هجوم سرمایه‌ها به پناهگاه

دنیای اقتصاد : وضعیت طلای جهانی در ساعات پایانی بازارها در روز جمعه از رشد ۵درصدی این دارایی نسبت به هفته گذشته حکایت داشت. بر این اساس قیمت این دارایی از میانه کانال ۱۸۰۰ دلاری به ۱۹۳۲ دلار رسید. این درحالی است که شاخص دلار نیز در روز‌های اخیر روند صعودی را طی کرده و هفته معاملاتی خود را با رقمی معادل ۱۰۶.۶۷ واحد به پایان رسانده است.
 این بدان معناست که نوسانات دلار جهانی در روزهای اخیر بر قیمت طلای جهانی اثرگذار نبوده و این دارایی بر اثر عوامل ژئوپلیتیکی اخیر در خاورمیانه شیب صعودی به خود گرفته است. به گفته برخی از تحلیلگران با افزایش درگیری‌ها میان اسرائیل و حماس، سرمایه‌گذاران، معامله‌گران و خانوارها در تلاش هستند تا دارایی‌های خود را به بازاری امن منتقل کنند. داده‌ها بیان می‌کند که آنها در این میان به بازار طلا اطمینان بیشتری داشته و با هجوم خود به این بازار، این دارایی را طی چند روز با رشد ۵ درصدی مواجه کردند. در پیرامون این بحث برخی از اقتصاددانان تاکید کردند که جنگ پیش آمده در خاورمیانه و نوسانات بازارهای جهانی کمی نگران‌کننده است. همچنین آنها اعلام کردند که به نظر می‌رسد که با بازگشایی بازارها در روز دوشنبه (هفته معاملاتی جدید بازارها) اندکی از قیمت طلا کاسته شود. کالین سیزینسکی، استراتژیست ارشد بازار گفت: «من به روند قیمتی طلا در ماه‌های آتی خوش‌بین هستم. به نظر می‌رسد که با کوبیدن طبل‌های جنگ با صدای بلندتر، فلزات گران‌بها به جذب مجدد سرمایه‌گذاران ادامه دهد.

من فکر می‌کنم که این دارایی در زمان جنگ پناهگاه امنی خواهد بود. قطعا طلا در زمانی که تنش‌های ژئوپلیتیک‌ بزرگ و پتانسیل اصلی برای جنگ وجود دارد، درخشان‌تر از همیشه خواهد بود هرچند برای مدت کوتاهی.» نظر‌سنجی‌ها در راستای این موضوع نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران انتظار دارند تا طلا در هفته آتی با قیمت 1902 دلار معامله شود که این قیمت حدود 60 دلار بالاتر از پیش‌بینی هفته گذشته است، اما همچنین 26 دلار کمتر از قیمت لحظه‌ای فعلی است. اقتصاددان دیگری در این زمینه افزود: «افزایش قیمت طلا در این شرایط پایدار نخواهد بود. قیمت طلا در هفته آتی نیز تحت تاثیر جنگ خاورمیانه است. گفتنی است که عوامل مهم و اثرگذار بر قیمت طلا، سیاست‌های پولی فدرال رزرو خواهد بود. آمارها در این زمینه نشان می‌دهد که تا پایان سال جاری تورم سرسختانه بالا باقی خواهد ماند. اقتصاد کند خواهد شد، وام‌دهی کمتر شده و ممکن است فدرال رزرو برای سامان‌دهی به این شرایط سیاست‌های انبساطی را در پیش گیرد. در پی این نظریه احتمالی، طلا روند صعودی به خود خواهد گرفت و رکورد تاریخی دیگری از سوی این دارایی دور از انتظار نخواهد بود. با توجه به عوامل مذکور 10 کارشناس یا 72 درصد از تحلیلگران کیتکو انتظار داشتند که شاهد افزایش قیمت طلا در هفته آینده هستند، در حالی که دو تحلیلگر معادل 14 درصد کاهش قیمت را پیش‌بینی کردند و دو نفر دیگر در مورد طلا در هفته آینده نظری خنثی داشتند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید