جای خالی بورس در گفت‌‌‌وگوی رئیس دولت با مردم

دنیای‌‌‌اقتصاد: رئیس دولت سیزدهم در صدمین روز از عمر دولتش به تلویزیون رفت و با مردم از هر دری سخن گفت جز بورس! آن هم بورسی که قبل از ورودش به پاستور وعده بهبود و قبل‌‌‌تر هم در ایام انتخابات ریاست‌‌‌جمهوری برای جمع‌‌‌آوری رای بسیار روی آن مانور داده بود؛ حتی در همان ایام به صورت «سرزده» از ساختمان بورس و اوراق بهادار هم بازدید کرده بود! اما دیشب در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم خبری از بورس نبود! سیدابراهیم رئیسی که اولویت اول وعده اقتصادی‌‌‌اش بورس بود، دیشب یک جمله هم دراین‌باره نگفت و مجری این گفت‌‌‌وگو هم سوالی درباره این موضوع از او نپرسید! کاربران بورسی فضای‌مجازی که پای صحبت‌‌‌‌‌‌های رئیس دولت نشسته بودند تا از برنامه‌‌‌اش برای بازار سرمایه بشنوند، بعد از پایان گفت‌‌‌وگو خطاب به ابراهیم رئیسی یادآور شدند که قرار بود اولین اقدامش حل مشکلات بازار سرمایه باشد و او با وعده رسیدگی فوری در ایام انتخابات قول داده بود که مشکلات مردم در بورس را در صورت انتخاب‌شدن حل کند؛ اما حالا ضرر و زیان مردم بیشتر شده است! آنها از رئیس دولت می‌‌‌پرسیدند؛ پس آن همه وعده چه شد و حالا چرا حتی یک جمله هم دراین‌باره صحبت نکرده است!
   اعتماد یک‌درصدی مردم به بورس
چند ساعت بعد از این گفت‌‌‌وگو که به عقیده کاربران فضای‌مجازی بیشتر شبیه سخنرانی بود تا گفت‌‌‌وگوی دو طرفه، ایسپا نظرسنجی منتشر کرد که قابل‌تامل بود. در این نظرسنجی از مردم پرسیده شده بود؛ اگر مبلغی پول در اختیار داشته باشید ترجیح می‌دهند در کجا سرمایه‌‌‌گذاری کنند؟ مردمی که حدود دو سال قبل پشت در کار‌گزاری‌‌‌ها برای دریافت کدبورسی صف بسته بودند، تنها یک درصدشان گفته‌‌‌اند برای سرمایه‌‌‌گذاری وارد بورس می‌‌‌شوند!

 بر اساس این نظرسنجی همچنان ملک از نظر مردم بهترین گزینه برای سرمایه‌‌‌گذاری و رتبه آخر هم در اختیار بازار سرمایه است. برخی از کاربران بورسی فضای‌مجازی که این نظرسنجی برایشان جالب بود با بازنشر آن وضعیت اعتماد مردم به بورس را تحلیل کردند و به مسوولان هشدار دادند اگر وضعیت بازار تا چند‌ماه دیگر نیز به همین منوال باشد همین یک‌درصد هم نظرشان عوض می‌شود و دیگر کسی حاضر نمی‌شود سرمایه‌‌‌اش را وارد بازار سهام کند.

   دستور ‌اژه‌ای برای بررسی وضعیت بازار سرمایه
همان‌طور که اهالی بازار سرمایه و بورسی‌‌های فضای‌مجازی پیش‌‌بینی می‌کردند‌ سبزپوشی شاخص‌کل بورس تنها یک روز دوام داشت و صبح روز بعد از گفت‌‌وگوی تلویزیونی رئیس دولت با مردم، بورس ریخت و بازار دوباره رنگ قرمز به خود گرفت. تداوم این روند و نبود امید به بهبود اوضاع صدای رئیس دستگاه قضا را درآورد و او دیروز برای بررسی وضعیت بورس به سازمان بازرسی و دادستان کل کشور دستور داد.

غلامحسین محسنی‌‌‌اژه‌ای خطاب به رئیس سازمان بازرسی و دادستان کل کشور تاکید کرده کرد: «در حوزه بورس اگر جرمی صورت‌گرفته است به هیچ‌وجه قابل بخشش نیست. شواهد این‌گونه حکایت می‌کند یک روال عادی و متعارف در بورس رقم نمی‌خورد، بنابراین بار دیگر رسیدگی به این موضوع را درخواست می‌کنم.‌» اما در میان دستور ‌اژه‌ای برای بررسی وضعیت بورس جمله‌‌ای بود که باعث اعتراض سهامداران و فعالان بورسی فضای‌مجازی شد.

او در بخشی از صحبت‌‌هایش مردم را مقصر وضع فعلی بورس دانسته بود: «بخشی از این ضررها در بورس طبیعی است زیرا باید آموزش می‌‌دیدند و توجه و رعایت می‌کردند‌ اما به هر صورت بسیاری از افراد تقریبا هستی خود را وارد بورس کردند و با مشکل جدی مواجه شدند.‌»

کاربری به‌نام «ایمان» که منتقد این بخش از صحبت‌‌‌‌های ‌اژه‌ای بود از رئیس دستگاه قضا پرسید: «کدام قسمتش طبیعی است؛ وقتی رئیس دولت قبل دستور فروش صادر می‌‌کنه و وزرا آن را اجرا می‌کنند؟»

کاربر دیگری هم در واکنش به این صحبت‌‌ها گفت: «در بورس ایران همه چیز تقصیر سهامدار خرده؛ هیجان زده است، حتی نبود امنیت سرمایه‌‌گذاری!» کاربری هم به‌دستور رئیس پیشین دستگاه قضا یعنی سیدابراهیم رئیسی برای بررسی وضعیت بورس را برای ‌اژه‌ای یادآور شد و از او خواست نتیجه این بررسی‌‌ها برای مردم اعلام شود.

حسین خزلی خرازی

تحلیلگر اقتصادی

روز حسابدار مبارک مدیران عزیز، اگر با مالیات مشکل دارید و حساب‌‌‌های‌‌‌تان مسدود شده و خودتان ممنوع‌‌‌الخروج، اگر با تامین‌اجتماعی مشکل دارید و جریمه شده‌‌‌اید، اگر با بورس مشکل دارید و آنها گزارش‌‌‌های ارسالی را درست و دقیق نمی‌‌‌داند، اگر با حسابرس مشکل دارید و مغایرت‌‌‌های متعدد در حساب‌‌‌ها دارید و صورت‌های مالی‌‌‌تان طبق استاندارد نیست و حسابرس مشروط یا رد یا عدم‌اظهارنظر کرده، اگر اطلاع دقیق از آمار تولید و فروش و موجودی انبار و قیمت تمام‌شده و سود و زیان و طلب‌‌‌ها و بدهی‌‌‌ها ندارید و حسابداری‌‌‌ مدیریت را راه‌نینداخته‌‌‌اید، همه و همه به دلیل این است که حسابدار قوی و خوب ندارید.

متاسفانه مدیریت‌‌‌خوانده‌‌‌ها و اقتصادخوانده‌‌‌ها و مالی‌‌‌خوانده‌‌‌ها قدر و منزلت حسابداران را خوب و دقیق نمی‌‌‌دانند و به این دلیل این همه مشکل برای خودشان و بنگاه‌‌‌شان و ذینفعان‌‌‌شان ایجاد می‌کنند.

 حسن کاظم‌‌‌زاده

تحلیلگر بازار سرمایه

بهترین بازده زمانی محقق می‌شود که سهم یا صنعتی در ابتدای یک روند بنیادی مورد‌توجه نباشد. پنجره وزن‌ندادن بازار به متغیرهای بنیادی خیلی باز‌نمی‌ماند و زمان بسته‌شدن‌اش قابل‌تخمین نیست.

 مهدی ساسانی

فعال بازار سرمایه

در اولین سخنرانی رئیس‌جمهور با مردم شاخص ۱۵۴۱ بود، الان در دومین سخنرانی ۱۳۴۳ است. دلار در اولین سخنرانی ۲۶۹۵۰ بود و الان ۳۰۵۰۰ !


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید