نقش بورس‌کالا در توسعه صنایع غیرقابل انکار است

شاهین چراغی گفت: اگر وضعیت فعلی صنایع پتروشیمی، فرآورده‌‌‌های نفتی، سیمان، فلزات و فولاد را نسبت به قبل از عرضه این محصولات در بورس‌کالا مقایسه کنیم، به‌وضوح مشاهده می‌شود که واقعی‌سازی قیمت‌ها و شفافیت در روند معاملات باعث شده است تا سود حاصل از تولید به خود تولیدکنندگان بازگردد و در مقابل، واسطه‌‌‌گران که سال‌ها از عدم‌شفافیت در اقتصاد ایران سود می‌‌‌بردند، متضرر شوند.
به گزارش «سنا»، عضو سابق شورای عالی بورس در خصوص کارکرد و تاثیرات بورس‌کالا بر صنایع تولیدی کشور اظهار کرد: برخی اشخاص که نسبت به عملکرد بورس‌کالا اطلاعات کافی ندارند، اظهاراتی مبنی بر اینکه این بازار موجب افزایش قیمت محصولات شده را بیان می‌کنند، در حالی که قیمت‌ها در بورس‌کالا در تقابل عرضه و تقاضا کشف می‌شود و بورس نقشی در کاهش یا افزایش قیمت‌ها ندارد. او در ادامه افزود: باید پذیرفت در اقتصادی که با تحریم مواجه است و واردات و صادرات کالاها در آن با دشواری‌‌‌هایی صورت می‌گیرد، دولت در مکانیزم قیمت‌گذاری‌‌‌ پایه یا دامنه نوسانات بورس‌کالا تاثیرگذار خواهد بود که در این زمینه موضوع مهم، نحوه اجرا و عملیاتی کردن تصمیمات با مشورت‌گرفتن از خود صنایع است.

عضو سابق شورای عالی بورس تاکید کرد: از مزیت‌های بزرگ بورس‌کالا، قابل رصد بودن معاملات برای همگان از جمله سیاستگذاران است. همچنین تمام جزئیات معاملات برای نهادهای نظارتی شفاف است، به همین دلیل است که مخالفان شفافیت با عملکرد بورس‌کالا زاویه دارند. چراغی در خصوص مکانیزم‌‌‌ها و ابزارهای شفاف در بورس‌کالا تاکید کرد: کارشناسان بر تمام معاملات بورس‌کالا به‌صورت کامل نظارت می‌کنند و در صورت نیاز و براساس قانون، اطلاعات با نظر مقام مافوق در اختیار نهادهای نظارتی قرار می‌گیرد و به این ترتیب سیاستگذاران با رصد معاملات بورس‌کالا می‌توانند تصویر روشنی از اوضاع داشته باشند و برای تعادل بازار تصمیم‌گیری کنند.

وی در خصوص اقدامات دولت در بحث تعیین نرخ محصولات که همواره در تمام دوران جزو بزرگ‌ترین چالش‌ها برای بازار سرمایه بوده است، بیان کرد: دولت براساس تصمیمات حاکمیتی گاهی به دلایلی اعم از منطقی یا غیر‌منطقی، اقداماتی همچون قیمت‌گذاری محصولات یا سقف‌‌‌گذاری برای نرخ ارز را انجام می‌دهد که مجموعه عوامل مذکور باعث می‌شود امکان برنامه‌ریزی و پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد برای فعالان بازارها و صنایع از بین برود و نظم بازار به‌هم بریزد.


چراغی تاکید کرد: تجربه نشان می‌دهد که هر زمان سیاستگذار تصمیم به تعیین نرخ ثابت برای یک‌کالا گرفته است، برخی افراد خارج از حوزه تولید برای خرید آن کالا وارد بازار می‌شوند و همین موضوع کافی است تا تولیدکنندگان واقعی در صنایع بالادستی و پایین‌دستی با مشکل مواجه شوند. وی در خصوص نقش غیرقابل انکار بورس‌کالا در توسعه صنایع، گفت: اگر وضعیت فعلی صنایع پتروشیمی، سیمان، فلزات و فولاد را نسبت به قبل از عرضه این محصولات در بورس‌کالا مقایسه کنیم، به‌وضوح مشاهده می‌شود که واقعی‌سازی قیمت‌ها و شفافیت در روند معاملات باعث شده است تا سود حاصل از تولید به خود تولیدکنندگان بازگردد و در مقابل، واسطه‌گران که سال‌ها از عدم‌شفافیت در اقتصاد ایران سود می‌بردند، متضرر شده‌اند.

عضو سابق شورای عالی بورس با بیان اینکه بورس‌کالا بستر انجام معاملات است و در روند قیمت‌ها نقشی ندارد، تصریح کرد: بورس‌کالا محل تلاقی تصمیمات چند وزارتخانه و سازمان‌، نرخ ارز و... است پس می‌‌‌توان گفت بورس‌کالا مداخله‌‌‌ای در بحث قیمت‌گذاری نداشته و تنها بستری شفاف و الکترونیک را برای معاملات فراهم آورده است. چراغی در پایان گفت: بسیاری از منتقدان همواره با حدود اختیارات و کارکرد بورس‌کالا آشنا نبوده و بورس‌کالای ایران را با بورس‌های کالایی کشورهایی که هیچ‌گونه محدودیت ارزی و تحریمی ندارند مقایسه می‌کنند که این مساله درستی نیست، بنابراین در حال‌‌‌حاضر بورس‌کالا باید به‌واسطه آموزش عمومی مردم، پتانسیل و خدمات شایسته این بورس را برای مردم اطلاع‌رسانی کند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید