رکوردشکنی آمار اشتغال آمریکا

دنیای‌اقتصاد : گزارش اخیر اداره آمار کار آمریکا در روزهای اخیر حاکی از آن است که مشاغل ایجاد شده در این کشور از انتظارات مبنی بر ۱۷۰ هزار شغل جدید فراتر رفت و رقمی معادل ۳۳۶ هزار را به ثبت رساند. در پی وقوع این رویداد، آمار اشتغال، قوی‌ترین آمار در ۸ ماه اخیر را تجربه کرد. البته این درحالی است که نرخ بیکاری نیز مشابه فرصت‌های شغلی این کشور از پیش‌بینی‌ها فراتر رفت و سطح ۳.۸درصدی را حفظ کرد. در پیرامون این بحث باید گفت که دلار جهانی با انعطاف‌پذیری بازار کار در مقابل نرخ‌های بهره بالا، بار دیگر روند صعودی خود را در پیش گرفت.

 آمار اشتغال
بررسی‌های به عمل آمده در حوزه شغلی آمریکا نشان می‌دهد این کشور گرچه در ماه سپتامبر حدود 336 هزار شغل جدید ایجاد کرده است، اما نرخ بیکاری از انتظارات مبنی بر سطح 3.7 درصدی فراتر رفت و در سطوح قبلی خود (3.8) درصد باقی ماند. بر این اساس کارشناسان به آمار‌ها در هریک از بخش‌های شغلی اشاره کردند. گفتنی است که از رقم ذکرشده حدود 96 هزار نفر در بخش اوقات فراغت، تفریح و ‌میهمانی، 73هزار نفر در بخش‌های دولتی، 41 هزار نفر در بخش مراقبت‌های بهداشتی، 29 هزار نفر در بخش‌های علمی، فنی حرفه‌ای، 25 هزار نفر در بخش کمک‌های اجتماعی و... و سایر افراد نیز در سایر بخش‌ها از جمله معدن، تجارت عمده‌فروشی و... در حال فعالیت هستند.

 سیگنال‌دهی به دلار جهانی
علاوه بر بررسی‌های آماری این ارقام لازم است تا به اثر این گزارش بر بازارهای جهانی نیز اشاره کرد. با توجه به سخنان پاول در نشست اخیر خود در ماه سپتامبر مبنی بر اینکه تداوم سیاست‌های ضد تورمی وابسته به داده‌های اقتصادی این کشو در ماه‌های اخیر است، برخی از تحلیلگران تاکید کردند اکنون که در گزارش اشتغال آمریکا فرصت‌های شغلی از پیش‌بینی‌ها فراتر رفته، احتمال تشدید سیاست‌ها در نشست بعدی فدرال رزرو افزایش یافته است. با در نظر گرفتن روند احتمالی مذکور شاخص دلار که قبل از انتشار این گزارش به پایین‌ترین سطح کانال 106 واحدی تنزل یافت، با انتشار ارقام شغلی جدید، روند صعودی به خود گرفت و در ساعت 17 به وقت تهران رقم 106.80 واحد را به ثبت رساند. برخی از تحلیلگران بر این باورند که در روز‌های‌ آتی دلار جهانی بار دیگر کانال 107 واحدی را فتح و در مقابل طلا را به کانال 1700 دلاری هدایت خواهد کرد. در پیرامون این بحث باید گفت که دارایی امن سرمایه‌گذاران به پرریسک‌ترین دارایی‌ها تبدیل شد و با شروع روند معاملاتی بازارها در روز دوشنبه حدود 4.2 درصد از ارزش خود را از دست داد. در پی وقوع این رویداد طلا پایین‌ترین سطح خود در ۸ ماه اخیر را تجربه کرد.


بنابراین پاول در نشست خود در ماه سپتامبر اعلام کرد که هرگاه نیاز باشد سیاست‌های انقباضی را تا سال 2024 تمدید یا نرخ بهره را در سطوح قبلی خود حفظ خواهد کرد. هر دو عملکرد احتمالی پاول واکنش مثبت دلار جهانی را به همراه داشت و سبب شد این شاخص برای نخستین‌بار در سال 2023 کانال 107 واحدی را تجربه کند. از سوی دیگر با نوسان شاخص دلار احتمال سقوط طلا به کانال 1700 دلاری نیز افزایش یافت و موجب دلسردی سرمایه‌گذاران این بازار شد. برخی از تحلیلگران بر این باورند که با سقوط احتمالی طلا به کانال ذکر شده، هجوم آنها به بازارهای ریسکی افزایش یافته و دارایی‌های بازار کریپتو را با شیب صعودی مواجه خواهند کرد. البته در واقعیت امر نیز شواهد نشان می‌دهد که در بحبوحه تقویت دلار و ریزش طلا، رمزارزها با شیب صعودی روبه‌رو شده‌اند. بزرگ‌ترین دارایی بازار کریپتو در روزهای اخیر به میانه کانال 27 هزار دلار رسید و اتریوم نیز در ساعت مذکور با قیمت 1660 دلار معامله شد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید