بررسی چالش‌های روز بازار سرمایه در یک گفتگو اینستاگرامی

امروز مورخ ۲۴ بهمن۱۴۰۰ گفت‌وگو زنده اینستاگرامی در صفحه یکی از فعالان بازارسرمایه با حضور سه تن از پیشکسوتان و فعالان بازار درخصوص چالش‌های پیش‌روی بازارسرمایه برگزار شد. در این گفتگو به موضوعاتی چون صندوق های ETF، دامنه نوسان و حجم مبنا، بازارهای پایه، بازنگری درست و دقیق بر اصلاح قوانین بازار سرمایه که اکنون در دست مجلس قرار دارد، شفافیت و یکپارچگی آرا، سرعت بخشی در اجرای تصمیمات، توسعه آموزش، افزایش ابزارهای کارا و مناسب و افزایش فعالین نهادهای غیر حاکمیتی پرداخته شد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، امروز یکشنبه ( مورخ۲۴ بهمن ۱۴۰۰) گفت‌وگو زنده اینستاگرامی بورسی با حضور حمیدرضا دانش‌کاظمی عضو شورای عالی بورس، سعیداسلامی دبیر کل‌کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران و بهنام بهزادفر مدیرعامل شرکت آوای باران برگزار شد که محوریت آن به بررسی چالش‌ها و آینده پیش‌روی اهالی بازار سرمایه طی ۱۰ سال آتی بازمی‌گشت. در این گفت‌وگو هریک از مسئولان سعی بر این داشتند تا برخی از اهم مشکلات و مسائل حال بازار سرمایه را به چالش بکشند.

حمیدرضا دانش‌کاظمی عضو شورای عالی بورس در پاسخ به این سوال که آیا بازار سهام توانست از این فرصت بهره ببرید یا خیر؟ اظهار کرد: در سال ۹۹ بازار سرمایه نتوانست از فرصت‌های پیش آمده بازار نهایت استفاده را ببرد که این امر دلایل متعددی داشت.

او بیان کرد: وقتی سرمایه‌ای بدون برنامه‌ریزی وارد بازار سرمایه شود به طور قطع ویرانگر خواهد بود، مسئولان باید پس از ریزش‌های شدید بازار با هدف کنترل خروج نقدینگی‌ از بازار تصمیمات کاربردی می‌گرفتند تا مانع سرگردانی پول‌های خارج شده از بازار به بازارهای رقیب می‌شدند.

عضو شورای عالی بورس بیان کرد: اکنون اصلاح قانون بازارسرمایه بسیار برای فعالان این حوزه اهمیت دارد، زیرا به کمک آن می‌توان ریل‌گذاری بهتری برای آینده بازار داشت.

سعیداسلامی دبیر کل‌کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران، در خصوص صندوق‌های ETF ، اظهار کرد: یکی از مشکلات اساسی بازار سرمایه کمبود ابزارهای معاملاتی است به گونه‌ای که بیشترین سطح معاملاتی بازار سرمایه مربوط به سهام می‌شود.

او بیان کرد: اخذ تصمیمات اقتصادی در بازارسرمایه نسبت به سایر ارکان اقتصادی کشور دموکرات محور است و اشخاص صاحب‌نظر چندان دستشان برای نظردهی بازنیست، در زمان حضور در شورای‌عالی بورس نظرات خود را در خصوص چالش‌های پیشروی صندوق‌های ETF مطرح کرده بودم.

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران اظهارکرد: باید نظرات اشخاصی که در جلسات بازار سرمایه حضور دارند به طور شفاف بیان شود زیرا اکنون بازار سرمایه زندگی بسیاری از سهامداران را تحت الشعاع خود قرارداده است.

بهنام بهزادفر مدیرعامل شرکت آوای باران، در خصوص نقش بازارسرمایه در حوزه آموزش، گفت: در اساسنامه تمام نهادهای بازار سرمایه مفهومی به نام حمایت از سرمایه‌گذار لحاظ شده، این موضوع به بحث سوادمالی بازمی‌گردد.

او بیان کرد: در سال ۹۹ حجم زیادی از مردم به بازارسرمایه ورود کردند به گونه‌ای که با بسیاری از ریسک‌های موجود در این بازارآشنایی کافی نداشتند، اما اکنون به سبب دوره‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی‌های مناسب از سوی سازمان بورس توانستند دانش خود را در این حوزه ارتقاء دهند.

مدیرعامل شرکت آوی باران با بیان اینکه مطالبات امروز سهامداران مبنای منطقی دارد، در پایان ابراز امیدواری کرد: با افزایش آموزش‌ در بازارسرمایه شاهد حضور فعال‌تر سهامداران خواهیم بود زیرا بازار سرمایه همچون سنوات گذشته در سال‌های آتی نیز پتانسیل بازدهی بهتری نسبت به بازارهای رقیب دارد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید