طلا بر سر دوراهی

دنیای اقتصاد : بیت‌کوین در ساعات ابتدایی شب دوشنبه به وقت تهران از حمایت ۴۰هزار دلار عبور کرد‌ و به کانال ۳۹ هزار دلار وارد شد. در کانال ۳۹ هزار دلار به فشار خرید بسیار بالایی روبه‌رو شد و خریداران توانستند فروشندگان را به عقب برانند. در نتیجه درگیری میان خریداران و فروشندگان قیمت قدیمی‌ترین رمزارز بازار ارزهای دیجیتال به محدوده ۴۱ هزار دلار بازگشت. در بازار طلا نیز خریداران توانستند بر فروشندگان چیره شده و قیمت از محدوده ۱۸۰۰ دلار عبور کرد. در نتیجه این عبور قیمت هر اونس از این فلز زرد ارزشمند تا ساعت ۱۵ روز سه‌شنبه به وقت تهران به ۱۸۰۶ دلار رسید.
طلا بر سر دوراهی
  سرنوشت طلا در دستان کرونا
روند نوسان قیمت در محدوده ۱۷۵۰ تا ۱۸۳۰ دلار در ماه‌های اخیر نشان می‌دهد که طلا منتظر خبری است که سوخت لازم را برای حرکت به سمت ۲هزار دلار یا مقدمات افت قیمت تا ۱۶۰۰ دلار را فراهم کند. تحلیلگران موسسه RBC Capital Markets دو سناریوی مختلف برای طلا طرح کرده‌اند. سناریوی اول حالتی است که به موجب آن قیمت طلا به‌طور میانگین به ۲۰۲۴ دلار به ازای هر اونس خواهد رسید. این سناریو درصورتی محقق خواهد شد که زیرساخت‌های ایجاد شده و همچنین برنامه‌ها و سیاست‌های سلامتی اعمال شده مانند واکسیناسیون عمومی برای پیشگیری از شیوع کرونا کارآمد نباشند. شیوع گسترده اُمیکرون نشان داده که کرونا در سطح جهان همچنان می‌تواند یک خطر بزرگ و عمده باشد. هنوز مشخص نیست که علت آمار مرگ‌ومیر پایین این ویروس، ضعف خود ویروس است یا واکسیناسیون عمومی؛ اما به‌طور کلی با توجه به سرعت شیوع آن می‌توان گفت که ایجاد موج‌های فراگیر شدید با قدرت کشندگی بالاتر چندان دور از انتظار نیست، چراکه واکسن‌های موجود نتوانستند در پیشگیری از ابتلا به این بیماری چندان موفقیت‌آمیز عمل کنند. سناریوی دوم حالتی است که به موجب وجود سیاست‌های ضدتورمی دولت‌ها به خصوص فدرال رزرو، طلا جذابیت خود را برای موسسات سرمایه‌گذاری و بانک‌های مرکزی از دست بدهد. در این حالت به عقیده تحلیلگران این موسسه قیمت طلا به ۱۵۷۶ دلار به ازای هر اونس خواهد رسید.

  شرایط بنیادی بازار رمزارزها
در بازار رمزارزها، فشار فروش روز دوشنبه موجب شد قیمت به کانال ۳۹ هزار دلار هم نفوذ کند که بلافاصله با واکنش شدید خریداران مواجه شد و دوباره به کانال ۴۱ هزار دلار بازگشت. اما شرایط در پس‌زمینه بنیادی این بازار چندان جالب نیست. آمار شرکت سبدگردانی دارایی‌های دیجیتال CoinShare نشان می‌دهد ابزار مالی مانند ETFها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری شرکت‌های مختلف در حوزه رمزارزها، در هفته اول سال ۲۰۲۲ شاهد خروج سرمایه بوده‌اند. بر اساس آمار این شرکت، در هفته منتهی به ۷ ژانویه ۲۰۲۲، حدود ۲۰۷ میلیون دلار سرمایه از این صندوق‌ها خارج شده است که ۱۰۷ میلیون دلار آن فقط مربوط به بیت‌کوین بود. این روند نزولی از میانه‌های دسامبر ۲۰۲۱ و همزمان با اعلام افزایش نرخ بهره در سال ۲۰۲۲ توسط فدرال رزرو آغاز شد. بر اساس آمار این شرکت از میانه‌های دسامبر حدود ۴۶۵ میلیون دلار از این صندوق‌ها خارج شده که برابر با ۸/ ۰ درصد از کل دارایی تحت مدیریت این شرکت‌ها است. به نظر می‌رسد سرانجام بازار طلا و رمزارزها به عملکرد دولت‌ها در روزهای آغازین سال وابسته است. رشد بازارها در سال ۲۰۲۱ حاصل سرازیر شدن نقدینگی حاصل از کمک‌های معیشتی دولت‌ها به موجب شیوع کرونا بود. با توجه به سیاست‌های ضدتورمی، نقدینگی موجود در دست مردم از سطح جامعه جمع شده که این موضوع دو تاثیر عمده بر بازارهای مالی خواهد داشت. تاثیر اول کاهش تقاضا برای دارایی‌های مالی این دسته است. تاثیر دوم این سیاست‌ها نیز کاهش عمق بازار است که نوسانات آنها را افزایش می‌دهد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید