بازگشت رونق به بازار پیش‌‌‌نگر بورس‌کالا

دنیای‌اقتصاد - طیبه مرادی : پیمان‌‌‌های آتی بورس‌کالا در حالی معاملات هفته سوم دی‌ماه را به اتمام رساندند که شاهد صعود یکپارچه حجم و ارزش معاملات در کنار موقعیت‌‌‌های باز تعهدی در این بازار بودیم. به عبارت دقیق‌‌‌تر، هفته گذشته شاهد معامله ۱۱۵هزار و ۷۱قرارداد در تابلوی آتی بورس‌کالا بودیم که در مقایسه با هفته ماقبل خود رشد ۷۰درصدی را به ثبت رساند و ارزشی بالغ بر ۵۰۱میلیارد تومان در برداشت. علاوه بر آن، میزان موقعیت‌‌‌های باز این بازار با افزایش ۲۳درصدی زمینه‌ساز رشد میزان نقدینگی موجود در بازار آتی شد، به گونه‌‌‌ای که هفته گذشته میزان نقدینگی موجود در این بازار به بیش از ۷۳۲میلیارد تومان رسید که از صعود ۲۱درصدی آن حکایت دارد.
امید به بازگشت رونق و تداوم روند صعودی داده‌‌‌های حیاتی تابلوی آتی بورس‌کالا به سیاستگذاری‌‌‌های این نهاد در راستای راه‌‌‌اندازی سررسیدهای گوناگون برای کالاهای فعلی و بازگشایی نمادهای جدید در کنار ورود سایر محصولات به این بازار است.مهم‌ترین متغیر اثرگذار بر تنها بازار پیش‌‌‌نگر بورس‌کالا تکانه‌‌‌های بهای آزاد دلار است که این روزها نوسان‌‌‌های متعددی را تجربه می‌کند، اما جهت‌‌‌گیری کاهشی محسوسی را نشان داده است؛ به گونه‌‌‌ای که نه‌تنها هفته گذشته تمایل زیادی به عقبگرد از کانال ۲۸‌هزار تومانی داشته، بلکه در آغاز هفته جاری در لحظه تنظیم این گزارش، باز هم به نوسان کاهشی بهای خود ادامه داد. از این رو ذهنیت غالب اهالی این بازار حداقل تا زمان تداوم انتشار خبرهای امیدوارکننده از نتایج نشست‌‌‌های برجام، فرضیه افت قیمت‌ها را محتمل ارزیابی کرده که می‌‌‌تواند جریان معاملات و نوع موقعیت‎های تعهدی اخذشده در بازار آتی را تحت‌‌‌الشعاع قرار دهد.

برخلاف سایر بازارهای کالایی، بازار آتی طبق ویژگی‌‌‌های فنی خود بازاری دوطرفه است؛ به این معنی که در زمان برجسته‌شدن ذهنیت‌‌‌های افزایشی امکان اتخاذ موقعیت خرید و در زمان مخابره سیگنال‌‌‌های کاهشی از سوی متغیرهای موثر بر این قراردادها، امکان کسب سود از طریق گرفتن موقعیت فروش وجود دارد. بنابراین در هر دو شرایط، چنانچه دارندگان موقعیت تعهدی به اتخاذ موقعیتی همسو با روند بازار پرداخته باشند، امکان کسب سود برای آنها فراهم است. بنابراین هفته گذشته اثر ریسک نوسان بهای ارز که در مسیر کاهشی قرار گرفته بود، بر این بازار سایه انداخت و افت نرخ تسویه اکثر نمادهای این بازار را به دنبال داشت، اما شاهد صعود داده‌‌‌های حیاتی معاملات آتی بورس‌کالا بودیم. البته به‌رغم ثبت داده‌‌‌های افزایشی برای حجم و ارزش معاملات این بازار هنوز هم این ارقام با روزهای اوج خود فاصله محسوسی دارد و به نظر می‌رسد تعلل‌‌‌های مکرر نهاد متولی در بازگشایی به‌موقع نمادهای قابل معامله برای کالاهای موجود در این بازار بر بدنه معاملاتی ابزار پیش‌‌‌نگر بورس‌کالا تاثیر منفی گذاشته که می‌‌‌توان از آن به عنوان مانعی در جهت تعمیق و توسعه این بازار یاد کرد.

پسته، زیره و زعفران‌پوشال به عنوان سه کالای کشاورزی قابل معامله در این بازار پس از خروج آخرین نماد معاملاتی خود تاکنون از ورطه معاملاتی کنار گذاشته شدند و حتی کاتد مس که با هیاهوی بسیار به این تابلو راه یافت، نتوانست غیبت این سه محصول را پوشش دهد؛ چرا که خبری از رونق معاملات آتی این فلز سرخ در جریان دادوستدهای هفتگی به چشم نمی‌‌‌خورد؛ تا جایی که هفته گذشته مجموع حجم دادوستد این نماد از سوی معامله‌‌‌گران تنها ۶ قرارداد بوده است. بنابراین نمی‌‌‌توان کالایی را به عنوان جایگزین کالای دیگر در این بازار در نظر گرفت و خروج کالاهای محدود فعلی حتی با وجود حجم معاملات اندک نمی‌‌‌تواند توجیه معقولی به شمار برود. در واقع چیزی که مسیر توسعه بازار آتی نیازمند آن است، ورود سایر محصولاتی است که اکنون در تالار فیزیکی بورس‌کالا قابل معامله هستند که در کنار راه‌‌‌اندازی قراردادهای گواهی سپرده به عنوان دارایی پایه پیمان‌‌‌های آتی، پتانسیل بازگشت به مسیر رونق برای ابزارهای مالی-کالایی بورس‌کالا را در بردارند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید