تحریک زیر پوستی بازار پلیمر

دنیای‌اقتصاد - طیبه مرادی : دادوستد محصولات پتروشیمیایی بورس‌کالا با ثبت روند متفاوت در معاملات هر دو بازار شیمیایی و پلیمری، هفته گذشته را در حالی مبتنی‌بر سیگنال‌‌‌های مخابره‌شده سپری کرد که از سوی دو اهرم اثرگذار بر این بازار، یعنی رشد بهای ارز و روند نزولی بهای جهانی این گروه از محصولات، تحت‌تاثیر دو جریان متفاوت قرار گرفت. این تفاوت به گونه‌‌‌ای بود که حجم معاملات پلیمرها با اهرم مضاعف رشد عرضه و تقاضا صعودی شد و از مرز ۸۰‌هزار تن عبور کرد که رکورد ۷ هفته اخیر به‌شمار می‌رود. در حالی که معاملات محصولات شیمیایی بورس‌کالا در هفته گذشته تغییر محسوسی را به ثبت نرساند و داده‌‌‌های حیاتی معاملات این بازار نزدیک به دادوستدهای هفته ابتدایی آذرماه باقی ماند.
7 copy

 معاملات پتروشیمیایی‌‌‌های بورس‌کالا تحت‌تاثیر دو سیگنال متفاوت
مخابره سیگنال‌‌‌های متفاوت از سوی نوسان بهای ارز و قیمت جهانی محصولات پتروشیمیایی همواره ادامه دارد. این دو متغیر که مولفه‌های اصلی و تعیین‌کننده بهای پایه مواد اولیه پلیمری و شیمیایی بورس‌کالا به شمار می‌‌‌روند، این روزها در دامنه‌‌‌های متفاوتی نوسان قیمت دارند؛ به طوری که بازار ارز تحت‌تاثیر ابهامات نتیجه مذاکرات در هفته گذشته قرار گرفت و توانست تا پایان هفته وارد فاز صعودی شده و بالای مرز 29‌هزار تومانی ماندگار شود. بهای دلار آزاد روز گذشته را با عبور از مرز 30‌هزار تومان آغاز کرد که این امر از برجسته شدن موقعیت خرید در این بازار حکایت دارد. اما همچنان نتایج این مذاکرات مشخص نیست و احتیاط در بین بازیگران بازار ارز برای خرید و فروش‌های ارزی‌‌‌شان به چشم می‌‌‌خورد. با این حال طبق شواهد موجود، فرآیند به نتیجه رسیدن مذکرات برجام دشوار است که در ادامه صعود بهای ارز در روز پنج‌شنبه، در اولین روز هفته جاری یعنی روز گذشته نیز رشد قیمت در بازار آزاد ارز تداوم یافت.

اما هنوز نمی‌توان با صراحت از بی‌‌‌نتیجه بودن مذاکرات صحبت کرد و به محض به نتیجه رسیدن نشست‌‌‌های هسته‌‌‌ای، این انتظار وجود دارد که فروش‌های ارزی در بازار افزایش یابد و از این مسیر روند صعودی بهای ارز متوقف شود و حتی شاهد ریزش نرخ در این بازار باشیم.

آنچه از معاملات محصولات پتروشیمیایی در بازارهای جهانی مخابره می‌شود، تحت‌تاثیر افت جدی قیمت هر بشکه نفت‌خام و به دنبال آن تنزل قابل‌توجه بهای خوراک مایع شرکت‌های پتروشیمیایی یعنی نفتا، بر معاملات این محصولات فشار کاهشی وارد کرد و توانست قیمت‌ها را بیش از پیش کاهش دهد. از این رو در هفته جاری احتمالا شاهد افت بهای جهانی محصولات پلیمری و شیمیایی خواهیم بود و طبق سیگنال‌‌‌های مخابره‌شده از این بازارها، حداقل تا زمان جرقه‌‌‌های رشد نرخ در بازار نفت، پتانسیل افزایش قیمت مواد اولیه پتروشیمیایی در بازارهای جهانی محدود خواهد شد.

محصولات پتروشیمیایی ‌‌‌در بورس‌کالا دادوستد هفته گذشته خود را بی‌‌‌توجه به نوسانات اخیر متغیرهای اثرگذار بر این بازارها پشت سر گذاشتند؛ این امر دلیلی بر این ادعاست که با تجارب به‌‌‌دست آمده از این بازار، اجتناب از معاملات هیجانی، آن هم در شرایط مبهم فعلی، می‌تواند عاقلانه‌‌‌ترین تصمیم در بازار باشد؛ چراکه طبق شنیده‌‌‌های اخیر از بازار آزاد این محصولات نیز، خبری از تحرک قابل‌توجه نرخ برای مواد اولیه پتروشیمیایی نیست و در حالی که تعداد زیادی از پلیمرهای جذاب، افت نرخ محسوسی را در معاملات آزاد خود تجربه کردند، برخی دیگر رشد به‌نسبت محدودی داشتند.

بنابراین در حال حاضر، معامله در سطوح فعلی و خرید برای تامین نیاز کوتاه‌‌‌مدت تولید به استراتژی این روزهای معامله‌‌‌گران بازار پلیمرها و شیمیایی‌‌‌های بورس‌کالا تبدیل شده است.

  رشد عرضه پلیمرها پس از 6 هفته متوالی
در جریان معاملات هفته گذشته محصولات پلیمری بورس‌کالا، شاهد رشد حجم معاملات این گروه از مواد اولیه، آن هم با دو اهرم رشد تقاضا و عرضه بودیم. عرضه پلیمرهای بورس‌کالا پس از6 هفته قرارگرفتن در پایین‌‌‌تر از متوسط عرضه هفتگی 6ماه نخست سال‌جاری، دو هفته قبل با رشد حدود 10درصدی همراه شد که این امر جرقه‌‌‌های لازم برای افزایش حجم معاملات را در این بازار فراهم کرد. به عبارت دقیق‌‌‌تر، هفته گذشته به میزان 89‌هزار و 309تن انواع پلیمر در تالار فیزیکی بورس‌کالا عرضه شد که بیشترین مقدار طی 6هفته گذشته تاکنون به شمار می‌رود.

با توجه به چشم‌‌‌انداز کاهشی در بازارهای جهانی و اثر متعاقب آن بر بازار داخلی این احتمال وجود دارد که برخی از شرکت‌های پتروشیمی برای استفاده از نرخ‌های فعلی اقدام به افزایش عرضه‌‌‌های خود کنند تا بتوانند حتی در شرایط موجود حداکثر بهره را از قیمت‌های فعلی ببرند.

این در حالی است که کالاهای مرسوم که امکان رقابت کمتری برای خرید دارند، بیش از همه مستعد بازی با حجم عرضه‌‌‌ها هستند. شاید یکی از معدود رویکردهای طرف عرضه برای کسب سود بیشتر در این گروه‌‌‌های کالایی، بازی‌‌‌های نه‌چندان مشهود و قدرتمند فعلی است.

در هر حال، افزایش حجم عرضه با هر هدفی که باشد برای اهالی بازار مثبت ارزیابی شده و می‌تواند سیگنالی روانی و فنی برای افت نرخ در بازار آزاد باشد. از سوی دیگر، باز شدن سقف سهمیه خرید بهین‌‌‌یابی برای اغلب گروه‌‌‌های پلیمری رایج امکان خرید بیشتر متقاضیان را فراهم آورده است. بنابراین اثرپذیری حجم معاملات از حجم عرضه به احتمال قوی تقویت خواهد شد.

در مقابل، میزان تقاضا برای خرید این محصولات نیز در هفته ماقبل افزایش 7درصدی را به ثبت رساند و با ثبت رقم 129‌هزار و 200تن تقاضای خرید در برابر عرضه‌‌‌ها همراه شد. به این ترتیب همگرایی هر دو نیروی اصلی بازار، یعنی عرضه و تقاضا در مسیر افزایشی، سبب رشد 13درصدی حجم معاملات مواد اولیه پلیمری در هفته دوم آذرماه شد؛ به گونه‌‌‌ای که حجم معاملات به 80‌هزار و 617تن رسید که بیشترین مقدار از هفته منتهی به 23مهرماه تاکنون به شمار می‌رود.

در نهایت در هفته ماقبل بیش از 90‌درصد عرضه‌‌‌ها مورد دادوستد قرار گرفتند که بالاترین میزان طی پنج‌هفته گذشته تاکنون به شمار می‌رود. جریان رقابت قیمتی بالاتر از نرخ پایه برای خرید محصولات پلیمری بورس‌کالا همواره وجود دارد و هفته گذشته نیز برخی از گریدهای این محصولات با رشد قیمت معامله شدند. بالاترین رقابت قیمتی مربوط به یکی از عرضه‌‌‌های اکریلونیتریل بوتادین استایرن بود که 5/ 31‌درصد بالاتر از نرخ پایه خود معامله شد. سایر معاملات رشد قیمت کمتر از این مقدار را به خود دیدند و اکثر گریدهای پلیمرها بدون رقابت و در قیمت پایه دادوستد شدند.

   آرامش در معاملات محصولات شیمیایی
بازار شیمیایی‌‌‌های بورس‌کالا هفته گذشته، معاملات خود را با روندی آرام و نسبتا بدون تغییر پشت سر گذاشت و داده‌‌‌های پراهمیت معاملات این بازار نسبت به هفته قبل از آن، از تغییر محدودی برخوردار شدند. به عبارت دقیق‌‌‌تر هفته گذشته به میزان 43‌هزار و 425تن انواع ماده اولیه شیمیایی در این بازار عرضه شد که رشد محدود 2 درصدی داشت.

در برابر این میزان عرضه، تقاضایی به اندازه 36‌هزار و 606 تن شکل گرفت که نسبت به هفته ابتدایی آذرماه رشد 5/ 2 درصدی را به ثبت رساند. تقابل عرضه و تقاضا، به ثبت معامله 30‌هزار و 45 تنی این گروه از محصولات در تالار فیزیکی بورس‌کالا منجر شد که از افت محدود 34/ 0درصدی حکایت دارد. نکته قابل‌توجه معاملات هفته گذشته شیمیایی‌‌‌های بورس‌کالا، ثبت رقابت قیمتی 107درصدی برای یکی از عرضه‌‌‌های اسیدنیتریک است که به شکل سلف بوده و تاریخ تحویل آن 15آذرماه است؛ این مطلب به این معنی است که این گرید شیمیایی با تقریبا دو برابر قیمت پایه خود مورد دادوستد قرار گرفته است.همچنین تولوئن دی ایزوسیانات با رقابت نزدیک به 59 درصدی و ایزوسیانات خالص با رشد 4/ 50 درصدی بهای پایه مورد دادوستد قرار گرفتند. بنابراین جریان رقابت قیمتی در بازار شیمیایی‌های بورس‌کالا نسبت به پلیمرها برجسته‌‌‌تر ارزیابی می‌شود.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید