اوپک درباره تاثیر منفی قیمت‌های بالا بر رشد تقاضا هشدار داد

ایسنا: اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه‌‌اش پیش‌بینی خود از میزان تقاضای جهانی برای نفت در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ را به دلیل متاثر‌شدن روند احیای تقاضا از قیمت‌های بالای انرژی، کاهش داد. اوپک همچنین در گزارش ماهانه خود پیش‌بینی کرد که تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا سال آینده عرضه بالاتری خواهند داشت که مانع احتمالی برای تلاش‌‌های این گروه در جهت متوازن کردن بازار خواهد بود.
اوپک پیش‌بینی کرد تقاضا برای نفت در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ به ۴۹/ ۹۹‌میلیون بشکه در روز می‌رسد که ۳۳۰ هزار بشکه در روز کمتر از میزان پیش‌بینی شده در گزارش قبلی این گروه است. پیش‌بینی رشد تقاضا در سال ۲۰۲۱ هم به میزان ۱۶۰‌هزار بشکه در روز کاهش داده شد و ۶۵/ ۵میلیون بشکه در روز برآورد شد. در گزارش ماهانه اوپک آمده است: کندی روند احیای تقاضا در سه‌ماهه چهارم سال‌۲۰۲۱ به دلیل قیمت‌های بالای انرژی پیش‌بینی می‌شود. اوپک به رشد کندتر از حد تقاضا در چین و هند به‌عنوان دلیلی برای این بازبینی نزولی اشاره کرد.

قیمت نفت امسال همزمان با افزایش تدریجی تولید اوپک‌پلاس و افزایش تقاضا، به بالای ۸۶دلار در هر بشکه صعود کرد که بالاترین رکورد سه سال گذشته بود و باعث افزایش قیمت بنزین در بعضی از کشورها شد. قیمت گاز، برق و زغال‌سنگ هم افزایش پیدا کرده است.

دولت‌‌ها، شرکت‌ها و معامله‌گران به‌دقت سرعت روند احیای تقاضا را زیرنظر دارند. روند آهسته‌تر بهبود تقاضا می‌تواند از فشار صعودی بر قیمت‌ها کم کرده و این دیدگاه را تقویت می‌کند که تاثیر پاندمی، تقاضا برای کالا را محدود خواهد کرد.

اوپک اکنون انتظار دارد مصرف نفت جهان در سه‌ماهه سوم سال‌۲۰۲۲ از مرز ۱۰۰‌میلیون بشکه در روز عبور کند که سه‌ماه دیرتر از پیش‌بینی قبلی خواهد بود. بر مبنای سالانه، جهان آخرین‌بار در سال ۲۰۱۹ بیش از ۱۰۰ میلیون بشکه افزایش در روز نفت مصرف کرد. این گروه پیش‌بینی خود از میزان تقاضا در سال آینده را تغییر نداد و همچنان ۱۵/ ۴ میلیون بشکه افزایش در روز را حفظ کرد. به این ترتیب میزان مصرف به ۶/ ۱۰۰ میلیون بشکه در روز می‌رسد که بالاتر از سطح سال ۲۰۱۹ خواهد بود.

گزارش اوپک همچنین تولید بالاتر اعضای این گروه را نشان داد و عرضه بیشتر تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا در سال ۲۰۲۲ را پیش‌بینی کرد. طبق پیش‌بینی اوپک، تولید نفت سبک آمریکا به میزان ۶۱۰ هزار بشکه در روز در سال میلادی آینده افزایش پیدا می‌کند، در حالی‌که در گزارش ‌ماه پیش، رشد تولید ۲۰۰ هزار بشکه در روز پیش‌بینی شده بود، بااین‌حال اوپک پیش‌بینی رشد عرضه غیراوپک در سال ۲۰۲۲ را به دلیل بازبینی نزولی عرضه تولیدکنندگان دیگر تغییری نداد.

 تولید نفت اوپک در اکتبر ۲۲۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت و به ۴۵/ ۲۷میلیون بشکه در روز رسید. نیمی از این افزایش از سوی عربستان‌سعودی بود. چهار عضو از ۱۳تولیدکننده عضو اوپک به دلیل کمبود ظرفیت، نفت کمتری تولید کردند.

بر اساس گزارش رویترز، اوپک انتظار دارد تقاضای جهانی برای نفت این گروه در سال۲۰۲۲ به ۷/ ۲۸ میلیون بشکه در روز برسد که ۱۰۰ هزار بشکه در روز کمتر از برآورد ‌ماه گذشته است اما همچنان به اوپک اجازه می‌دهد تولید بالاتری داشته باشد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید