داستان ادامه‌دار تکانه‌های بورس از بودجه

بودجه از جهات مختلف می‌تواند بازار سرمایه را متأثر کند که از جمله مهمترین این ابعاد نرخ های سیاستی موجود در بودجه از جمله نرخ سوخت و خوراک صنایع، نرخ تسعیر ارز و نرخ مالیات بر تولید و نیز مالیات بر بازارهای موازی است که اهمیت بودجه را برای بازار سرمایه مضاعف می‌کند. در این گزارش به تحلیل تکانه هایی از این قبیل پرداخته می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، هر سال در بزنگاه تقدیم لایحه بودجه به مجلس شورای اسلامی به دلیل ایجاد فضای نااطمینانی و از بین رفتن پیش‌بینی پذیری اقتصاد، بازار سرمایه روندی نوسانی و بعضا کاهشی به خود می‌گیرد. دولت سیزدهم ۲۱ آذرماه لایحه بودجه سال آینده را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد. روزی که لایحه تقدیم مجلس شد شاخص کل بازار سرمایه یک میلیون ۲۹۹ هزار واحد بوده اما بررسی‌ها نشان می‌دهد از این تاریخ تا ۵ بهمن ماه شاخص کل بورس قریب به ۷.۳ درصد کاهش پیدا کرده و به یک میلیون ۲۰۸ هزار واحد رسیده است. البته با اخبار امیدوار کننده درباره مذاکرات و همچنین مصوبه ۱۰ بندی هیات دولت برای حمایت از بازار سرمایه تا حدودی بازار بازگشته است.

داستان ادامه‌دار تکانه‌های بورس از بودجه

البته گمانه‌زنی‌ها درباره نرخ‌های مهم بودجه سال ۱۴۰۱ از چند روز پیش از تقدیم لایحه بودجه شروع شده بود اما با تقدیم لایحه روند نزولی شدن بازار شروع شد.

جالب اینجاست که بازار سرمایه چنین رفتاری را در سال گذشته هم در موسم تقدیم لایحه بودجه از خود نشان داده است. بر این اساس لایحه بودجه سال جاری ۱۲ آذرماه سال ۹۹ تقدیم مجلس شده بود زمانی که شاخص کل بازار یک میلیون و ۴۶۷ واحد بوده که با ۷.۸ درصد کاهش به ۱ میلیون و ۱۸۱ تا اواسط دی ماه رسیده بود.

داستان ادامه‌دار تکانه‌های بورس از بودجه

این رفتار بازار ناشی از ایجاد فضای نا اطمینانی و از بین رفتن فضای پیش‌بینی پذیری برای فعالان اقتصادی است. سهامداران حرفه‌ای باید در نظر گرفتن این موضوع در کنار مولفه‌های دیگر برای سهام خود تصمیم‌گیری کنند.

البته این موضوع مورد تاکید مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار هم بوده است. وی درباره برخی اصلاحات بازار در هفته‌های گذشته گفته بود: «چند ابهام جدی در رابطه با بازار سرمایه وجود دارد که یکی از آنها مذاکرات هسته‌ای و موضوع دیگر بودجه سال آینده است که تا دو - سه هفته دیگر با رفع این ابهامات آسان‌تر می‌توان درباره بازار بورس و اقدامات در این بازار تصمیم‌گیری کرد.»

نباید فراموش کنیم که هر گونه اظهار نظری درباره بودجه نیز در این روزها بر بازار سرمایه تاثیر گذار است پس شایسته است دولتمردان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این بزنگاه تاریخی با ملاحظه بیشتری نسبت به بودجه اظهار نظر کنند.

پر بیراه نیست که بگوییم بخش اعظمی از اصلاحات بازار در هفته‌های گذشته ناظر به اظهار نظرها درباره قیمت گذاری گاز صنایع پتروشیمی و فولادی بوده است.

شوک‌های این چنینی حتی اگر پس از مدتی جبران شوند باز هم برای سهامداران و بازار سرمایه هزینه‌زا هستند. البته در این بزنگاه بازار به حمایت روانی احتیاج داشت که به دلیل جو منفی موجود اتفاق نیافتاد و باعث بعضی برخی از سرمایه گذاران کم ریسک از بورس خارج و راهی بازارهای مالی موازی بروند.

بودجه قتلگاه بازار سرمایه؟

اما چرا بودجه برای سهامداران مهم است؟ با وجود اینکه بودجه سند دخل و خرج‌ دولت‌هاست اما در خیلی بخش‌ها در برگیرنده نرخ‌های سیاستی است که می‌تواند روی تمام بازارها تاثیر گذار باشد. از بین بازارها اما بازار سرمایه به دلیل گستردگی تاثیر بیشتری می‌پذیرد.

در بودجه میزان واگذاری دارایی‌های مالی، میزان نرخ تسعیر ارز، نرخ بهره مالکانه، میزان مالیات صنایع مختلف مشخص می‌شود که در میزان و محاسبه سوددهی شرکت‌های عرضه شده در بورس تاثیر گذار است.

البته این موضوع یکی از نقاط ضعف‌های اقتصاد کشورمان است که هر ساله این نرخ‌ها به نسبت سلیقه و نحوه سیاست‌گذاری دولت‌ها تغییر می‌کند. در کشورهای توسعه یافته به دلیل اهمیتی که به سرمایه‌گذار داده می‌شود این نرخ‌ها در اغلب اوقات ثابت است و تغییر آنها با ضوابط و شرایط بسیار سختی انجام می‌شود.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید