حال خوش بازارهای جهانی

دنیای‌اقتصاد - امیرمحمد بختیاری : پس از آنکه شرکت Marvell Technology سازنده تراشه‌های الکترونیکی، از تقاضای بالای محصولات مرتبط با هوش مصنوعی خبر داد، در آخرین روز هفته معاملاتی گذشته سهام فناوری در وال‌استریت از رشد بالایی برخوردار شد. در این بین سهام اروپایی نیز با وجود اینکه در دقایق ابتدایی بازار پرتقاضا معامله می‌شدند، با گذشت زمان از شدت تقاضا برای سهام مختلف کاسته شد، با این حال در ادامه روز همچنان در محدوده مثبت معامله ‌شدند که ناشی از افزایش سهام معادن بود؛ زیرا مذاکرات در مورد سقف بدهی ایالات‌متحده چشم‌انداز به‌نسبت روشنی را پیش‌روی سرمایه‌گذاران قرار داد.
میانگین شاخص داوجونز بعدازظهر جمعه ۳۲۹واحد معادل یک‌‌درصد افزایش یافت و زنجیره افت پنج‌روزه را شکست. در این میان شاخصS&P۵۰۰ ‌، ۱/ ۳درصد و شاخص نزدک کامپوزیت ۲/ ۲‌درصد رشد داشتند. البته سهام TGT در معاملات روز جمعه با ۳/ ۱‌درصد کاهش به ۹۲/ ۱۳۸دلار رسید و در حال حاضر هفت‌روز متوالی رو به کاهش است. براساس داده‌‌‌های بازار داوجونز، طولانی‌‌‌ترین روند افت این سهم از نوامبر سال ۲۰۱۸ است، زمانی که سهام این شرکت هشت‌روز معاملاتی متوالی سقوط کرد. البته باید منتظر ماند و دید هفته آینده، داده‌‌‌های اشتغال به سرمایه‌گذاران چه سرنخ دیگری در مورد احتمال افزایش مجدد نرخ بهره توسط بانک‌مرکزی به سرمایه‌گذاران خواهد داد.

براساس گزارش وزارت بازرگانی ایالات‌متحده، در سراسر اقیانوس اطلس، هزینه‌های مصرف‌کننده آمریکایی در ماه گذشته افزایش قابل‌توجهی داشته که باعث کاهش نرخ عمومی پس‌انداز شده است. با توجه به اینکه چند کشور اروپایی تعطیلات آخر هفته طولانی دارند، سرمایه‌گذاران پیش‌بینی‌های خود را در روز جمعه افزایش دادند که سبب رها شدن فنر معاملات سهام و مثبت بسته شدن بازار سهام اروپایی شد، به طوری که شاخص پان اروپایی Stoxx ۶۰۰  با ۱۵/ ۱‌درصد افزایش به ۴۱/ ۴۶۱واحد رسید. با توجه به اینکه سرمایه‌گذاران داده‌های خرده‌فروشی بریتانیا را بهتر از حد انتظار می‌دانستند، روز جمعه سهام لندن از رشد نسبی خوبی برخوردار بود، به طوری که شاخص FTSE ۱۰۰ نیز با ۲/ ۰‌درصد افزایش به ۰۹/ ۷۵۸۴واحد رسید. براساس معیاری که روز جمعه منتشر شد و به نظر می‌رسد فدرال‌رزرو به‌خوبی آن را رصد می‌کند، تورم در ماه آوریل به طور سرسختانه بالا مانده است و به طور بالقوه این احتمال را تقویت می‌کند که نرخ بهره برای مدت طولانی‌تری بالا باقی بماند. در این بین شاخص قیمت مخارج مصرف شخصی که در محاسبه آن انواع کالاها و خدمات اندازه‌گیری می‌شوند و تغییرات رفتار مصرف‌کننده را بررسی می‌کند، برای ماه جاری بدون احتساب هزینه‌‌‌‌های غذا و انرژی، ۴/ ۰‌درصد افزایش یافت که بالاتر از ۳/ ۰‌درصد تخمین داوجونز بود. در بازارهای سهام لندن، سهام شرکت‌های معدنی ریوتینتو، آنتوفاگاستا، آنگلوامریکن و گلنکور با افزایش قیمت فلزات، حال و روز مناسبی داشتند و مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفتند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید