سیگنال معاون ارزی به بازار

دنیای اقتصاد : آمار جدید تخصیص ارز دولتی توسط بانک مرکزی منتشر شد. محمد آرام، معاون ارزی بانک مرکزی در تازه‌ترین اظهارنظر خود اعلام کرد: «میزان تخصیص ارز از ابتدای سال جاری تا بیستم آبان ماه به حدود ۵۲میلیارد دلار رسید که از این میزان ۴۲میلیارد دلار آن تامین شده است.»

همچنین او در ادامه افزود: «در حوزه ارز ترجیحی ۲۸۵۰۰ تومانی، حدودا ۱۲ میلیارد دلار، در نیما ۲۰ میلیارد دلار و در حوزه ارز اشخاص حدود ۱۰ میلیارد دلار ارز تامین شده است.» که به عقیده تحلیلگران این سخنان سیگنال مثبتی به بازار ارز تهران است. به‌نظر می‌رسد درآمد‌های ارزی کشور در ماه‌های اخیر سبب شده تا قدرت نهاد بازار‌ساز جهت کنترل نرخ ارز نیز افزایش پیدا کند. کارشناس آمار و ارقام ذکر شده توسط معاون ارزی را از جمله عوامل ثبات ملموس نرخ‌ها در بازار می‌دانند. علاوه بر آن بررسی‌های به‌عمل آمده از هسته مرکزی بازار تهران حاکی از آن است که ریسک‌های سیاسی ناشی از جنگ غزه به‌صورت کامل از بازار خارج شده و معامله‌گران نیز در گفت‌وگو‌های خود از احتمال شکل‌گیری نوسانات کاهشی سخن می‌گویند. قیمت دلار آزاد در بازار روز گذشته کاهشی ثبت شد. هر برگ از این اسکناس آمریکایی در عصر روز گذشته با حدود 50تومان کاهش نسبت به نرخ روز پیشین به رقم 51 هزار و 200 تومان رسید. اما روند معاملات سکه طلا مخالف بازار دلار بود. هر قطعه سکه طلا طرح جدید در بازار عصر روز گذشته با حدود 50 هزار تومان رشد نسبت به نرخ روز پیشین مجددا روی مرز 29 میلیون تومانی معامله شد.

بازار کم جان پاییزی
دیروز دوشنبه 22 آبان ماه روند نرخ شاخص ارزی در معاملات غیر‌رسمی بازار ارز تهران کاهشی بود. هر برگ از این اسکناس آمریکایی که در واپسین معاملات نقدی بازار روز یکشنبه در رقم 51 هزار و 250 تومان معامله می‌شد در عصر روز گذشته افت قیمت 50 تومانی دیگری را نیز تجربه کرد و در نهایت در رقم 51هزار و 200 تومان معامله شد. بررسی‌های به‌عمل آمده نشان می‌دهد که از روز شنبه 13 آبان تاکنون این نهمین روز متوالی است که نرخ ارز مذکور در بازه 51 هزار و 100 تا 51 هزار و 300 تومان معامله می‌شود. روز گذشته روند دیگر ارز‌های شاخص بازار تهران نیز کاهشی بود.

محتوای بنری - ابان ماه (1) - 300x250
tavoos.net
هر برگ اسکناس یورو در عصر روز گذشته با حدود 300 تومان افت نسبت به نرخ پیشین از کانال 55 هزار تومانی خارج شد و در رقم 54هزار و 750 تومان به فروش رسید. پوند نیز با حدود 150 تومان کاهش در رقم 62 هزار و 650تومان معامله شد. مشاهدات به عمل آمده توسط خبرنگار «دنیای اقتصاد» از فضای بازار تهران حاکی از آن است که تب‌وتاب بازار به شکل قابل توجهی کاهش یافته است. معامله‌گران از کمبود تقاضا سخن می‌گویند، ارقام فردایی نوسان قابل توجهی ندارند و نرخ به تعادل رسیده است. تحلیلگران علاوه بر وضعیت مناسب تخصیص ارز سهمیه‌ای، از بین رفتن ریسک‌های جنگ غزه را عامل مهم شرایط این روز‌های بازار می‌دانند.

پیش از انتشار اخبار مناقشات نظامی در منطقه نرخ دلار آزاد برای مدت قابل توجهی زیر سقف 50 هزار تومانی نوسان می‌کرد. مدت حضور نرخ دلار در کانال‌های 48 و 49 هزار تومانی به قدری طولانی شده بود که تحلیلگران پیش‌بینی می‌کردند که احتمال حفظ شرایط در پاییز نیز وجود دارد. با برهم خوردن تعادل بازار پس از مخابره سیگنال‌های جنگ، نرخ دلار آزاد به سمت کانال‌های بالاتر به حرکت درآمد. دلار در این تحرکات افزایشی به مرز کانال 53 هزار تومانی نیز رسید، اما با افت ریسک‌های موجود نرخ این ارز نیز شروع به تعدیل شدن کرد و در نهایت کانال 51 هزار تومانی را جهت اقامت برگزید. برخی از کارشناسان بر این باورند که بازارساز نیز با این رشد نسبی نرخ دلار موافق است، چرا که همزمان با ثبات نرخ‌ها در بازار، قیمت نیز به نوعی با تورم تعدیل شده است.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید