رشد ارزش پالایشی یکم با گشایش در صادرات نفت

 اگر  گشایش صادرات نفت به درستی صورت گیرد و درآمد آن مدیریت شود می توان شاهد رشد و تا حدودی جبران زیان وارد شده به سهامداران پالایش یکم بود.

محمد میرزایی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا)، در رابطه با صحبت‌های اخیر آیت الله رئیسی رئیس جمهور وقت  مبنی بر گشایش صادرات در حوزه نفت و تاثیر آن بر بازار سرمایه، اظهار کرد: مسأله افزایش صادرات نفت تاثیر دوگانه ای بر بازار سهام  خواهد داشت، به طور مثال به علت  افزایش صادرات، میزان درآمد دریافتی پالایشگاه‌ها با رشد مواجه خواهد شد، اما نکته حائز اهمیت در این مبحث آن  است که درآمد حاصله از فروش نفت به‌سبب تزریق شدن در خزانه دولت اثر چندان محسوسی بر درآمد بخش خصوص نخواهد گذاشت.

او  گفت: از آنجایی که بازار سهام در دام  سفته بازان افتاده امکان اینکه افزایش صادرات نفت نیز نتواند تاثیر چندانی بر این بازار بگذارد وجود دارد اما اگر مسئولان مربوطه بتوانند اقدامات موثری را در این زمینه انجام دهند امکان آنکه شاهد رشد سهام‌های پالایشی باشیم وجود دارد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: اگر  گشایش صادرات نفت به درستی صورت گیرد و درآمد آن مدیریت شود می‌توان شاهد رشد و تا حدودی جبران زیان وارد شده به سهامداران پالایش یکم بود اما دو نکته اساسی در این بخش  وجود دارد نخست باید جو بازار را در آن بازه زمانی از تمامی ابعاد اعم از اقتصادی و سیاسی مورد بررسی قرار داد و  دوم آنکه در این گونه مواقع عمدتاً سهام پالایشگاه‌ها رشد می‌کند و عمده توجه‌ها به سمت خود سهام پالایشگاه‌ها هدایت می شود بنابراین امکان اینکه صندوق etf پالایش یکم مورد بی‌توجهی قرار گیرد، وجود دارد. 

میرزایی افزود:  نمی توان به طور حتم گفت که افزایش صادرات نفت سبب دوری دولت از فروش اوراق خزانه اسلامی می شود زیرا در گام نخست باید دید چه میزان قرار است صادرات صورت گیرد و در مرحله بعدی باید دید که درآمد های حاصله قرار است بیشتر در کدام بخش مورد استفاده قرار گیرند.

او  تاکید کرد: زیرا از آنجایی  که درآمد حاصل از فروش نفت به صورت ارز هست و دولت نیز با توجه به شرایط حال حاضر یک سری مخارج ارزی نیز دارد ممکن است مبالغ حاصله را برای کالاهای اساسی کشور کنار بگذارند و درآمد حاصل از فروش اوراق را نیز صرف مخارج ریالی کشور کنند.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که آیا صادرات نفت از طریق بورس انرژی می تواند به نفع اقتصاد کشور باشد یا خیر؟ اظهار کرد:  بحث صادرات انرژی به ویژه نفت در سطح جهانی از آنجایی که عرضه‌کنندگان و تقاضاکنندگان مشخصی دارد پس مولفه‌های خاص خود را نیز دارد، یعنی سهم هرکشوری در این مسئله شفاف است بنابراین این گونه نیست که ما بتوانیم با نادیده گرفتن برخی از مسائل بازارهای صادراتی زیادی را از طریق بورس انرژی  بدست آوریم زیرا اگر امکان این مسئله فراهم بود تا کنون خود دولت اقدامات لازم را در این زمینه با توجه به در نظر گرفتن مکانیزم هایی که در دست دارد انجام می‌داد،  پس عملاً می‌توان گفت در شرایط فعلی این امکان چندان وجود ندارد مگر آنکه زیرساخت های لازم توسط وزارت نفت  فراهم شود.

میرزایی در پایان در مورد گشایش روابط بین الملل و تاثیر آن بر بازار سرمایه، بیان کرد: علی رغم صحبت‌های صورت گرفته در خصوص مذاکرات تا کنون شاهد پالس مثبتی در این زمینه نبودیم، اگر مذاکرات صورت گیرد دو اتفاق مهم در بازار رخ خواهد داد نخست  به سبب ارز محور بودن بازار سرمایه یک تلاطم موقتی را بین سهامداران مشاهده خواهیم کرد و دوم  به  سبب بهبود فضای تولیدی کشور و افزایش صادرات می توان امیدوار بود که گزارش حاصل از عملکرد شرکت مثبت خواهد که این مسئله می تواند سبب افزایش سود حاصله سهامداران باشد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید