همگام با بازیگران بورسی

دنیای‌اقتصاد : همزمان با ثبت رشد ۹۳/ ۰‌درصدی شاخص کل، از فشار فروش سهامداران خرد نیز کاسته شد. به این ترتیب خالص فروش حقیقی‌‌‌ها در جریان معاملات روز سه‌‌‌شنبه به حدود ۱۵‌میلیارد تومان محدود شد. به این ترتیب حالا ۳ روز متوالی است که حقیقی‌‌‌ها در میدان فروش توپ زده‌‌‌اند و در مجموع این بازه زمانی شاهد جابه‌‌‌جایی سهامی به ارزش ۵۴۸‌میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بوده‌‌‌ایم. دلار ۲۸‌هزار تومانی و ادامه حمایت‌‌‌های کلامی از بورس و سهامداران از مهم‌ترین عواملی است که در کاهش فشار فروش حقیقی‌‌‌ها موثر بوده است.
نگاهی به عملکرد بازیگران بورسی در دادوستدهای روز سه‌‌‌شنبه بورس تهران نشان می‌دهد از ۳۹ صنعت فعال بورسی، ۱۳ گروه با ورود پول حقیقی‌‌‌ همراه شدند و در مقابل شاهد خروج این دسته از بازیگران بورسی از ۲۶ صنعت بودیم. گروه محصولات و فرآورده‌‌‌های نفتی در اولویت نخست حقیقی‌‌‌ها قرار گرفت و روز گذشته شاهد جابه‌‌‌جایی سهامی به ارزش ۱۲۰‌میلیارد و ۷۹۹‌میلیون تومان از پرتفوی حقوقی‌‌‌ها به سبد سهام معامله‌‌‌گران خرد بورس تهران بود. پس از آن نوبت به پتروشیمی‌‌‌ها رسید تا شاهد خالص خرید ۲۵‌میلیارد و ۹۵۲‌میلیون تومانی سرمایه‌گذاران حقیقی باشند. شرکت‌های چندرشته‌‌‌ای صنعتی نیز شرایط مشابهی تجربه کردند و در دادوستدهای روز سه‌‌‌شنبه با خالص خرید ۸/ ۴‌میلیارد تومان حقیقی‌‌‌ها همراه شدند.

در آن‌سوی بازار اما دو گروه فلزات اساسی و کانه‌‌‌های فلزی با وجود رشد قیمت‌ها در بازار جهانی و ثبات دلار در کانال ۲۸‌هزار تومان به لیست فروش حقیقی‌‌‌ها رفتند. در این راستا روز گذشته شاهد جابه‌‌‌جایی سهامی به ارزش ۴۳‌میلیارد و ۹۲۳‌میلیون تومان از زیرمجموعه‌‌‌های گروه فلزات اساسی در مسیر حقیقی به حقوقی بودیم. معدنی‌‌‌ها نیز در این روز با خالص فروش۱۹‌میلیارد و ۶۲۹‌میلیون تومانی حقیقی‌‌‌ها مواجه شدند. دو گروه بزرگ ریالی یعنی بانک و خودرو نیز در شرایطی مشابه با فشار فروش سهامداران خرد مواجه شدند. رقم خالص فروش حقیقی‌‌‌ها در زیرمجموعه‌‌‌های بانکی ۲۱‌میلیارد تومان و در میان خودرویی‌‌‌ها ۵/ ۱۴‌میلیارد تومان بود. از دیگر صنایعی که با خروج سرمایه خرد مواجه شدند می‌توان به زراعت، محصولات غذایی، مواد دارویی، رایانه و بیمه اشاره کرد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید