توافق سقف بدهی با طعم فرش سبز آفتاب‌تابان

دنیای‌اقتصاد - امیرمحمد بختیاری : با وجود اینکه طی روز‌های گذشته جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و کوین مک‌کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به توافقی برای افزایش سقف بدهی این کشور دست‌یافتند، بازارهای سهام اروپا روز دوشنبه پرنوسان بودند. در این بین شاخص پان اروپایی Stoxx ۶۰۰ با ۱۵/ ۱‌درصد افزایش به ۴۱/ ۴۶۱ واحد رسید. در این میان سهام گروه املاک سوئدی SBB پس از اینکه اعلام کرد در حال بررسی گزینه‌‌‌‌‌‌‌های استراتژیک از جمله فروش شرکت یا دارایی‌ها و بخش‌های خاص است، ۵/ ۶‌درصد رشد یافت. همچنین بازارهای بریتانیا روز دوشنبه به دلیل تعطیلات بانکی، در استراحت به‌سر بردند.
روز گذشته، شاخص پان اروپایی Stoxx ۶۰۰ با ۱۵/ ۱‌درصد افزایش به ۴۱/ ۴۶۱ واحد رسید، زیرا جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده و کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا تاکید کردند که نسبت به سقف هزینه‌های دولت به توافق رسیدند. در این میان براساس گزارش‌های روز شنبه، جو بایدن و کوین مک‌کارتی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به توافقی نصفه و نیمه برای افزایش سقف بدهی ۴/ ۳۱‌تریلیون دلاری دولت فدرال تا ماه ژانویه سال‌۲۰۲۵ دست‌یافتند. براین اساس به‌نظر می‌رسد جزئیات این قرارداد محدودیت‌های بدهی را تا ماه ژانویه سال‌۲۰۲۵ تعلیق می‌کند؛ این در حالی است که این تصمیم هزینه‌‌‌‌‌‌‌ها را در بودجه‌‌‌‌‌‌‌های سال‌۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ محدود می‌کند و روند صدور مجوز برای برخی پروژه‌های انرژی را سرعت می‌بخشد، با این حال برخی از جمهوری‌خواهان و دموکرات‌‌‌‌‌‌‌ها به دلیل عقب‌نشینی که هریک از طرف‌‌‌‌‌‌‌ها برای رسیدن به توافق باید انجام می‌دادند، ازتوافق صورت‌گرفته چندان راضی نبودند. البته باید به این موضوع اشاره کرد که توافق سقف بدهی باید روز چهارشنبه در مجلس نمایندگان و سنا تا تاریخ ۵ ژوئن تصویب شود. با وجود اینکه این تصمیم می‌تواند تا حد زیادی دید روشنی به سرمایه‌گذاران بازارهای مالی بدهد، توافق مذکور ممکن است در کوتاه‌مدت سبب افزایش خوش‌بینی سرمایه‌گذاران بازارهای مالی شود. انتظار می‌رود بعد از توافق‌های نهایی، خزانه‌داری ایالات‌متحده به‌سرعت خزانه خالی خود را با انتشار اوراق قرضه پر کند و صدها‌میلیارد دلار پول نقد از بازار خارج شود. در همین راستا، کوین مک‌کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز یکشنبه، به نقل از رویترز، پیش‌بینی کرد که اکثریت جمهوری‌خواهان از این توافق حمایت خواهند کرد.

از طرفی دیگر برخی از کارشناسان انتظار دارند بانک‌های مرکزی بزرگ به‌زودی افزایش نرخ بهره را متوقف کنند. کارلوآلبرتو دکاسا، تحلیلگر اقتصادی در Kinesis Money درباره تغییرات نرخ بهره گفت: تا چند روز گذشته، بسیاری از سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران بر این باور بودند که فدرال‌رزرو با نرخ‌‌‌‌‌‌‌ بهره ثابت کنار خواهد آمد و در ماه‌های آینده آنها را افزایش نمی‌دهد، اما داده‌های اقتصادی هفته گذشته این دیدگاه را تغییر داده‌است و اکنون انتظار می‌رود فدرال‌رزرو در نشست ۱۳ تا ۱۴ ژوئن نرخ بهره را افزایش دهد. برهمین مبنا معاملات آتی صندوق فدرال‌رزرو ۶/ ۶۵‌درصد شانس افزایش ۲۵‌واحدی را دارند. نکته قابل‌توجه این است که بریتانیا با چالش تورمی بسیار چالش‌برانگیزتری نسبت به ایالات‌متحده و منطقه یورو مواجه است و نرخ تورم بریتانیا در ماه آوریل کمتر از حد انتظار کاهش یافته‌است. شاخص قیمت مصرف‌کننده سالانه از ۱/ ۱۰‌درصد در ماه مارس به ۷/ ۸‌درصد در آوریل کاهش یافت که بسیار بالاتر از برآوردهای کارشناسان و پیش‌بینی بانک انگلستان بوده‌است. در همین حال، نرخ تورم از ۲/ ۶‌درصد در ماه مارس به ۸/ ۶‌درصد جهش داشته است که نگرانی بیشتری برای کمیته سیاست پولی بانک خواهد بود. بازارهای آسیا-اقیانوسیه، شاخص هانگ‌سنگ هنگ‌کنگ به دلیل انتشار داده‌های ضعیف صنعتی ۰۴/ ۱درصد کاهش یافت، درحالی که شاخص شانگهای کامپوزیت ۲۸/ ۰‌درصد رشد کرد. در نقاط دیگر قاره کهن، شاخص ASX All Ordinaries سیدنی ۸۳/ ۰‌درصد ارتفاع گرفت و شاخص BSE Sensex بمبئی ۵۵/ ۰‌درصد افزایش یافت. در این بین شاخص Nikkei ۲۲۵ ژاپن به بالاترین سطح خود از ژوئیه ۱۹۹۰ رسیده‌است، به‌طوری‌که روز گذشته شاخص Nikkei با ۰۳/ ۱‌درصد افزایش به ۳۱۲۳۴ واحد رسید.

به‌نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران خارجی محرک اصلی رشد Nikkei بوده‌اند که توسط بورس اوراق‌بهادار توکیو (TSE) برای حاکمیت شرکتی بهتر و افزایش سرمایه‌گذاری وارن‌بافت در برخی از شرکت‌های تجاری ژاپنی به‌وجود آمده است. ماساهیرو ایچیکاوا، استراتژیست ارشد بازار در  Sumitomo Mitsui DS Asset Management درباره روند معاملاتی روز گذشته بازار‌های ژاپن گفت: سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران خارجی در حال‌حاضر مشتاق خرید سهام صنایع مختلف هستند، بنابراین انتظار می‌رود روند صعودی شاخص Nikkei ادامه‌دار باشد، با این‌وجود طی چند ماه گذشته شاخص Nikkei رشد جذابی را تجربه کرده و از ۱۰ مه ‌حدود ۷/ ۷‌درصد افزایش یافته‌است؛ درحالی‌که در نقطه مقابل، شاخص سهام جهانی در مدت مشابه حدود ۹/ ۰‌درصد افزایش داشته است، بنابراین کارشناسان عقیده دارند که سرمایه‌گذاران باید به استراتژی‌های شخصی خودشان نسبت به ورود به بازار یا خروج از آن پایبند باشند، چراکه هرگونه ورود یا خروج هیجانی منجر به متضرر‌شدن آنها می‌شود. رشد کم‌سابقه اخیر شاخص Nikkei، جزو موضوعات جذاب چند روز گذشته شبکه‌های اجتماعی به‌خصوص توییتر بوده‌است، به‌طوری‌که کاربری با نام مون کال نسبت به رشد اخیر بازار سهام در ژاپن ابراز خرسندی کرده و اظهار کرده‌است که روند روبه‌رشد بازار ادامه‌دار خواهد بود. همچنین کاربر دیگری با نام رافائل گفت: به‌نظر می‌رسد روند روبه‌رشد شاخص Nikkei در روز‌های آینده تضعیف شود و شاهد آغاز اصلاحات در شاخص و سهام مختلف بازار باشیم، بنابراین باید منتظر ماند و دید توافق‌های صورت‌گرفته چه تاثیری بر بازار‌های جهانی خواهند داشت.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید