تاثیر محدودیت اینترنت بر بورس

محمد خبری‏‏‏‏‏‏‏‌زاد / کارشناس بازار سهاماوایل مهر‌ماه بود که با ادامه ناآرامی‌‌‌‌‌‌‌‌های اجتماعی اینترنت تقریبا قطع شد. این موضوع تاثیر زیادی بر بخش‌های مختلف داشت اما با توجه به اینکه ما در سایت‌‌‌‌‌‌‌‌های داخلی شاهد اتفاق خاصی نیستیم، معاملات بورسی همچنان قابل‌انجام بود. در این میان مشکل بیشتر برای مشتریان کار‌گزاری‌‌‌‌‌‌‌‌ها و سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌گذارانی رخ‌داده که خارج از ایران هستند و دسترسی آنها مجددا بسته شده‌است. البته این دسترسی‌‌‌‌‌‌‌‌ها پیش از این هم بسته می‌شد، اما ساکنان خارج از کشور به روش‌هایی این محدودیت‌ها را دور می‌‌‌‌‌‌‌‌زدند اما الان چند روزی است که حتی نمی‌توانند به سامانه آفلاین کار‌گزاری‌‌‌‌‌‌‌‌ها نیز وصل شوند، بنابراین اگر بخواهیم تاثیر محدودسازی اینترنت بر بازار سهام را بررسی کنیم، باید گفت این موضوع بیشتر روی این دسته از سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران تاثیر گذاشته و معاملات این دسته از افراد را تحت‌تاثیر قرار داده است. طبیعتا این موضوع باعث می‌شود که ما شاهد خروج یا عدم‌ورود این افراد به بازار سرمایه باشیم و این موضوع تا وقتی که این شرایط ادامه پیدا کند، برقرار خواهد بود.

علاوه بر این محدودسازی و فیلترینگ شبکه‌‌‌‌‌‌‌‌های اجتماعی نیز تاثیراتی داشته است. البته این تاثیرات بیشتر متوجه اینستاگرام است، چراکه بستر اطلاعاتی بیشتر اهالی بازار سرمایه تلگرام بود و تلگرام چند سال‌است که فیلتر است و بنابراین می‌توان گفت در آن قسمت اختلال جدیدی نمی‌بینیم. علاوه‌بر این ما در تولید محتوا مشکلی نداریم و بخش بیشتر مشکلات در دسترسی افراد به اطلاعات است. به این معنی که افرادی که با خطوط اینترنت موبایل خود به اطلاعات و محتوا دسترسی داشتند، الان با مشکل مواجهند و اکثر فیلترشکن‌‌‌‌‌‌‌‌ها نیز کار نمی‌کنند.

پس به‌طور کلی باید تاکید کرد محدودیت دسترسی به اینترنت بیشتر در حوزه سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌گذار خارجی و مخاطبانی که اطلاعات خود را به‌عنوان همیار و مشاور از شبکه‌‌‌‌‌‌‌‌های اجتماعی دریافت می‌کردند، تاثیر داشته و دسترسی این گروه‌ها هم محدود یا قطع شده‌است. کاهش شدید بازدید مطالب در شبکه‌‌‌‌‌‌‌‌های اجتماعی که به دلیل محدودیت یا قطع دسترسی اتفاق‌افتاده نیز مبین این موضوع است. معضلاتی وجود دارد اما به‌طور کلی به‌نظر من این موارد خیلی بر روند معاملات تاثیر ندارد. سختی دسترسی قطعا به‌وجود آمده اما اتفاقات روزهای اخیر تاثیر آنچنانی در روند معاملات نداشته است. در زمان ناآرامی‌‌‌‌‌‌‌‌های سال‌۱۳۹۸ که بازار شرایط باثباتی داشت، اتفاقات اعتراضی در کشور تاثیر خود را در بازار نشان داد، اما ما در دو سال‌اخیر بازاری به‌شدت منفی داشتیم که تمام این اتفاقات را پیش‌‌‌‌‌‌‌‌خور کرده و قطعی اینترنت تاثیر خاصی در روند معاملات نداشته است.

در حال‌حاضر به‌نظر من بازار وارد حالت رکودی شده و برای خروج از آن منتظر دو اتفاق است. اول انتشار گزارش‌های ۶‌ماهه است. این گزارش‌ها مخصوصا از سوی شرکت‌های تاثیرگذار و در صنایع موثر و لیدر شاید بتواند به‌عنوان محرکی برای بازار عمل کند. بحث بعدی روند نرخ دلار در هفته پیش‌روست. این دو آیتم می‌توانند برای تغییر جهت بازار در هفته‌جاری تاثیرگذار باشند. در مورد وضعیت بازار نیز باید توجه داشت که در هفته گذشته ما دو روز ابتدایی بسیار بدی داشتیم و در ادامه هفته بازار به ثبات رسید. پیش‌بینی می‌شود بازار در روزهای ابتدایی هفته‌جاری روند هفته گذشته را با فشار بیشتر عرضه ادامه خواهد داد اما به‌طور کلی در روند بازار و شاخص شاهد تغییری نخواهیم بود.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید