خروج لاک‌پشتی بورس از مدار نوسانی

حمیدرضا فاروقی
کارشناس بازار سرمایه
بازار در شرایط نابسامانی به سر می‌برد و این وضعیت در هفته‌های اخیر به مراتب بدتر شده است. اما با توجه به گزارش‌های میان‌دوره‌ای و فصلی برخی شرکت‌ها همچنان می‌توان به آینده معاملات در برخی نمادها امیدوار بود. همان‌طور که مشاهده کردیم تمام شرکت‌های بورسی گزارش عملکرد ۶ ماهه خود را بر روی کدال منتشر کردند. با توجه به قیمت‌های درج شده در تابلوی معاملات برخی از سهام در محدوده‌های فعلی به ارزندگی قیمت رسیدند از این رو به نظر نمی‌رسد با کاهش قیمت بیشتری نسبت به سطوح فعلی مواجه شوند.
گذشته از این موضوع بررسی وضعیت صنایع مختلف نشان می‌دهد غیر از صنایع پتروشیمی و پالایشی سایر شرکت‌ها نتوانستند نظر سهامداران را جلب کنند به طوری که در برخی سهام شاهد اصلاح ۲۵درصدی بودیم که از منظر تحلیل تکنیکال نیز به نظر می‌رسد اکثر سهام در محدوده‌های حمایتی قرار دارند. وضعیت نامطلوب برخی شرکت‌ها دلایل متفاوتی دارد. تابستان امسال و بعد از قطعی‌های برق، صنایع مرتبط با کاهش فروش و افزایش هزینه‌های تولید مواجه شدند. اتفاقی که در گزارش‌های فصلی به وضوح قابل مشاهده است و دلیلی قاطع برای عملکرد ضعیف برخی صنایع در ماه‌های قبل است. اما این وضعیت تا چه میزان می‌تواند عملکرد صنایع در ماه‌های آتی را تحت‌الشعاع قرار دهد.

درهمین راستا باید به چند عامل اثرگذار بر روند حرکتی قیمت سهام توجه داشت. اگر در ماه‌های آینده قطعی‌های برق و گاز ادامه یابد بدون شک صنایع مرتبط همچنان با مشکل تولید مواجه می‌شوند اما اگر مشکلات از جلوی راه صنایع برداشته شود با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی، شاهد گزارش‌های متفاوتی در پاییز نسبت به گزارش‌های ۶ ماهه ابتدای سال خواهیم بود.

این عامل در کنار عوامل اثرگذار دیگر همچون شفافیت در سیاستگذاری‌های اقتصادی و سیاسی می‌تواند منجر به روند صعودی قیمت سهام شود. در یک سال اخیر ابهامات موجود در مباحث مربوط به برجام و اما و اگرهای مذاکرات بین‌المللی تاثیر مخرب و بازدارنده‌ای در روند معاملات بورسی برجای گذاشته است. در این میان حتی بخش عمده‌ای ازمعامله‌گران به دلیل ابهامات ذکر شده وافزایش ریسک سرمایه‌گذاری در بازار سهام راهی درهای خروج شدند. یکی از معماهای بازار سرمایه، نرخ دلار است.

فعالان بازار می‌دانند که قیمت دلار به عنوان عاملی تعیین‌کننده بر درآمد شرکت‌ها با ایجاد نوسان قیمتی درداد و ستدهای بورسی، بازار را دچار اختلال می‌کند از طرفی با توجه به ان موضوع که نرخ دلار تابع تغییرات در روابط بین‌الملل وارد فضای نوسانی می‌شود این مهم در صورت عدم‌شفافیت‌های لازم برای بورس‌بازان می‌تواند دردسر‌ساز شود.

دنیای اقتصاد


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید