بازگشت خوش‌بینی به وال‌استریت

دنیای‌اقتصاد – محمدامین مکرمی : رشد چشمگیر روز جمعه بازار سهام آمریکا، بهترین عملکرد هفتگی شاخص S&P ۵۰۰ از نوامبر ۲۰۲۲ را به ارمغان آورد. روند صعودی شاخص‌ها پس از آن رخ‌داد که انتشار آخرین گزارش ماهانه بازار کار آمریکا بر کارآمدی سیاست فدرال‌رزرو پیرامون نرخ بهره صحه گذاشت. در واقع با افزایش ۰.۹‌درصدی این شاخص در آخرین روز کاری هفته، بازده هفتگی آن به ۵.۹‌درصد رسید‌ که از رشد ۱۴‌درصدی خبر می‌دهد. شاخص داوجونز و نزدک نیز بالاترین بازده هفتگی خود در سال‌جاری را به‌ثبت رساندند.
داده‌های جدید اقتصادی و آخرین تصمیمات سیاستی فدرال‌رزرو، سرمایه‌گذاران را حول بازگشت آرامش به اقتصاد و کاهش تورم بدون وقوع رکود، امیدوار ساخته است. ناظران معتقدند این احتمال وجود دارد که نرخ بهره به اوج خود رسیده‌است و افزایش بیشتر نرخ بهره احساس نمی‌شود. در این میان گزارش ماه اکتبر بازار کار آمریکا حاکی از کاهش استخدام نیروی کار در ماه گذشته نسبت به ماه قبل از آن را گوشزد می‌کند. بدین سان که نرخ بیکاری به ۳.۹‌درصد افزایش‌یافته و از رشد دستمزدها نیز کاسته شده‌است. یک استراتژیست ارشد بازار در مصاحبه با وال‌استریت ژورنال اظهار کرد: گزارش بازار کار نشان‌داد که شرایط اقتصادی برای بازار سهام مساعد شده‌است.

فدرال‌رزرو در جلسه روز چهارشنبه خود تغییری در نرخ بهره اعمال نکرد و مقامات بانک‌مرکزی آمریکا اشاره کردند که احتمال می‌رود افزایش بیشتر نرخ بهره در دستور کار قرار نگیرد. وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز آن روز با اعلام خبر افزایش کمتر از انتظار حراج اوراق‌بدهی بلندمدت، بازار سهام را با شوک مثبت مواجه کرد. بازده اوراق خزانه ۱۰‌ساله آمریکا از ۴.۸۴‌درصد در دو هفته گذشته به ۴.۵۵‌درصد در پایان هفته اخیر کاهش یافت که شدیدترین افت بازده این اوراق معیار از ماه مارس محسوب می‌شود. عقب‌نشینی بازده اوراق قرضه فشار بر بازار سهام را کاهش می‌دهد. بازده بیشتر اوراق، هزینه استقراض را برای شرکت‌ها و خانوارها گران‌تر کرده‌است.

نرخ بهره بالا جذابیت بازار سهام را نسبت به اوراق‌بدهی کمتر می‌کند، چراکه اوراق قرضه اساسا کم‌ریسک بوده و این امر کار را برای دارایی‌های پرریسکی همچون سهام دشوار می‌کند. رشد شاخص‌های اصلی بازار سهام آمریکا درحالی اتفاق افتاد که قیمت سهام شرکت اپل پس از انتشار گزارش درآمد ناامیدکننده این غول تکنولوژی، کاهش یافت. باید توجه داشت که اپل بیشترین اثر وزنی را بر شاخص S&P ۵۰۰ داشته و هرگونه نوسان ناگهانی در قیمت سهام این شرکت تاثیر زیادی بر این نماگر خواهد گذاشت. تونی راث، کارشناس ارشد سرمایه‌گذاری یک شرکت مدیریت سرمایه بیان‌کرد: آنچه باعث حرکت باز شده‌است، ارتباط چندانی به گزارش‌های فصلی شرکت‌ها ندارد.


چراغ‌سبز به سرمایه‌گذاران
از منظر تحلیلگران رویترز نیز تحولات بازار بدهی به معامله‌گران برای بازگشت به بازار سهام «چراغ‌سبز» نشان‌داده‌است. ارتباط میان سهام و اوراق‌بدهی در ماه‌های گذشته تنگاتنگ بوده، به‌طوری که با رسیدن بازده اوراق خزانه به اوج ۱۶‌ساله خود، بازار سهام آمریکا نزولی شد، اما همان‌طور که پیش از این اشاره شد، پس از انتشار خبر رشد کمتر از انتظار استقراض دولتی با فروش اوراق و همچنین بروز نشانه‌های پایان روند افزایشی نرخ بهره فدرال‌رزرو، دینامیک بازار در هفته گذشته معکوس شد. رئیس اداره تخصیص دارایی شرکت مدیریت ثروت UBS Global معتقد است که ثبات نرخ بهره و درنتیجه آرامش بازار اوراق، به سایر طبقات دارایی کمک می‌کند که جایگاه خود را بازیابی کنند.

ممکن است عوامل دیگری نیز به کمک بازار سهام آمده باشند. نسبت سهام به کل دارایی‌های تحت‌نظارت مدیران سرمایه به کمترین سطح خود از اکتبر ۲۰۲۲ رسیده‌است. این امر برای فعالانی که برخلاف روند بازار معامله می‌کنند، سیگنال مهمی محسوب می‌شود و آنها را متقاعد می‌کند که در اوج فضای بدبینی، در سمت تقاضا قرار بگیرند. بررسی تحلیلگران دویچه‌بانک حاکی از آن است که موقعیت‌های خرید در بازار سهام در اوایل هفته گذشته به کف پنج ماهه خود رسیده‌است. این شرایط می‌تواند سوخت بازگشت قدرتمند سهام را در صورت ورود سرمایه‌گذاران به بازار، فراهم سازد. نکته قابل‌توجه این است که به‌طور معمول روند بازار سهام در دوماه پایانی سال ‌صعودی است. براساس داده‌های موسسه تحقیقاتی CFRA، در این بازه در سال‌های گذشته، شاخص S&P ۵۰۰ به‌طور میانگین سه‌درصد رشد را تجربه‌کرده است. رایان دتریک، استراتژیست ارشد موسسه تحقیقات سرمایه‌گذاری کارسن، می‌گوید: بازار همزمان با شرایط قدرتمند اقتصادی با اشباع فروش روبه‌رو شده‌بود و به‌نظر می‌رسد اتخاذ سیاست پولی کمتر تهاجمی توسط فدرال‌رزرو، جرقه مورد‌نیاز برای رالی بازار سهام را فراهم کرده‌است.


گزارش‌های مالی نه‌چندان امیدوارکننده برخی از شرکت‌های بزرگ مانند اپل باعث‌شده که تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران درمورد بازگشت به بازار سهام تردید داشته باشند، با این حال تحلیلگران انتظار دارند که با تکمیل انتشار گزارش‌های فصلی، شاهد رشد درآمدی ۵.۷‌درصدی شرکت‌های حاضر در شاخص S&P ۵۰۰ باشیم. مدیر بخش دارایی‌های درآمد ثابت شرکت سرمایه‌گذاری هندرسون هشدار می‌دهد که گرچه بروز نشانه‌های رشد اقتصادی آرامتر از انتظار (و امکان تعدیل سیاست‌های تهاجمی پولی) باعث تقویت بازار سهام شده، اما ممکن است ادامه این روند درنهایت منجر به هراس بازار از احتمال وقوع رکود اقتصادی شود. شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی نیز در یک گزارش تحلیلی به واکنش بازار سهام آمریکا نسبت به گزارش بازار کار پرداخت.

گزارش نسبتا ضعیف بازار کار، بانک‌مرکزی آمریکا را در موقعیتی قرار می‌دهد که درحال‌حاضر مجبور به اتخاذ اقدام دیگری نباشد. در این بین یکی از مدیران دفتر سرمایه‌گذاری جهانی شرکت خدمات مالی مورگان‌استنلی اظهار کرد: فدرال‌رزرو درنهایت به تضعیف معنادار بازار کار رسید. معامله‌گران اکنون انتظار دارند که نخستین کاهش نرخ بهره در ماه مه سال‌آینده اتفاق بیفتد. این اتفاق همان خبر خیلی بد برای بازار سهام خواهد بود، چراکه چنین تصمیمی به این معناست که فدرال‌رزرو نگران کاهش رشد اقتصادی شده که باید با اتخاذ سیاست پولی مناسب، اقتصاد را تقویت کند. رشد اقتصادی آرام و کنترل شده در فضای کنونی مطلوب فدرال‌رزرو و بازارها است، اما رشد منفی به ضرر سرمایه‌گذاران تمام خواهد شد. مایکل آرون، استراتژیست ارشد سرمایه‌گذاری، درباره تاثیر منفی کاهش بیش از حد رشد اقتصادی بر بازار سهام هشدار داد و گفت: سرمایه‌گذارانی که مشتاقانه در انتظار کاهش نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو هستند، باید رفتار هیجانی خود را کنترل کنند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید