مدل جدید سیاست انقباضی آمریکا

دنیای اقتصاد : وضعیت بازار طلا نشان می‌دهد که این دارایی محبوب سرمایه‌گذاران روند معاملاتی خود در روز گذشته را در محدوده منفی آغاز کرد. در پی این گزارش فلز زرد با افت ۸/ ۱ درصدی مقاومت کانال ۲۰۰۰ دلاری را از دست داد. این دارایی در ساعت ۱۸ به وقت تهران قیمت ۱۹۸۴ دلار را به ثبت رساند. این در حالی است که در طرف دیگر، بازارهای ریسکی نیز در مسیر کاهشی قرار گرفتند و دو رمزارز مهم جهانی از جمله بیت‌کوین و اتر نیز به ترتیب با افت ۲۵/ ۳ و ۳ درصدی رو‌به‌رو شدند. از این‌رو بیت‌کوین در ساعت ذکر شده به قیمت ۲۶ هزار و ۷۷۸ دلار رسید.
مدل جدید سیاست انقباضی آمریکا
اتریوم نیز که در حال حفظ کانال ۱۸۰۰ دلاری بود سرانجام در ساعت ۱۵ مقاومت خود را از دست داد و با قیمت ۱۷۹۲ دلار در بازار کریپتو به معامله رسید. اما چه عاملی سبب شد بازارهای فوق قرمز‌پوش شوند؟

در پاسخ به این سوال باید به سخنان مقامات فدرال رزرو در روزهای اخیر اشاره کرد. درپی درجا زدن تورم هسته در سطوح قبلی خود، برخی از اقتصاددانان معتقد بودند که با توجه به شرایط فعلی اقتصاد آمریکا پایان دادن به سیاست‌های انقباضی طبق سخنان جرمی پاول امکان‌پذیر نخواهد بود.

در همین راستا مقامات این نهاد افزودند که نرخ‌های بهره باید در گام‌های کوچک‌تر و با فاصله‌های زمانی بیشتری نسبت به گذشته صورت گیرد. عملکرد فوق سبب تعدیل تدریجی سیاست‌های پولی خواهد شد و می‌تواند برای اقتصاد آمریکا مفید واقع شود. همچنین لوگان، رئیس فدرال رزرو دالاس گفت: من اظهاراتی در مورد یازدهمین اتخاذ سیاست‌های انقباضی در ماه‌های آتی ندارم، اما برای بهبود شرایط اقتصادی بهتر است افزایش بهره در فاصله‌های زمانی بیشتر و با نرخ‌های پایین‌تری در مهار تورم 

نقش‌آفرینی کند.  به دنبال سخنان او برخی از اقتصاددانان نیز در ادامه گفتند که با توجه به عدم ثبات مالی جهانی از مارس ۲۰۲۳ تا کنون، دغدغه اصلی مقامات این است که با توجه به افزایش بهره و تبعات ناشی از آن در دو سال اخیر، آیا این سیاست به اندازه کافی از رشد هزینه‌ها جلوگیری کرده است؟

آنها معتقدند که فدرال رزرو سیاست خوبی را برای مهار تورم و بهبود هزینه‌ها در نظر گرفته است و باید تا زمان فرارسیدن تورم ۲ درصدی به سیاست‌های خود ادامه دهد. البته به نظر می‌رسد که مقامات این نهاد نیز در حال حاضر قصد ندارند تا عملیات ضد تورمی را پایان دهند.

همچنین آنها افزودند که سرمایه‌گذاران و کارشناسان در انتظار اتخاذ دوباره سیاست‌های پولی در ماه‌های آینده هستند. از این‌رو دلار جهانی واکنش مثبت خود را با رشد ۶/ ۱واحدی نشان داد و از پایین‌ترین نرخ خود در کانال ۱۰۱ واحدی در هفته جاری به کانال ۱۰۳واحدی افزایش یافت.

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که با احتمال افزایش بهره در ماه‌های آتی، دلار جهانی به یکه‌تازی خود ادامه می‌دهد و بار دیگر بازارهای جهانی را در مسیر نزولی قرار خواهد داد. در پی این امر انتظار می‌رود تا بیت‌کوین به کف ۲۰هزار دلار نزدیک شود و طلا نیز به کانال‌های پایین‌تری سقوط کند.

این نکته نیز قابل ذکر است که افت بازارهای جهانی در کوتاه مدت پایان می‌یابد و بازارهای فوق قدرت خود را به دست خواهد آورد. البته این امر در صورتی امکان‌پذیر است که تورم تا اواخر سال جاری به هدف بانک مرکزی نزدیک شود. پس از آن نیز طبق گفته پاول برای مدتی سیاست‌های پولی متوقف خواهد شد و پس از آن سیاست‌های انبساطی آغاز خواهد شد. برای درک بهتر این موضوع باید تا نشست بعدی فدرال رزرو منتظر ماند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید