سیاست پولی آمریکا اشتباه است؟

دنیای‌اقتصاد : در نشست اخیر فدرال رزرو، فیلیپ جفرسون به عنوان یکی از اعضای هیات‌مدیره این نهاد اثر سیاست‌های پولی انقباضی را بر روند تورمی این منطقه در ماه‌های اخیر مورد بررسی قرار داد. او قبل از شروع سخنان خود گفت: «فرض بر این است که سیاست‌های انقباضی در مسیر اشتباهی قرار دارد و باید هدف از بررسی‌های آماری را کاهش تورم بدون افت رشد اقتصادی در نظر بگیریم تا بتوانیم به این سوال که «آیا سیاست‌های انقباضی مسیر درستی برای کاهش تورم است» پاسخ دهیم.»

 او در ادامه با اشاره به نوسانات تورم هسته و تورم کل، بازارکار آمریکا و چالش‌های اخیر حوزه بانکداری افزود: «سیاست‌های پولی انقباضی برخلاف برخی از اظهارات سپرده‌گذاران و اقتصاددانان، در مسیر درستی قرار دارد.» جرمی پاول در آغاز کار رکود‌های ناشی از صعود بهره را یاد‌آوری کرد و افزود که تنها راه ممکن برای نجات اقتصاد و همچنین رفاه بیشتر برای افراد جامعه، اتخاذ سیاست‌های انقباضی است. گرچه تورم کل مطابق با پیش‌بینی پاول در مسیر نزولی قرار گرفت و از بالاترین میزان خود در ژوئن ۲۰۲۲ به ۹/ ۴‌درصد در آوریل ۲۰۲۳ رسید، اما تورم هسته همچنان در سطوح قوی خود باقی مانده و صعود بهره نتوانست از یکه‌تازی آن جلوگیری کند. عوامل اصلی کاهش تورم کل را می‌توان کاهش قیمت مواد غذایی و انرژی در ماه‌های اخیر دانست. فیلیپ جفرسون با توجه به عوامل مذکور افزود: «عوامل متعددی در کاهش آهسته‌تر تورم هسته دخیل هستند. آمارها حاکی از آن است که به جز قیمت وسایل نقلیه کارکرده و همچنین هزینه‌های مسکن، هیچ‌کدام از مولفه‌های تورم هسته با کاهش هزینه‌ها مواجه نشده است. عرضه و تقاضا در این بخش تعادل خود را حفظ نکرده و در نتیجه قیمت‌ها در این بخش کمتر از حد انتظار کاهش می‌یابند.»

همچنین او با اشاره به داده‌های تورمی افزود: تورم هسته کاهش ۱/ ۰ واحد درصدی خود را مدیون کنترل قیمت‌ها در بخش مسکن است. البته در این میان رشد شغلی و اقتصادی این منطقه در ماه آوریل نیز مورد بررسی قرار گرفت. با توجه به عوامل مذکور، فیلیپ جفرسون در نشست خود به ارقام مطلوب بازار کار اشاره کرد و گفت: «بازار کار در آوریل ۲۰۲۳ از بهبود عرضه و مشارکت قوی نیروی کار حکایت دارد.» طبق این گزارش ۲۵۳‌هزار شغل جدید در ماه آوریل ایجاد شد. همچنین نرخ بیکاری نیز از ۵/ ۳‌درصد به ۴/ ۳‌درصد رسید. شواهد نشان می‌دهد که شارژ بهره در فاصله‌های زمانی درستی اتخاذ شده است. از این رو بازار کار این منطقه ظرفیت پذیرفتن نرخ‌های بالاتر را خواهد داشت. همچنین او در ادامه سخنان خود گفت: ورشکستگی چهار بانک مهم در ایالات متحده سبب کند شدن رشد اقتصادی خواهد شد اما در نهایت باید گفت که سیاست‌های انقباضی در مسیر درستی قرار گرفته است و هیچ اشتباهی در کار نیست. تحلیلگران با توجه به سخنان فوق معتقدند که بازار کار قوی در کنار ورشکستگی‌ها و تولید ناخالص داخلی ضعیف‌تر و همچنین عدم‌پیروی تورم هسته از سیاست‌های پولی، کاهش تورم بدون رکودهای کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نخواهد بود.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید