واگرایی بازار نسبت به فصل مجامع

علی عصاری / کارشناس بازارسرمایه

دادوستدهای اولین روز هفته در بورس تهران در شرایطی آغاز شد که نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای در مسیر نزولی قرار گرفت. شاخص‌‌‌کل بورس تهران در معاملات روز گذشته با ریزش شدید ۳۴‌‌‌هزار ‌‌‌واحدی به سطح ۲میلیون و ۳۱۱‌هزار واحدی رسید. تشدید عرضه‌‌‌ها در روز گذشته وضعیت متفاوتی در بازار به وجود آورد، به‌طوری که این اصلاح ممکن است بازار را از حالت تعادل خارج کند. دلایل مختلفی می‌توان برای به وجود آمدن این وضعیت مطرح کرد. برخی اخبار منفی مرتبط با نرخ تسعیر ارز پتروشیمی‌‌‌ها در روزهای گذشته را باید یکی از دلایل مهم نوسان منفی دیروز بورس عنوان کرد.

این در حالی است که به نظر نمی‌‌‌رسید نماگرها در این روز با این سطح از ریزش مواجه شوند. در هر حال، حجم معاملات در سطوح منطقی نیست و این گزاره مهم در درازمدت وضعیت بازار سهام را متزلزل خواهد کرد. براساس رفتار معامله‌‌‌گران و شرایط کنونی متغیرهای اثرگذار بر روند بازار به نظر می‌رسد که روند اصلاحی بازار کوتاه‌‌‌مدت باشد. دو متغیر مهم دیگر، یعنی سفر پادشاه عمان به کشور و مقاومت دلار برای عقبگرد به کانال‌های پایین‌تر نیز پیام مهمی برای سرمایه‌گذاران دارد:

«اصلاح نماگرهای بورسی موقتی خواهد بود.»

در روزهای آینده روند معاملات پالایشی‌ها و پتروشیمی‌ها سیگنال‌های مهمی به معامله‌گران مخابره خواهد کرد. اما آنچه مسلم است این است که بازار تا رسیدن به سقف ۵۴۷/ ۲واحدی قبل درگیر نوسان و افت‌وخیز خواهد بود.

از این رو شاید بتوان گفت بعد از صعود دوکاناله شاخص کل، بازار شاهد جهش مجدد قیمتی خواهد بود.

یکی از مسائل مهمی که به‌صورت مستقیم روند بازارسهام را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، تحولات نرخ ارز در بازار آزاد است. برآوردها حاکی از آن است که تقریبا اکثر فعالان اقتصادی بر عدم‌امکان نزول بهای اسکناس آمریکایی تاکید دارند.

حضور موقت دلار در این سطح در حالی رخ داده است که سیاستگذاران برای کنترل قیمت نرخ ارز به‌واسطه «خبردرمانی» سعی در کنترل تورم دلار دارند. به همین دلیل این استراتژی در درازمدت شکست‌پذیر است و دلار تاب مقاومت در برابر این سیاستگذاری را نخواهد داشت.

در روزهای گذشته تا حدودی شاهد برخی تحرکات از سوی شرکت‌های خودرویی نیز بودیم که می‌تواند موید موقتی بودن اصلاح روز گذشته باشد. علاوه بر این موضوع، بازار سهام شاهد انتشار گزارش‌‌‌های ۱۲ماهه شرکت‌های بزرگ و هلدینگ‌‌‌هاست. تجربه نشان می‌دهد که به صورت سنتی با برگزاری فصل مجامع شرکت‌ها بازار وارد روند مثبت می‌شود. اما در حال حاضر سهامداران به این موضوع واکنش مثبتی نشان نداده‌اند و بازار واگرایی معناداری را نسبت به آن در معرض نمایش گذاشته است. به نظر می‌رسد سهامداران هوشمندانه‌تر از گذشته بازار را رصد می‌کنند، به همین دلیل در حالی که باید در فصل مجامع شاهد چراغ سبز سهامداران باشیم، با چرخش رفتار آنان مواجه هستیم. برخلاف سال‌های قبل ظاهرا فعلا قرار نیست سهامداران نسبت به فصل مجامع اقبال نشان دهند.

باوجود برخی تلاش‌‌‌ها برای مدیریت بازار از سوی سیاستگذار نیز شواهد گویای آن است که اخبار متغیرهای خارجی، بیشتر توانسته است بر سمت و سوی معاملات اثرگذار باشد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید