شفافیت سرخابی‌‌‌‌‌‌‌‌ها با ورود به بازارسرمایه

دنیای‌اقتصاد: حسین قربان‌زاده، رئیس سازمان خصوصی‌‌‌‌‌‌‌‌سازی دوشنبه شب‌‌‌‌‌‌‌‌ با حضور در برنامه شب‌‌‌‌‌‌‌‌های فوتبالی در مورد روند واگذاری سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس سخن گفت.
وی با بیان اینکه مطابق قانون سیاست اصل۴۴، تمامی شرکت‌های دولتی غیرحاکمیتی باید واگذار شوند تا بار مالی و مدیریتی دولت سبک شود، اظهار کرد: این بخش‌خصوصی که درباره آن صحبت می‌‌‌‌‌‌‌‌کنیم، حتما باید دارای اهلیت باشد تا واگذاری شرکت‌ها و بنگاه‌‌‌‌‌‌‌‌ها به‌نحو شایسته‌‌‌‌‌‌‌‌ای صورت پذیرد.

قربان‌‌‌‌‌‌‌‌زاده در ادامه به موضوع واگذاری سرخابی‌‌‌‌‌‌‌‌ها اشاره کرد و گفت: باید این باشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌ها حکمرانی شایسته‌‌‌‌‌‌‌‌تری پیدا کنند تا به بهره‌‌‌‌‌‌‌‌وری، کارآیی و عملکرد مطلوب ورزشی برسند. در ترکیب سهامداری این دو باشگاه لازم است حتما مردم مشارکت کنند، یعنی بخشی از این سهام در اختیار مردم قرار بگیرد؛ رقم این واگذاری به مردم نیز برای هر باشگاه حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰‌میلیارد‌تومان خواهد بود.

رئیس سازمان خصوصی‌‌‌‌‌‌‌‌سازی ادامه داد: درخصوص این واگذاری به مردم سقف مشخصی وجود دارد؛ به این معنا که همانند سایر عرضه‌‌‌‌‌‌‌‌های اولیه سهامداران خرد می‌توانند تا سقف ارزش درنظر گرفته شده اقدام به خرید سهام کنند.

وی اضافه کرد: در حال‌حاضر اصلاحات ساختاری، شفافیت صورت‌های مالی، تجدید ارزیابی و افزوده‌شدن سرمایه ثبتی درخصوص سهام این دوباشگاه صورت‌گرفته است. استقلال از سهامی‌خاص به سهامی‌عام تبدیل شده و پرسپولیس نیز که سابقا در اساسنامه سهامی‌عام بوده است، با انجام تجدید‌ارزیابی، افزایش سرمایه صورت پذیرفته است.

به هواداران و پیشکسوتان سهام می‌دهیم
قربان‌‌‌‌‌‌‌‌زاده خاطرنشان کرد: برای هواداران دو باشگاه یک بسته جداگانه در نظر گرفته شده است. اعضای کانون هواداران باید به‌طور مشخص از سوی باشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌ها تعیین شوند، تا بتوان ۵‌درصد از سهام سرخابی‌‌‌‌‌‌‌‌ها را با اطمینان کامل در اختیار این اشخاص قرار داد. همچنین قرار است ۵‌درصد دیگر از سهام هر دو باشگاه مطابق قوانین در اختیار همه دست‌‌‌‌‌‌‌‌اندرکاران این دو باشگاه از جمله پیشکسوتان، بازیکنان، هواداران و کادرفنی‌‌‌‌‌‌‌‌ (در طول تاریخ) قرار گیرد که نتیجه آن هفته آینده در هیات واگذاری مشخص خواهد شد.

وی درخصوص تصور این روزهای مردم نسبت به بورس عنوان کرد: مردم نسبت به وضعیت فعلی بازار سرمایه بی‌‌‌‌‌‌‌‌اعتماد بوده و تصور می‌کنند دولت می‌خواهد از طریق این دو باشگاه کسب درآمد کند. این در حالی است که بر مبنای این مدل واگذاری، پول در باشگاه می‌‌‌‌‌‌‌‌ماند، یعنی صفر تا صد مشارکت مردم در افزایش سرمایه، در باشگاه خواهد ماند و ریالی از آن به خزانه دولت وازیر نمی‌شود.

اگر اهلیت نباشد، نمی‌‌‌‌‌‌‌‌فروشیم
رئیس سازمان خصوصی‌‌‌‌‌‌‌‌سازی با تاکید بر اینکه اگر اهلیت نباشد، نمی‌‌‌‌‌‌‌‌فروشیم، اظهار کرد: حتما باید اهلیت کسی که استمرار حیات این دو باشگاه را تضمین می‌‌‌‌‌‌‌‌کند، تعیین و تایید شود.

قربان‌‌‌‌‌‌‌‌زاده افزود: آن‌‌‌‌‌‌‌‌چیزی که اهمیت دارد این‌‌‌‌‌‌‌‌ است که شرکتی بیاید و این دو باشگاه را از وضعیت فعلی نجات دهد؛ یعنی انضباط مالی داشته باشد، شفافیت عملکردی داشته باشد و قوانین حاکمیت شرکتی را رعایت کند. اساسا جز این نمی‌تواند ثبت شود و در فرابورس درج شود. مبدا تحول در حکمرانی این دو باشگاه، شفافیت است؛ به‌عبارتی پس از درج نماد دو باشگاه پرسپولیس و استقلال در بازار پایه فرابورس، هوادار در لحظه می‌تواند رویدادهای عمده‌‌‌‌‌‌‌‌ای که در این باشگاه اتفاق می‌‌‌‌‌‌‌‌افتد را رصد ‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

وی در ادامه به عدم‌تعامل فدراسیون فوتبال در واگذاری سرخابی‌‌‌‌‌‌‌‌ها اشاره کرد و گفت: ما در این‌خصوص بی‌‌‌‌‌‌‌‌مهری‌‌‌‌‌‌‌‌های زیادی از فدراسیون فوتبال دیدیم. آقای عزیزی‌‌‌‌‌‌‌‌خادم را دعوت کردیم و زمان گذاشتیم و ایشان پذیرفت که با دو مدیرعامل جلسه بگذاریم، ولی متاسفانه ایشان حضور پیدا نکرد و در این تعاملی که باید اتفاق بیفتد، با این لحظه فدراسیون فوتبال همکاری نکرده است.

دلیل اختلاف ارزش دو باشگاه فوتبالی
قربان‌‌‌‌‌‌‌‌زاده درخصوص ماجرای ارزش‌گذاری و اختلاف اعداد مطرح‌شده برای دو باشگاه عنوان کرد: اولین‌بار است که یک باشگاه فوتبالی به این شکل ارزش‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری می‌شود. در این‌خصوص کارشناس رسمی دادگستری دارایی‌ها و بدهی‌‌‌‌‌‌‌‌های هر دو باشگاه را بررسی و بر این مبنا ارزش پرسپولیس و استقلال را اعلام کرد. البته این کار در سالیان گذشته نیز سه‌بار یعنی سال‌های ۹۴، ۹۸ و ۹۹ نیز انجام شده بود اما به تصویب هیات واگذاری نرسید. پارامترهای ارزش‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری برندها صرفا تعداد قهرمانی باشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌ها و افتخارات آنها نیست، بلکه توانایی تولید درآمد و ارزش نیز در نظر گرفته می‌شود. باید دید در گذشته چقدر در این باشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌ها درآمدزایی شده و ضریبی از آن نسبت به آینده تسری پیدا کند. گزارش مفصل ارزش‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری استقلال و پرسپولیس بعد از تعطیلات در سایت سازمان خصوصی‌سازی منتشر خواهد شد.

به گفته رئیس سازمان خصوصی‌‌‌‌‌‌‌‌سازی، مجموع ارزش سرمایه ثبتی باشگاه پرسپولیس ۷۰۱میلیارد‌ تومان و باشگاه استقلال ۷۱۹میلیارد ‌تومان در نظر گرفته شده است، ضمن آنکه بدهی مالیاتی غیرقابل بخشش پرسپولیس ۱۲۰‌میلیارد ‌تومان و برای استقلال ۷۰‌میلیارد ‌تومان است. بیشترین حجم از سهام این دوباشگاه قرار است در قالب پذیره‌نویسی افزایش سرمایه از محل صرف سهام صورت پذیرد، به معنای آنکه ریالی از وجود حاصله به حساب دولت واریز نخواهد شد، بلکه تمام مبالغ به‌صورت شفاف در اختیار دو باشگاه قرار خواهد گرفت.

قربان‌‌‌‌‌‌‌‌زاده با تاکید بر اینکه قیمت واقعی در بازار کشف می‌شود، اظهار کرد: نباید نگرانی خاصی از این اختلاف ارزش‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری ایجاد شود. بلافاصله بعد از پذیره‌‌‌‌‌‌‌‌نویسی که نماد دو باشگاه بازمی‌شود، قیمت واقعی در بازار بر مبنای عرضه و تقاضا کشف خواهد شد، پس این صرفا ارزش روز خالص دارایی‌های هر‌کدام از این دو باشگاه است که روز پذیره‌‌‌‌‌‌‌‌نویسی عرضه می‌شود.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید