بزرگ‌ترین نگرانی اقتصادی ۲۰۲۲

دنیای‌اقتصاد : سال ۲۰۲۱ با فراز و نشیب‌های بسیاری همراه بود. افزایش آمار مبتلایان به ویروس کرونا و پیش‌بینی کم‌اثر بودن واکسن‌های اختراع شده، نگرانی‌هایی را در خصوص ادامه شیوع ویروس کرونا در جهان ایجاد کرده است. اما شرایط و سخنان سیاست‌مداران نشان‌دهنده این است که این موضوع چندان حائز اهمیت نیست. آنچه سیاست‌مداران و اقتصاددانان را بیش از پیش نگران کرده، باقی ماندن شرایط تورمی است.
بزرگ‌ترین نگرانی اقتصادی 2022
در سال ۲۰۲۱ پیش‌بینی می‌شد که به موجب کمک‌های اقتصادی دولت‌ها، تورم ایجاد شده نیز به راحتی توسط آنان کنترل شود. اما در نهایت مشخص شد آن‌طور که مسوولان فدرال رزرو انتظار داشتند، تورم «گذرا» و «موقتی» نیست. این موضوع بحث تورم را به یکی از مهم‌ترین مباحث اقتصادی در سطح جهان بدل کرده است. سیاست‌های سال ۲۰۲۲ نشان خواهد داد که آیا اقتصاد به اندازه کافی جان گرفته که بدون دخالت دولت‌ها سرپا بایستد و آیا تورم در حد آثار سیاست‌های حمایتی دوران کرونا خواهد بود و با اتمام آنها، تورم نیز پایان می‌یابد یا داستان تورم در سال‌های آینده نیز ادامه‌دار خواهد بود.  پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که شرایط اقتصادی سال ۲۰۲۲ متفاوت‌تر از سال ۲۰۲۱ خواهد بود. بر اساس گزارش بلومبرگ، اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۱ حدود ۸/ ۵ درصد کوچک‌تر شد، حال انتظار می‌رود که در سال ۲۰۲۲، اقتصاد جهانی ۴/ ۴ درصد بزرگ‌تر شود. اقتصاد در سال ۲۰۲۳ نیز احتمالا با رشد ۵/ ۳ درصدی مواجه خواهد شد.

نکته‌ای که در خصوص اقتصاد سال ۲۰۲۲ مطرح است، بازار کار متفاوت آن است که نشان می‌دهد سیاست‌ دولت‌ها در سال گذشته تقریبا همه‌چیز را به‌هم ریخته است. آمارها نشان می‌دهد که در پایان سال ۲۰۲۱، حدود ۱۰ میلیون جایگاه شغلی خالی در آمریکا وجود داشت که تقریبا کسی حاضر نبود در این موقعیت‌ها مشغول به کار شود. داده‌ها همچنین نشان می‌دهند که حدود ۵ میلیون فرد بالغ آمریکایی وجود دارند که بیکار هستند. این تعداد افراد در ابتدای سال ۲۰۲۰ استخدام شده و مشغول به کار بودند. آمریکا تنها کشوری نیست که با بحران نیروی کار مواجه است. در انگلستان نیز حدود یک میلیون موقعیت شغلی وجود دارد و حدود ۶۰۰ هزار نیروی شغلی که حتی با افزایش دستمزدها نیز حاضر به ورود به بازار کار نشده‌اند.

عدم تعادل عرضه و تقاضا در بازار میراث ۱۸ ماه سلطه ویروس کرونا بر جهان است. ویروسی که موجب شد بزرگ‌ترین اقتصاد جهان طی ۶ ماه ۲۰ درصد کوچک‌تر شود و سپس در میانه‌های سال ۲۰۲۱ هر آنچه از دست داده را باز پس گیرد.

بزرگ‌ترین برندگان تورم سال ۲۰۲۱ خانواده‌های آمریکایی بودند که با توجه به رشد قیمت مسکن و بازار سهام، توانستند پس‌انداز خوبی برای خود جمع‌آوری کنند. آمارها نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها ۶/ ۲ هزار میلیارد دلار پس‌انداز اضافه دارند که برابر با ۱۲ درصد GDP ایالات‌متحده است.  بانک‌های مرکزی معتقدند که شرایط بازار کار به‌صورت خودکار بهبود خواهد یافت. بر اساس نظر کارشناسان، با اتمام ترس از شیوع کرونا در پی واکسیناسیون عمومی و کاهش آسیب‌های این ویروس و همچنین اتمام پس‌انداز خانواده‌ها که حاصل پول‌پاشی دولت‌ها در سال ۲۰۲۱ بود، نیروی کار به بازار باز خواهد گشت و در نهایت عرضه و تقاضا به نقاط تعادل جدیدی خواهند رسید.

با توجه به آنچه بیان شد، به نظر می‌رسد در سال جاری با توجه به کاهش رشد بازارهای مالی و حتی ریزش شدید برخی از آنان مانند بازار رمزارزها، پس‌انداز خانوارها به‌شدت کاهش خواهد یافت. از این رو مساله افزایش هزینه نیروی کار به عنوان یکی از عوامل اصلی تورم در سال ۲۰۲۱، در این سال برطرف خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود عرضه نیرو کار در سال جاری با افزایش چشمگیری همراه باشد که در نهایت، به عنوان یکی از عوامل کاهنده تورم عمل خواهد کرد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید