سایه سنگین سویه جدید کرونا بر بازار فلزات صنعتی

دنیای‌اقتصاد - راضیه احقاقی : سنگ‌‌‌آهن، فولاد و سایر فلزات صنعتی روزهای پرنوسانی را در بازارهای کالایی دنیا پشت سر گذاشتند. ظرف روزهای ابتدایی هفته، این محصولات در بازارهای دنیا در مسیر رشد نرخ قدم برداشتند، اما این روند افزایشی از میانه هفته معکوس شد و این محصولات با کاهش نرخ روبه‌رو شدند. شیوع مجدد کرونا در برخی استان‌‌‌های چین و مشاهده سویه جدید کرونا در کشورهای آفریقایی که شیوع آن در سایر نقاط دنیا می‌تواند به منفی شدن رشد اقتصادی و تضعیف تقاضا منجر شود، مهم‌ترین سیگنال‌‌‌های کاهشی اثرگذار بر بازارها بودند که زمینه افت نرخ را در بازارهای کالایی به وجود آوردند.

  بی‌‌‌ثباتی سنگ‌‌‌آهن در کانال 100 دلاری
ظرف هفته گذشته، سنگ‌‌‌آهن از کانال 80 دلاری فاصله بیشتری گرفت و توانست به محدوده جدید 100دلاری صعود کند، به‌‌‌نحوی که بهای هر تن سنگ‌‌‌آهن عیار 62‌درصد فوب استرالیا، روز چهارشنبه 24 نوامبر، به 103دلار و 45سنت رسید. خوش‌بینی نسبت به رشد تقاضا در کوتاه‌مدت باعث شد تا بهای سنگ‌‌‌‌‌‌آهن در بازارهای چین افزایشی شود.  بر اساس اعلام انجمن جهانی فولاد، میزان تولید فولاد در دنیا طی ماه اکتبر امسال، نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش6/ 10درصدی به 145میلیون تن رسید. همچنن در ماه اکتبر امسال، چین 71میلیون و 600‌هزار تن فولاد تولید کرد که این رقم 23‌درصد کمتر از میزان تولید فولاد چین در اکتبر 2020 بود. دولت پکن برنامه کاهش تولید فولاد را در نیمه دوم سال‌جاری میلادی در این کشور اجرایی کرد، اما از آنجایی که میزان افت تولید چین فراتر از برنامه بوده است، احتمال دارد در هفته‌‌‌های پیش‌‌‌رو فولادسازان این کشور بتوانند تولید خود را افزایش دهند. این موضوع سیگنالی مهم در جهت رشد تقاضا برای سنگ‌‌‌آهن در بازار داخلی چین ظرف روزهای اخیر بود. در عین حال، فروش مناسب اوراق از سوی شرکت‌های توسعه‌‌‌دهنده چینی در روزهای پایانی هفته قبل (منتهی به ‌روز جمعه 19 نوامبر) نیز امید به بهبود وضعیت ساخت‌‌‌وساز در چین و در نتیجه بهبود تقاضا برای محصولات زنجیره آهن و فولاد و سایر فلزات صنعتی را افزایش داد. در همین زمان، موسسه «مای‌‌‌استیل» از گمانه‌‌‌زنی درباره کاهش احتمالی کنترل وام‌‌‌های بانکی بر بازار املاک چین خبر داد؛ این خبر با امید بهبود تقاضا برای فولاد در بازار داخلی چین سیگنالی مثبت برای بازار آهن و فولاد بود.

با وجود این، روزهای خوش آهن و فولاد در بازارهای جهانی چندان ادامه‌‌‌دار نشد و ظرف دو روز پایانی هفته مجددا محصولات صنعتی به مسیر کاهش نرخ برگشتند. «پلتس» در گزارش‌‌‌های روزهای ابتدایی هفته قبل، رشد قیمت به وجود آمده در بخش سنگ‌‌‌‌‌‌آهن را کوتاه‌مدت ارزیابی کرده بود. در این گزارش‌ها افزایش نرخ فولاد در چین و بهبود حاشیه سود فولادسازان از دلایل حمایت از نرخ سنگ‌‌‌آهن اعلام شده بود؛ اما تاکید شده بود که با اینکه تقاضا برای سنگ‌‌‌آهن وارداتی در چین افزایشی شده، همچنان میزان موجودی سنگ‌‌‌آهن در انبارهای بنادر این کشور بالاست و این موضوع زمینه عقبگرد قیمتی این محصول را فراهم می‌کند.  مجموع موجودی سنگ‌آهن در 35 بندر اصلی چین در روز جمعه 26 نوامبر به 148میلیون و 750‌هزار تن رسید که این میزان نسبت به این موجودی هفته قبل، افزایش یک‌میلیون و 400‌هزار تنی داشت. به این ترتیب میزان موجودی سنگ‌‌‌آهن در بنادر چین به بیشترین میزان ظرف یک‌سال اخیر رسیده که این موضوع پتانسیل تضعیف قیمتی در این بازار را دارد. این انباشت محصول با تضعیف نرخ سنگ‌‌‌آهن زمینه بهبود حاشیه سود فولادسازان چینی را فراهم کرده است.  بدتر شدن کیفیت هوا در برخی استان‌‌‌های چین، انتشار اخباری مبنی بر شیوع مجدد کرونا در استان‌‌‌های جیانگ‌سو، ژجیانگ و شهر شانگهای از دلایلی بود که به تضعیف تقاضا برای شمش و محصولات فولادی چین ظرف روزهای پایانی سال‌جاری میلادی منجر شد و زمینه عقبگرد قیمتی سنگ‌‌‌آهن را رقم زد.

  اثرگذاری شیوع سویه جدید کرونا بر بازار فلزات صنعتی
انتشار خبر مشاهده سویه جدید کرونا در کشورهای آفریقایی و احتمال سرایت گسترده آن به سایر نقاط دنیا سیگنالی بود که در روزهای پایانی هفته اخیر بر روند نوسان قیمتی کالاهای صنعتی در بازارهای دنیا اثرگذار شد. ترس از کاهش رشد اقتصادی با اعمال محدودیت‌های جدید به منظور کنترل شیوع سویه جدید کرونا باعث شد از میزان تقاضا برای فلزات صنعتی کاسته شود و زمینه تعدیل نرخ در بازار این محصولات به وجود آید.

اثرگذاری این خبر بر بازار کالاهای پایه به میزانی جدی بود که بهای نفت خام در واکنش به آن در روز جمعه تا 68دلار به ازای هر بشکه نیز سقوط کرد که این رقم کمترین نرخ فروش این محصول در 11هفته اخیر بود. این موضوع سیگنالی قوی برای بازار فلزات صنعتی نیز داشت و باعث شد بهای آلومینیوم در معاملات آتی بورس شیکاگو از کانال 2700دلاری به 2‌هزار و 615دلار به ازای هر تن در روز جمعه 26 نوامبر برسد.  مس نیز از این عقبگرد قیمتی بی‌‌‌نصیب نماند و بهای آن در معاملات آتی بورس شیکاگو از 45/ 4دلار به ازای هر پوند به 28/ 4دلار به ازای هر پوند سقوط کرد. این در حالی است که موجودی مس قابل تحویل در انبارهای بورسی دنیا بسیار کم بوده و این موضوع می‌تواند زمینه رشد قیمتی این فلز را مهیا کند. برآورد می‌شود مجموع موجودی قابل تحویل مس در انبارهای بورسی دنیا در کمترین میزان ظرف 20سال قبل باشد که حداکثر کفاف تقاضای سه‌هفته این فلز را می‌دهد. در حالی موجودی مس قابل تحویل در دنیا به کمترین میزان ظرف 20سال گذشته رسیده که حرکت دنیا به سمت افزایش استفاده از انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر و خودروهای الکتریکی می‌تواند به رشد تقاضا برای این فلز منجر شود و به این ترتیب با افزایش تقاضا زمینه رشد قیمتی را در این بازار به وجود آورد.

  شاخص حمل دریایی از رشد نرخ حمایت می‌کند
نوسان شاخص حمل دریایی، سیگنال دیگری است که می‌تواند بر روند نوسان قیمتی کالاهای صنعتی و به‌‌‌خصوص محصولات معدنی و فلزات اثرگذار شود. شاخص حمل دریایی بالتیک پس از آنکه از نیمه اکتبر امسال در مسیر کاهش ارزش قرار گرفت و از 5690 واحد تا 2407 واحد در هفته منتهی به ‌روز جمعه 19 نوامبر سقوط کرد، ظرف هفته اخیر مجددا افزایشی شد و تا 2767واحد در روز جمعه 26نوامبر نیز رشد کرد. خبر انتشار شیوع کرونا به عقبگرد قیمتی در بخش انرژی منجر شد، اما با نگرانی از اعمال محدودیت در بخش تخلیه و بارگیری محصولات در بنادر مهم دنیا به منظور شیوع این سویه جدید باعث افزایش کرایه حمل دریایی شد. این موضوع سرعت‌‌‌گیری در مسیر افت نرخ کالاهای صنعتی به ‌‌‌شمار می‌رود.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید