تلاش ناکام نوسان‌گیران افزایشی

دنیای اقتصاد : در پنجمین روز هفته، دلار نتوانست به بالای سطح ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان برود. دلار که روز سه‌شنبه با ۲۰۰ تومان رشد به محدوده ۲۷ هزار و ۴۲۰ تومان رسیده بود، روز چهارشنبه با فشار فروش معامله‌گران مواجه شد و با ۱۳۰ تومان کاهش در محدوده ۲۷ هزار و ۲۹۰ تومان قرار گرفت.
تلاش ناکام نوسان‌گیران افزایشی 
به گفته فعالان، افت قیمت دلار در شرایطی صورت گرفت که نوسان‌گیران در معاملات پشت‌خطی تلاش زیادی کرده بودند که اسکناس آمریکایی را یک سطح قیمتی بالا ببرند.

گفته‌های دسته‌ای از فعالان نشان می‌دهد که خریدهای نوسان‌گیران به صورت شبانه و بعد از تعطیلی بازار در روز سه‌شنبه بالا رفت. این اتفاق به اندازه‌ای اثرگذار بود که در بازار پشت‌خطی، اسکناس آمریکایی حتی تا محدوده ۲۷ هزار و ۵۳۰ تومان بالا رفت.

با این حال، از ابتدای روز چهارشنبه و با آغاز فعالیت بازارساز، نوسان‌گیران صعودی از بازار خارج شدند.  

به گفته فعالان، رفتار دلار در بازه زمانی سه‌شنبه شب و روز چهارشنبه نشان می‌دهد که هیجان معامله‌گران زیاد است و به سرعت موقعیت معاملاتی خود را تغییر می‌دهشند. در کنار این، به نظر می‌رسد بازارساز در شرایط کنونی نسبت به افزایش قیمت دلار و حرکت این ارز به سوی کانال ۲۸ هزار تومانی حساس است.

برخی از بازیگران ارزی عنوان می‌کنند که میزان عرضه ارز توسط بازارساز بالا رفته است. از نگاه آنها، مهم‌ترین عاملی که در هفته‌های اخیر مانع از نوسان افزایشی دلار شده است، ‌همین عرضه بازارساز بوده است.

در این میان، برخی از معامله‌گران شایعات شکل گرفته در فضای مجازی پیرامون آینده تحریم‌ها را در افت قیمت موثر دانستند. معامله‌گران کاهشی در کانال‌های اطلاع‌رسانی خود عنوان کردند که دولت بایدن به دنبال بازگشت از تحریم‌هایی است که دونالد ترامپ علیه ایران اعمال کرده بود و ارائه معافیت‌های بشردوستانه به ایران، افغانستان و ونزوئلا را در اولویت قرار داده است. با این حال، این خبر از سوی هیچ منبع رسمی تایید نشد و به همین دلیل در صورت اثرگذاری، پایداری آن نمی‌تواند طولانی‌مدت باشد.

شماری از بازیگران ارزی عنوان می‌کردند که دلیل افت قیمت دلار در روز چهارشنبه، اعلام خبر سفر دوباره گروسی به ایران بود. رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: پیش‌بینی می‎شود پیش از نشست شورای حکام آژانس در ماه نوامبر به تهران سفر کنم. پس از سفر قبلی گروسی به ایران و توافق‌های صورت گرفته، دلار از موقعیت افزایشی خارج شد. برخی معامله‌گران تصور می‌کنند، ممکن است در سفر جدید او توافقات جدیدی با ایران صورت بگیرد که زمینه‌های لازم برای کاهش تنش‌ها و رفع تحریم‌ها را فراهم کند. با این حال، بخشی از تحلیل‌گران نسبت به سفر این مقام خوش‌بین نیستند و عنوان می‌کنند حتی هنوز اجازه سفر گروسی به ایران صادر نشده است.  در حالی که برخی از معامله‌گران انتظار افت قیمت دلار را دارند، دسته دیگری از فعالان معتقدند تعویق مذاکرات ایران با اروپا و افزایش شایعات درباره حمله احتمالی اسرائیل به برخی تاسیسات ایران، می‌تواند زمینه‌ساز رشد قیمت اسکناس آمریکایی طی روزهای آتی شود.  با افت قیمت دلار در روز چهارشنبه، سکه امامی نیز در مسیر کاهشی قرار گرفت.

در پنجمین روز هفته، فلز گران‌بهای داخلی ۴۰هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۱۱ میلیون و ۷۳۰ هزار تومان رسید. این افت در شرایطی صورت گرفت که حداقل تا ساعت ۴ بعدازظهر دیروز، ‌اونس طلا در بازارهای جهانی، رفتار صعودی داشت.  تحلیل‌گران فنی باور دارند در صورتی که دلار از فاز کاهشی خارج شود، با سطح هزار و ۷۸۰ دلاری قیمت اونس در بعدازظهر روز چهارشنبه، فلز گران‌بهای داخلی می‌تواند به بالای مرز ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی نفوذ کند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید