اثر جنگ بر اقتصاد قاره سبز

دنیای اقتصاد : برآورد گروه گلدمن ساکس در روزهای اخیر حاکی از آن است که تنش‌ها میان اسرائیل و حماس تاثیر قابل‌توجهی بر رشد اقتصادی و تورم قاره سبز خواهد گذاشت. در راستای این موضوع اقتصاددانان تاکید کردند که تداوم جنگ میان اسرائیل و حماس نقش مهمی در تجارت منطقه‌‌‌ای پایین‌‌‌تر، شرایط مالی سخت‌‌‌تر، قیمت‌های بالاتر انرژی و کاهش اعتماد مصرف‌کننده ایفا خواهد کرد.
اثر جنگ بر اقتصاد قاره سبز
 در این خصوص کاتیا، تحلیلگر اروپایی اعلام کرد که «نگرانی‌‌‌ها در میان اقتصاددانان افزایش یافته است که درگیری ممکن است به خاورمیانه سرایت کند و خاورمیانه را فرا بگیرد، بنابراین تنش‌ها می‌تواند بر فعالیت اقتصادی اروپا از طریق تجارت کمتر با خاورمیانه تاثیر بگذارد.» او در ادامه سخنان خود افزود: «تداوم جنگ روند اقتصادی اروپا را محدود خواهد کرد؛ زیرا حدود ۰.۴‌درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور مربوط به صادرات اسرائیل و سایر همسایگان است. این درحالی است که بریتانیا حدود ۰.۲ از تولید ناخالص داخلی خود را صادر می‌کند. براین اساس تداوم درگیری‌ها میان اسرائیل و حماس و سرایت آن به خاورمیانه در وهله اول به تجارت این منطقه آسیب می‌زند.» 

همچنین او اعلام کرد: «با در نظر گرفتن شرایط احتمالی فوق، شرایط مالی در اروپا سخت‌تر شده و فشار بهره بالاتر در منطقه یورو و بریتانیا فعالیت‌های اقتصادی آنها را نیز با چالش روبه‌رو خواهد کرد. مهم‌ترین عاملی که تنش‌ها را تشدید می‌کند، بازار نفت و گاز است. از زمان شروع درگیری، بازارهای کالا شاهد افزایش نوسانات بوده و قیمت نفت خام و گاز طبیعی اروپا به ترتیب حدود ۹‌درصد و ۳۴‌درصد در اوج افزایش یافته است.» در این میان بانک جهانی در به‌روز رسانی سه‌ماهه روز دوشنبه هشدار داد که در صورت تشدید درگیری، قیمت نفت خام ممکن است به بیش از ۱۵۰ دلار در هر بشکه افزایش یابد. از سوی دیگر باید به اثر جنگ بر چشم‌انداز اقتصاد جهانی نیز نگاهی انداخت.

بررسی‌های به عمل آمده نشان می‌دهد که ترس از گسترش عملیات نظامی اسرائیل در غزه به یک درگیری منطقه‌‌‌ای، چشم‌‌‌انداز اقتصاد جهانی را مخدوش می‌‌‌کند و تهدیدی برای کاهش رشد و افزایش مجدد قیمت انرژی و مواد غذایی است. کشورهای ثروتمند و فقیر پس از یک رشته شوک‌های اقتصادی ۳ساله که شامل همه‌گیری کووید-۱۹ و تهاجم روسیه به اوکراین بود، تازه نفس خود را تازه کرده بودند، این درحالی است که در نتیجه تلاش‌های بانک مرکزی تورم نیز نسبت به گذشته بهبود یافته است و قیمت انرژی در حال تثبیت بود. اکنون، برخی از موسسات مالی بین‌المللی و سرمایه‌گذاران هشدار می‌‌‌دهند که اوضاع در حال بازگشت است. در این راستا اقتصاددان ارشد بانک جهانی، با اشاره به تاثیر جنگ‌‌‌های اوکراین و خاورمیانه بر قیمت نفت و گاز گفت: «این اولین بار است که همزمان دو شوک انرژی داشتیم.» این افزایش قیمت‌ها نه تنها قدرت خرید خانواده‌‌‌ها و شرکت‌ها را کاهش می‌‌‌دهد، بلکه هزینه تولید مواد غذایی را نیز بالا می‌‌‌برد که این امر عملکرد اقتصادی کشورهای درحال توسعه را با چالش رو به رو می‌کند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید