اصلاح سکه بورسی ادامه‌دار شد

دنیای‌اقتصاد - راضیه احقاقی : روند کاهش ارزش دارایی‌‌‌های بر پایه طلا در بازار مالی و مشتقه بورس‌کالای ایران در روز ابتدایی هفته جاری نیز ادامه‌‌‌دار شد. عقبگرد نرخ ارز به کانال قیمتی ۵۲‌هزار تومان و سقوط بازار سرمایه نشان از آن داشت که فعلا از اثرگذاری انتظارات مثبت تورمی بر بازارهای رسمی مالی در کشور، از جمله معاملات گواهی سکه، گواهی شمش طلا و معاملات صندوق طلا در بازار مالی و مشتقه بورس‌کالای ایران کاسته و این بازار وارد فاز اصلاحی نسبتا ملایمی شده است.

Untitled-2 copy

عقبگرد محتاطانه بازار مالی

بازار گواهی‌‌‌های کالایی، هفته پایانی اردیبهشت را قرمزپوش آغاز کرد. به این ترتیب بازار مالی بورس‌کالای ایران نیز از جریان کاهشی حاکم بر بازار سرمایه کشور بی‌‌‌نصیب نماند. البته ظرف اغلب روزهای هفته سوم اردیبهشت‌ماه نیز جریان غالب در بازار مالی و مشتقه بورس‌کالای ایران کاهشی بود. به نظر می‌رسد عقبگرد محدود بهای ارز در بازارهای رسمی و غیر‌رسمی و سیگنال منفی سقوط هیجانی بازار سرمایه عوامل اصلی از سکه افتادن گواهی‌‌‌های سپرده کالایی در بازار مالی بورس کالای ایران ظرف روزهای اخیر بودند. در این شرایط فعالان بازار دلایل متعددی را برای افت نرخ ارز در بازار داخل ظرف روزهای گذشته عنوان می‌کنند.

در حالی که برخی فعالان بازار احتمال احیای مذاکرات و گشایش ارزی را عامل اصلی افت بهای دلار در بازار داخل و در نتیجه قرمزپوشی بازارهای مالی عنوان می‌کنند، برخی دیگر این روند کاهشی را اصلاح طبیعی بازارها، پس از یک‌دوره میان‌مدت افزایشی دانسته و معتقدند نمی‌‌‌توان به استمرار این رویه کاهشی در میان‌مدت امیدوار بود.  به هر ترتیب غلبه سیگنال‌‌‌های کاهشی در بازار داخل باعث عقبگرد ارزش هر گواهی کالایی در بازار مالی بورس‌کالا ظرف روزهای اخیر شده است؛ اما برخلاف سقوط پرقدرت بازار سهام ظرف هفته گذشته، عقبگرد ارزش گواهی‌‌‌هایی کالایی به‌آهستگی و با شتاب اندکی رقم خورده است. درواقع دارندگان گواهی‌‌‌های سپرده کالایی با توجه به انتظارات تورمی افزایشی در بازار داخل، در خصوص استمرار این جریان کاهشی تردید دارند و ترجیح می‌دهند محتاطانه عمل کنند.

غلبه احتیاط میان معامله‌‌‌گران بورسی

میانگین نرخ فروش گواهی‌‌‌های سکه در بازار مالی بورس کالای ایران در اواسط ساعات کاری روز شنبه 23اردیبهشت به 314‌هزار تومان رسید؛ این در حالی بود که میانگین نرخ فروش پایانی گواهی‌‌‌های سکه برای روز پایانی هفته قبل نرخی در حدود 320‌هزار تومان داشت. به این ترتیب سکه بورسی ظرف ساعات ابتدایی بازگشایی بازار کانال قیمتی 32میلیون تومانی را از دست داد و با ثبت کاهش نرخ 8/ 1درصدی در محدوده 31میلیون و 400‌هزار تومان معامله شد.  ظرف ساعات میانی روز معاملاتی شنبه 23اردیبهشت، سکه در بازار فیزیکی نیز با نرخی در محدوده 31میلیون و 800‌هزار تومان معامله شد.

به این ترتیب سکه بورسی در اواسط ساعات کاری معاملات این دارایی حدود 2/ 1‌درصد ارزان‌‌‌تر از سکه فیزیکی به فروش رفت. به شکل بنیادی انتظار می‌رود که ارزش هر گواهی سکه برابر یک‌صدم نرخ فروش آن در بازار فیزیکی باشد؛ اما روند عرضه و تقاضا می‌‌‌تواند باعث شود تا نرخ این دارایی بالاتر یا پایین‌‌‌تر از ارزش بنیادی تعیین شود.  فروش سکه بورسی با نرخی کمتر از ارزش بنیادی، از ایجاد ذهنیت کاهشی میان معامله‌‌‌گران بازار مالی بورس‌‌‌کالا حکایت دارد.  به‌‌‌نظر می‌رسد که معامله‌‌‌گران این بازار روند منفی حاکم بر بازار ارز و بازار سرمایه کشور را بیش از معامله‌‌‌گران سکه فیزیکی پذیرفته‌‌‌اند و همین موضوع باعث شده است تا حاضر به خرید و فروش دارایی خود با نرخی کمتر از ارزش بنیادی یعنی نرخ سکه فیزیکی باشند. در این شرایط عقبگرد بهای طلا در بازار جهانی نیز مزید بر علت شده است تا روند افت نرخ سکه در بازار فیزیکی و سکه در بازار مالی بورس‌کالا تقویت شود.

جریان در میان‌مدت افزایشی می‌شود

در شرایطی که از نرخ گواهی‌‌‌های مبتنی بر دارایی طلا یعنی گواهی سکه و گواهی شمش طلا در جریان معاملات روز شنبه 23اردیبهشت‌ماه کاسته شد، روند ورود سرمایه به بیش از نیمی از صندوق‌های طلا در معاملات بازار آتی مثبت باقی ماند. این موضوع بیانگر ذهنیت فعالان این بازار از رشد قیمت‌ها در میان‌مدت است. در شرایطی که ارزش گواهی صندوق طلا در معاملات بازار آتی متاثر از سیگنال‌‌‌های کاهشی حاکم بر بازار ظرف روز ابتدایی بازگشایی بازار در هفت‌روز جاری افت 4 تا 5درصدی را به ثبت رساند، جریان ورود نقدینگی به 3صندوق طلا از 5صندوق طلا مثبت ماند. این موضوع از انتظار رشد قیمت‌ها در میان‌مدت و بلندمدت حکایت دارد.

سیگنال جهانی نیز کاهشی می‌‌‌ماند؟

در شرایطی که نوسان نرخ ارز، سیگنالی منفی برای دارایی‌‌‌های طلایی در بازار داخل رقم زده است طلای جهانی نیز حمایت خود را از دارایی‌‌‌های طلایی در بازار مالی بورس‌کالای ایران منتفی کرد. ظرف یک‌هفته منتهی به ‌روز جمعه 12ماه مه، طلا با ثبت کاهش 3/ 0درصدی با نرخ 2‌هزار و 10دلار به‌ازای هر اونس معامله شد. در این شرایط بازده طلا در بازه ماهانه منفی 4/ 1‌درصد بود؛ اما بازده سالانه آن برای معامله‌‌‌گران در محدوده 11‌درصد ثبت شد.

تقویت شاخص دلار آمریکا ظرف دومین هفته از ماه مه، هزینه نگهداری از طلا را افزایش و حجم خرید طلا در معاملات آتی کامکس آمریکا را کاهش داد. به این ترتیب فاصله طلا از رکورد قیمتی 2050دلار که ظرف روزهای ابتدایی ماه مه به ثبت رسیده بود افزایش یافت. در این شرایط انتشار داده‌‌‌های تورمی و آمار اشتغال آمریکا برای ماه آوریل کمتر از پیش‌بینی‌‌‌ها، احتمال توقف پایان چرخه رشد نرخ بهره از سوی فدرال‌رزرو را تشدید و احتمال توقف جریان کاهشی طلا در روزهای آینده را مطرح کرد. در شرایطی که کاهش تورم بیش از حد انتظار فرصت توقف رشد نرخ بهره را برای فدرال‌رزرو فراهم می‌کند، انتشار آمار وزارت کار با داده‌‌‌های ضعیف‌‌‌تر از انتظار، سیاستگذاران را برای توقف رشد نرخ بهره تشویق می‌کند. توقف رشد نرخ بهره فرصت رشد نرخ را برای سایر دارایی‌‌‌های مالی و کالایی از جمله طلا فراهم می‌کند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید