خروج سهامداران در هفته نوزدهم

دنیای‌اقتصاد : نیمه دی‌‌‌ماه فرارسید و در حالی که شاخص کل بورس تهران پس از دو هفته صعودی، مجددا وارد مسیر کاهشی شد و ۴/ ۲‌ درصد از ارتفاع خود را از دست داد، سهامداران خرد برای نوزدهمین هفته متوالی راه خروج از گردونه معاملات سهام را در پیش گرفتند و مالکیت ۱۳۲۲ میلیارد تومان دیگر از سهم‌‌‌های موجود در پرتفوی خود را به معامله‌‌‌گران حقوقی بورس تهران سپردند.
در مجموع این ۱۹ هفته، سهامی به ارزش ۲۳‌هزار و ۲۹۳‌میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی جابه‌‌‌جا شده‌‌‌اند. به عبارتی یک‌چهارم پول‌‌‌های خرد وارد شده به تالار شیشه‌‌‌ای در ۵ ماه نخست سال ۹۹، در حدود ۵ ماه گذشته از بازار خارج شده‌‌‌اند. فرسایشی شدن ریزش‌‌‌های بی‌‌‌پایان بورس و نبود برنامه برای احیای بازار از سوی سیاستگذاران در کنار ناامیدی از آینده این بازار سبب شده تا فرار سرمایه‌‌‌ها از بورس ادامه پیدا کند.

  نگاهی کوتاه به روزهای هفته
در نخستین روز هفته‌‌‌ای که گذشت همزمان با افت ۳۳/ ۱ درصدی شاخص کل، شاهد خروج ۳۷۵‌میلیارد و ۴۸۵‌میلیون تومان سرمایه خرد از گردونه معاملات سهام بودیم. بیشترین خالص فروش حقیقی‌‌‌ها در این روز از فلزات اساسی و محصولات شیمیایی رقم خورد و تنها انبوه‌‌‌سازان شاهد ورود سرمایه‌‌‌های خرد بودند. روز یکشنبه اما با وجود رشد ۰۲/ ۰ درصدی شاخص کل، خروج سهامداران حقیقی ادامه پیدا کرد و شاهد جابه‌‌‌جایی سهامی به ارزش ۱۸۱‌میلیارد و ۹۰۵‌میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودیم. فلزی‌‌‌ها باز هم در معرض بیشترین خالص فروش حقیقی‌‌‌ها قرار گرفتند و در آن‌سوی بازار شاهد ورود سرمایه‌‌‌های خرد به ۱۰ گروه بورسی بودیم. در روز دوشنبه شاخص کل ۲/ ۰درصد از ارتفاع خود را از دست داد و خالص فروش حقیقی‌‌‌ها نیز ۱۷۷‌میلیارد و ۶۰۵‌میلیون تومان برآورد شد. دو گروه فلزات اساسی و خودرو با بیشترین خالص فروش سهامداران خرد در این روز مواجه شدند و دارویی‌‌‌ها در صدر لیست خرد این دسته از معامله‌‌‌گران جای گرفتند. طی دادوستدهای روز سه‌‌‌شنبه افت نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای به حدود یک‌درصد رسید و به موازات آن با شتاب گرفتن خروج حقیقی‌‌‌ها، خالص فروش این دسته از بازیگران بورسی به ۳۴۸‌میلیارد و ۹۰۸‌میلیون تومان رسید. حقیقی‌‌‌ها در این روز بیشترین خروج را از سه صنعت فلزات اساسی، خودرو و محصولات شیمیایی رقم زدند و سرمایه‌گذاری‌‌‌ها را در اولویت نخست خود برای ورود قرار دادند. در روز پایانی هفته گذشته باز هم نوسان شاخص کل محدود شد و این نماگر پس از رفت و برگشت صبحگاهی به رشد ۰۲/ ۰ ‌درصدی بسنده کرد و حقیقی‌‌‌ها ۲۳۷‌میلیارد و ۹۵۴‌میلیون تومان از سهام خود را به سهامداران عمده سپردند و باز هم فلزی‌‌‌ها در صدر لیست خروج سهامداران خرد جای گرفتند.

  عملکرد بازیگران در صنایع بورسی
بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد در هفته دوم زمستان، از ۳۸ صنعت فعال بورسی، تنها ۷ گروه موردتوجه حقیقی‌‌‌ها واقع شدند و در مقابل شاهد خروج سرمایه‌‌‌های خرد از ۳۲ گروه معاملاتی بودیم. در این میان گروه‌‌‌های بزرگ اعم از دلاری و ریالی در اولویت نخست سهامداران خرد برای فروش قرار گرفتند. در این خصوص می‌توان به زیرمجموعه‌‌‌های گروه فلزات اساسی با جابه‌‌‌جایی سهامی به ارزش ۲۹۰‌میلیارد و ۸۶۵‌میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی اشاره کرد. پتروشیمی‌‌‌ها نیز در هفته‌‌‌ای که گذشت شرایط مشابهی را تجربه کردند و با خروج ۱۷۰‌میلیارد و ۹۰۵‌میلیون تومانی حقیقی‌‌‌ها مواجه شدند. دو گروه بزرگ ریالی یعنی بانک و خودرو نیز با وجود چشم‌‌‌انداز مثبت برجامی، با فرار سرمایه‌‌‌های خرد روبه‌رو شدند. به این ترتیب خالص فروش حقیقی‌‌‌ها در سهام بانکی ۱۴۳‌میلیارد و ۹۹۶‌میلیون تومان برآورد شد و در میان خودرویی‌‌‌ها نیز شاهد جابه‌‌‌جایی ۱۱۸‌میلیارد و ۴۵۵‌میلیون تومانی سهامداران خرد بودیم. در ادامه نیز دو گروه بزرگ کامودیتی‌‌‌محور یعنی فرآورده‌‌‌های نفتی و کانه‌‌‌های فلزی در اولویت‌‌‌های بعدی سهامداران حقیقی برای فروش قرار گرفتند. 


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید