طلای 2017 پنج درصدی شد

دنیای اقتصاد: فلز زرد در سومین هفته سال 2017، چهارمین رشد هفتگی پیاپی را تجربه کرد. اونس طلا که در آخرین هفته سال 2016 شاهد جهش اصلاحی شده بود، در هفته‌های اول و دوم ژانویه نیز در مجموع حدود 4 درصد رشد کرد تا به قیمت 1197 دلار برسد. با ایستادن اونس روی بهای 1210 دلار در روز جمعه، روز تحلیف ترامپ، رشد هفته گذشته فلز زرد به حدود یک درصد رسید. به این ترتیب رشد اونس در سال جدید میلادی به بیش از 5 درصد رسید تا این کالای گرانبها با امید وارد آخرین هفته ژانویه شود. پیش از آغاز این هفته جدید، مرور روند چهارمین رشد هفتگی خواندنی است.

روز دوشنبه با وجود تعطیلی بازارهای آمریکا به مناسبت بزرگداشت مارتین لوتر کینگ، اونس در بازارهای فعال از مرز کانالی گذشت. اونس طلا در این روز روی قیمت 1206 دلار ایستاد. در اولین روز کاری بازارهای جهانی در هفته گذشته، انتشار صحبت‌های دونالد ‌ترامپ در مصاحبه با دو نشریه اروپایی توجه همه را به خود جلب کرد و خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن را افزایش داد. همزمان، شاخص دلار هم با تضعیف خود به طلا کمک کرد. البته تقاضای کم فیزیکی مانع رشد بیشتر طلا شد. روز سه شنبه روز ثبت رشد 11 دلاری، قیمت 1217 دلاری و اوج 5/ 2 ماهه بود. این روند عمدتا تحت تاثیر افزایش خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن و همچنین تضعیف دلار بود. عوامل نگران‌کننده‌ای که روز سه‌شنبه خرید طلا را افزایش داد، ابهام‌های پیرامون روند «برگزیت» و سیاست‌گذاری دونالد ترامپ بود. شاخص دلار سه‌شنبه از عدد 18/ 101 واحد به عدد 33/ 100 واحد رسید تا دلار همچنان یار طلا باشد. همزمان با افت دلار، بهای نفت خام اندکی افزایش یافت تا دومین عامل خارجی مهم در بازار طلا به نفع فلز زرد کار کرده باشد. در این روز مجمع جهانی اقتصاد در سوئیس هم شروع به کار کرد، اما خبری برای بازارها نداشت. با این همه، چهارشنبه روز سقوط بود. اونس در سومین روز هفته با 13 دلار افت به بهای 1204 دلار رسید و بار دیگر به مرز 1200 دلار نزدیک شد. در این روز در حالی که روند رشد هفته‌های اول و دوم سال همچنان مورد توجه بود، اونس طلا با سودگیری معامله‌گران روبه‌رو شد. همزمان، شاخص دلار هم از عدد 33/ 100 تا عدد 93/ 100 واحد رشد کرد.

یک عامل کاهشی مهم دیگر هم سخنان جانت‌یلن، رئیس فدرال رزرو آمریکا بود که گفت بانک مرکزی آمریکا احتمالا در دو سال آینده چند بار نرخ بهره را بالا خواهد برد. با وجود فشار بر فلز زرد در این روز، خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن در آستانه آغاز ریاست جمهوری ترامپ ادامه داشت. اونس طلا روز پنج‌شنبه عمدتا پیرامون قیمت 1204 دلار نوسان می‌کرد و در نهایت هم با چند سنت افزایش روی همان بهای 1204 دلار ایستاد. ادامه سودگیری معامله‌گران از اوج قیمتی روزهای قبل و تداوم رشد شاخص دلار باعث شد طلا در این روز هم تحت فشار بماند، اما افزایش خریدها در قیمت پایین‌تر و همچنین نزدیک شدن به زمان تحلیف ترامپ، اونس را در کانال 1200 دلار نگه داشت. شاخص دلار در این روز تا عدد 15/ 101 واحد بالا آمد. همزمان، رشد بهای نفت خام هم کمک دیگری برای طلای تحت فشار بود. اونس روز جمعه را با قیمتی که اندکی بالاتر از قیمت نهایی روز پنج‌شنبه بود آغاز کرد، ولی در ادامه روز حتی تا قیمت 1198 دلار هم پایین رفت. فشار روی طلا تا ساعات عصر ادامه داشت، اما با آغاز مراسم سوگند یاد کردن دونالد ترامپ و بعد سخنرانی او که بسیاری را راضی نکرد، اونس دوباره با افزایش خریدها روبه‌رو شد. شاخص دلار در انتهای روز جمعه روی عدد 74/ 100 ایستاد تا نگرانی از دوره ریاست ترامپ آشکار باشد. با افت دلار، اونس تا قیمت 1210 دلار بالا رفت. رویترز نوشته سخنرانی ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهوری هیچ تفاوتی با سخنان او در آغاز رقابت‌های انتخاباتی نداشت. همزمان با مراسم تحلیف او بسیاری از شهرهای آمریکا و جهان شاهد تظاهرات ضدترامپ بوده و هستند. با این وضعیت، خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن ادامه پیدا خواهد کرد. همچنین روند هفته‌های گذشته اونس، به این کالا مزیت فنی نیز می‌دهد. به این ترتیب، امید به ادامه رشد بهای اونس ادامه دارد. جزئیات پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت را در گزارش فردای «دنیای اقتصاد» بخوانید.

 


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید