روز تزریق امید و بیان ناامیدی‌ها

دنیای‌اقتصاد: زخم کاربران شبکه‌‌های اجتماعی سر باز کرد. از همان لحظه‌‌ای که خبرهای مذاکرات هسته‌ای روی خروجی خبر‌گزاری‌‌ها و شبکه‌‌های تلویزیونی قرار گرفت، واکنش‌های کاربران شبکه‌های اجتماعی توییتر و اینستاگرام را در بر گرفت. حتی کاربرانی که تا دیروز معتقد بودند کاری به سیاست و اقتصاد ندارند و اینستاگرام برایشان محلی برای تفریح و وقت‌‌گذرانی است هم به این موج کم و بیش ملحق شدند. اما بخشی از انتقاد‌هایی که مطرح می‌‌شد، همان مسائلی بود که در چند ماه گذشته و بعد از روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی مطرح شده بود.
مسائلی مثل وعده حمایت از بورس و سهامداران یا بهبود اوضاع معیشتی و سفره‌‌های مردم، اما دیروز مسائل جدیدی هم که در گذشته کمتر به آنها پرداخته شده بود در توییتر و اینستاگرام مطرح شد. نکته قابل‌توجه این است که دیگر فقط توییتر نیست که محل نوشتن و تحلیل و انتقاد و مطالبه‌‌گری باشد. اینستاگرام، شبکه‌‌ای اجتماعی که اسیر فیلترینگ نشده است هم‌ در کنار توییتر محلی شده است که کاربران از آن برای جلب‌توجه مردم نسبت به شرایط اجتماعی و اقتصادی کشور استفاده می‌کنند، اما دیروز و بعد از اینکه برخی از کشورهای اروپایی نسبت به مذاکرات هسته‌ای واکنش نشان دادند، کاربران از کارنامه ۱۰۰ روزه دولت سیزدهم نوشتند. نکته‌‌ای که قطعا در روزهای آینده در توییتر و اینستاگرام بیشتر از دیروز درباره آن می‌‌‌‌خوانیم.

برخی از کاربران اینطور  نوشتند که در کارنامه ۱۰۰ روز ریاست دولت ابراهیم رئیسی دلار، سکه، طلا، مسکن، اجاره مسکن، خودرو، مایحتاج روزانه سفره‌‌ها و... رشد قیمتی داشته‌‌اند. آنها کلیدواژه‌‌‌هایی  را که حامیان دولت سیزدهم یا خود مسوولان این دولت از آن برای معرفی کابینه استفاده می‌کردند، به کار بردند  از کلماتی مثل دولت جوان، دولت انقلابی، دولت مومن، دولت مردم‌‌گرا و... در نوشته‌‌های انتقادی و گلایه‌آمیز کاربران توییتر و اینستاگرام نسبت به آینده مذاکرات و وضعیت معیشتی و اقتصادی کشور خیلی به چشم می‌خورد. نوشته‌‌‌هایی که بعضا حالت طنز هم داشت.

یکی دیگر از محورهای نوشته‌‌های کاربران توییتر اشاره به خودتحریمی‌‌های داخلی و تحریم‌‌های بین‌‌المللی بود. آنها ادعا می‌کردند‌ که در داخل کشور جناح‌‌ها و افرادی نفعشان در ادامه‌‌دار بودن تحریم‌ها است تا با استفاده از انحصار ایجادشده بتوانند، منفعت مالی خود را تامین کنند. و در نهایت خیلی از چهره‌‌های سیاسی روی این نظرات کاربران توییتر، تحلیل و پیش‌‌بینی می‌‌نوشتند.

به اعتقاد آنها اگر هرچه زودتر تحریم‌ها پایان پیدا نکند و دولت راهکاری برای عبور از آنچه آنها بن‌‌بست ایجادشده در زندگی مردم می‌‌خواندند، پیدا نکند، قوای یک دست در کشور زمینگیر خواهد شد.  در همین رابطه محمدتقی فاضل‌‌میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم و استاد دانشکده مفید قم در صفحه توییتر خود نوشت: «ازآنجاکه این دولت و مجلس وعده‌های حل مشکل معیشت داده‌‌اند، امید است تدبیری بیندیشند تا مذاکرات وین به شکست نینجامد. نافرجامی مذاکرات به سود هیچ‌کس نیست، جزکاسبان تحریم. تحریم و تورم کمرملت را شکسته وکشور آبستن حوادث است. بیاییم برای نجات کشور دیپلماسی مذاکرات را خردمندانه و خبیرانه هدایت کنیم.‌»  اما با وجود فضای به‌شدت انتقادی شبکه‌‌های اجتماعی و حتی گروه‌‌های پیام‌رسان تلگرام، دیروز یکی از سایت‌‌های حامی دولت سیزدهم در گزارشی به ۱۰۰ روز نخست ریاست دولت ابراهیم رئیسی پرداخت. این سایت در گزارش خود به دفاع از بازدیدها و سفرهای رئیس دولت در کشور پرداخت و ادعا کرد که ابراهیم رئیسی با این کار سرمایه‌‌اجتماعی‌‌‌ را که در دولت گذشته از دست رفته بوده را احیا کرده است.

طبق این گزارش هر ۱۰ روز، رئیس دولت راهی یک سفر استانی شده است و نتیجه آن این بوده است که طبق نظرسنجی‌‌ها میزان امید مردم به حل مشکلات افزایش یافته و اعتماد تا حدود زیادی احیا شده و انتظار حل مشکلات، خصوصا مسائل اقتصادی هنوز وجود داشته و ادامه دارد، اما کاربران توییتر از کنار این گزارش خیلی ساده رد نشدند. آنها با بازنشر بخش‌‌هایی از این گزارش به این موضوع در نوشته‌‌هایشان ‌پرداختند که قرار بود ابراهیم رئیسی مردم را به سلامت از آتش بگذراند اما انگار که فقط همراهان خودش را از آتش گذرانده است که اینطور درباره امید مردم و احیای سرمایه اجتماعی می‌‌‌‌نویسند.

آنها همچنین همان بحث قدیمی را در توییت‌‌هایشان مطرح کردند که مسوولان و حامیانشان در یک حباب یا شاید هم سرزمین دیگری زندگی می‌کنند و آنجا نه‌تنها امید به زندگی و بهبود شرایط بالا است بلکه ارزانی و رفاه هم به حد وفور در دسترس است. بالا رفتن قیمت دلار و سکه، افزایش قیمت خودرو و ریزش شاخص بورس عواملی‌اند که باعث شده‌اند فضای توییتر و اینستاگرام پر از انتقاد باشد. 


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید