همچنین درروزهای گذشته پس از اظهارات رئیس فدرال‌رزرو؛ جروم پاول مبنی‌بر احتمال کاهش نرخ بهره درسال آینده، سوخت جدیدی برای رشد پیدا کرد.

رالی هشت هفته‌‌‌‌‌ای
هیچ عاملی حتی ثبت بیشترین افت روزانه شاخص در سال‌جاری که چهارشنبه گذشته اتفاق افتاد، نتوانسته است که جریان ورود پول به صندوق‌های سهامی را کاهش دهد. شاخص S&P 500 به‌رغم افت 1.5‌درصدی در روز چهارشنبه، هفته گذشته رشد 0.8‌درصدی را تجربه کرد و هشتمین هفته متوالی صعودی که طولانی‌‌‌‌‌ترین روند هفتگی صعودی از سال‌2017 به‌شمار می‌رود را ثبت کرد. داده‌‌‌‌‌های دویچه‌بانک نشان می‌دهد که درهفته‌های اخیر اتخاذ موقعیت‌های خرید توسط معامله‌گران روبه افزایش بوده و بازار از این نظر وارد محدوده هیجان خرید شده‌است. همچنین همزمان با ورود قوی پول به صندوق‌های قابل‌‌‌‌‌معامله سهامی درهفته گذشته، خالص حجم قراردادهای اختیارخرید مربوط به آپشن‌‌‌‌‌های مبتنی بر صندوق‌های قابل‌معامله به بالاترین سطح درپنج سال‌گذشته رسیده‌است.

یک کارشناس بازار می‌گوید؛ به‌نظر می‌رسد بازارسهام وارد فاز ‌«رشد هیجانی» شده باشد. به گفته او، از طرفی مدیران حرفه‌‌‌‌‌ای سرمایه وارد بازار شده‌اند تا از رالی سهام بهره ببرند و از طرف دیگر، سرمایه‌گذاران خرد نیز که قبلا درحاشیه بودند، درحال خارج‌کردن پول از صندوق‌های بازارپول و ورود به بازارسهام هستند.

امسال درمجموع 349‌میلیارد دلار پول وارد صندوق‌های سهامی بورس آمریکا شده‌است. در اتفاقی بی‌سابقه، چهار صندوق مبتنی بر نماگر S&P 500 بیش از یک‌سوم این ورود پول را به خود اختصاص داده‌اند. صندوق‌هایی که سعی می‌کنند مطابق روند بخشی خاص از بازار مثلا سهم‌‌‌‌‌های مربوط به بخش انرژی و خدمات عمومی بازدهی کسب کنند، متضرر اصلی این اتفاق بوده‌‌‌‌‌اند. صندوق‌های قابل‌‌‌‌‌معامله بخشی امسال شاهد 12‌میلیارد دلار خروج پول بوده‌‌‌‌‌اند و بدترین عملکرد سالانه خود از ابتدای ثبت این داده را تجربه کردند. موفقیت شاخص‌های کلی بازاربورس این حقیقت را که اغلب سرمایه‌گذارهای تاکتیکی سال‌سختی را پشت‌سرگذاشته‌‌‌‌‌اند، پنهان می‌کند. صندوق‌های قابل‌‌‌‌‌معامله مبتنی بر قراردادهای اختیارمعامله که انتظار می‌رود بازده بیشتری از بازار داشته باشند، اوایل سال‌محبوب معامله‌گران بودند و توانستند‌میلیاردها دلار پول جذب کنند، اما عملکرد ضعیفی را از خود به نمایش گذاشتند. معروف‌‌‌‌‌ترین این مدل از صندوق‌ها که تحت‌مدیریت

جی‌‌‌‌‌پی مورگان قراردارد، به‌رغم رشد چشمگیر شاخص معیار بازار، تنها 9‌درصد بازدهی سالانه نصیب خریداران خود کرده‌است.  صندوق‌های قابل‌‌‌‌‌معامله مبتنی بر سهم‌‌‌‌‌هایی که سودنقدی بالایی پرداخت می‌کنند نیز داستان ناامیدکننده‌‌‌‌‌ای داشته‌‌‌‌‌اند. این صندوق‌ها که سال‌قبل از سرمایه‌گذارانی که موضع دفاعی اتخاذ کرده‌بودند، بیش از 60‌میلیارد دلار پول جذب کرده‌بودند، درسال‌جاری تنها شاهد 1.5‌میلیارد دلار ورود پول بودند و یکی از بدترین سال‌های خود را تجربه کردند. این صندوق‌ها روند صعودی سهام غول‌های فناوری (که سود نقدی قابل‌توجهی توزیع نمی‌کنند) را از‌دست‌دادند و عملکردی بسیار ضعیف‌‌‌‌‌تر از شاخص اصلی بازارسهام داشتند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید