قرمز پوشی سه بازار

دنیای‌اقتصاد : روز گذشته، سه بازار ارز، سکه و سهام کاهشی بودند و به اصطلاح روزی قرمز را سپری کردند. بررسی‌ها حاکی از آن است که دلار برای دومین‌بار در سال جاری درحال تلاش برای عبور از کف ۵۰هزار تومانی است و اگر روند متغیرهای کاهشی ادامه‌دار باشد، قیمت دلار احتمالا از سد ۵۰هزار تومانی پایین‌رود. ازسوی دیگر، روز شنبه، سکه نیز کاهش قیمت ۹۰۰هزار تومانی را تجربه کرد. در بورس هم، شاخص کل با ریزش ۸/ ۲درصدی به عدد ۲میلیون و ۲۱۴هزار واحد رسید.

2 copy

در اولین روز کاری هفته جاری، نرخ دلار در بازار آزاد با کاهش حدود‌ هزار تومانی در معاملات نقدی به کار خود پایان داد. بر این اساس، مبادله دلار نقدی در بازار غیررسمی ارز با نرخ 51‌هزار و 900 تومان به کار خود پایان داد. این درحالی است که در روز پنج‌شنبه هفته گذشته، نرخ دلار آزاد در آخرین معاملات، به 52‌هزار و 970 تومان رسیده بود. به این ترتیب با شروع معاملات دلار در روز گذشته، بازار با روند نزولی روبه‌‌‌رو شد. آمارها نشان می‌دهد که قیمت دلار در بازار آزاد طی دوهفته اخیر، روند کلی نزولی داشته است؛ چراکه در روز 11 اردیبهشت، هر دلار در بازار آزاد با نرخ 55‌هزار و 320 تومان معامله می‌‌‌شد.

 به این ترتیب طی این مدت تقریبا دوهفته‌‌‌ای، قیمت دلار غیررسمی حدود 3‌هزار و 400 تومان کاهش داشته است. درواقع از 11 تا 23 اردیبهشت، قیمت دلار آزاد، حدود 6‌درصد کاهش داشته است. مشاهده روند بازار نشان می‌دهد که از نیمه دوم فروردین روند کاهشی نرخ ارز شکل گرفت و در تلاش بود تا از کف 50‌هزار تومانی عبور کند اما این اتفاق صورت نگرفت و نرخ ارز آزاد تا دهم اردیبهشت افزایشی بود. پس از آن اما روند کاهشی بر بازار حاکم شد و به‌‌‌نظر می‌رسد که دلار در دومین تلاش خود برای کف‌‌‌شکنی، قصد شکستن کف 51‌هزار تومانی را دارد. بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد که روند کاهشی دلار در روزهای اخیر و همچنین نسبت به انتهای سال قبل، می‌تواند ناشی از تعدیل فشار تقاضای ارز ازسوی بازار باشد. درواقع عرضه ارز روان‌‌‌تر شده و ازطرفی تقاضا در بازار نیز کاهش یافته است. ازسوی دیگر، اخبار مثبت سیاسی و مذاکرات منطقه‌‌‌ای با کشورهای همسایه ازجمله عربستان، باعث شده تا در هفته‌‌‌های اخیر، اندکی از انتظارات تورمی کاسته شود و این کاهش در انتظارات تورمی و بهبود نسبی چشم‌‌‌انداز سیاسی، خود را در کاهش نرخ ارز نمایان کند.

کاهش قیمت دلار و سکه

بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد که در ابتدای روز معاملاتی هفته جاری، قیمت دلار در بازار آزاد با کاهش قیمت حدود‌ هزار تومانی کار خود را آغاز کرد. بررسی بازار غیررسمی ارز کشور از اواسط اردیبهشت‌‌‌ماه نشان می‌دهد که روند کلی قیمت ارز در بازار آزاد، روندی کاهشی بوده است. به‌‌‌طور مشخص از تاریخ 11 اردیبهشت تا روز گذشته، قیمت دلار آزاد، کمی بیش‌‌‌از 6‌درصد کاهش داشته است. بررسی روند کلی بازار غیررسمی ارز در سال 1402 نشان می‌دهد که از نیمه دوم فروردین‌‌‌ماه، روند کاهشی نرخ ارز شکل گرفت و قیمت دلار در تلاش برای عبور از کف 50‌هزار تومانی بود. اما این اتفاق نیفتاد و قیمت دلار آزاد طی یک روند صعودی تا دهم اردیبهشت افزایش یافت. به‌‌‌نظر می‌رسد که نسبت به انتهای سال 1401، میزان تقاضا تعدیل شده و به دلیل مذاکرات با کشورهای منطقه به‌‌‌ویژه عربستان، چشم‌‌‌انداز سیاسی روبه بهبود گذاشته است. این موضوع ریسک‌‌‌های سیاسی اقتصاد را کاهش داده و با کاهش انتظارات تورمی، نرخ ارز کاهش یافته است. ازسوی دیگر نرخ سکه امامی با کاهش 900‌هزار تومانی به 31 میلیون و 500‌هزار تومان رسید. همچنین نرخ رسمی اسکناس دلار در مرکز مبادله بدون کاهش محسوسی، به 42‌هزار و 353 تومان رسید و حواله دلار نیز با قیمت 38‌هزار و 500 تومان عرضه شد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید